GDPR i praktiken – del 2

Vad ska du göra, rent praktiskt, för att din webbplats ska leva upp till kraven i dataskyddsförordningen (GDPR)? Det frågar vi advokat Erik Ullberg från Wistrands Advokatbyrå. Avsnitt 175 och 176 av Kntnt Radio ger dig svaren. Lyssna nu!

Pia Tegborg
17 maj 2018

Fyra av tio svens­kar kom­mer san­no­likt att nytt­ja sina GDPR-rät­tig­he­ter efter att lagen trä­der i kraft om en vec­ka. Det visar Novus-under­sök­ning gjord på upp­drag av Sve­ri­ges Annon­sö­rer. Sam­ti­digt kän­ner näs­tan 50% av de sva­ran­de inte ens till att lagen nu kom­mer. Vi kan ju frå­ga oss hur det­ta ska gå?

Att som före­tag inte ha koll på sin data kan helt klart bli både smärt­samt och kost­samt. Så vad kan du, som job­bar med mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion, se till att göra för att ro det­ta iland?

Til­sam­mans med advo­kat Erik Ull­berg grä­ver vi ner oss i kon­kre­ta detal­jer vad gäl­ler nyhets­brev, gil­tigt sam­tyc­ke, Con­tent Deli­ve­ry Network och myc­ket, myc­ket annat som är rele­vant för din mark­nads­fö­ring. Skyn­da dig att lyss­na för tiden är knapp!

Kort summering av del ett

I vec­kans pro­gram inle­der Tho­mas och jag med att kort sum­me­ra för­ra vec­kans avsnitt, GDPR i prak­ti­ken – del 1.

Vi pra­tar om hur vi som före­tag skall till­go­do­se den regi­stre­ra­des rätt att få infor­ma­tion när den­nes per­son­upp­gif­ter behand­las. Vad skall vi luta oss mot när miss­bruks­re­geln vid pub­li­ce­ring av bil­der på män­ni­skor inte läng­re gäl­ler? Vi ber Erik Ull­berg bena ut vad en per­son­upp­gift egent­li­gen är (inte så själv­klart som man kan tro!). Och vi får svar på vem som bär ansva­ret för upp­gif­ter­na om du anli­tar en tred­je part, såsom till exem­pel en molntjänstleverantör?

Det­ta är ett smak­prov ur det bat­te­ri av frå­gor vi tog chan­sen att stäl­la till Erik. Lyss­na gär­na på förs­ta avsnit­tet i sin hel­het för att hänga med när du här abrupt kas­tas in i vårt fort­sat­ta samtal:-)

Ännu mer läsning och lyssning om GDPR

Ta gär­na del av vårt tidi­ga­re pub­li­ce­ra­de mate­ri­al om GDPR:

Musik

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: James Alley Blues © Tony Peter­sen (CC BY-NC 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »