Ful-marketing automation är snart död

Ful-marketing automation är snart död. Men inte automatisering vid marknadsföring.

Om du har ett marketing automation-system på ditt företag så är chansen stor att någon (kanske du?) har gått på säljtugget om hur magiskt allt kan bli. Marketing automation (MA) kan göra mycket nytta. Men det förutsätter riktigt bra content, som kräver pengar, tid och kreativitet. Något som säljare av MA-system sällan trycker på.

Många skaffar marketing automation med förhoppning om minskad arbetsbörda. I själva verket krävs mer arbete för att det skall bli bra. Om du inte är inställd på det från början är det lätt hänt att MA-systemet blir stående i ett hörn eller används som ett glorifierad epost-marknadsföringssystem.

Många försöker också ta genvägar: Skapar ett white paper eller annan lead magnet, som ska locka besökare att ge upp sin kontaktinformation, så att säljarna kan jaga dem och mejlbomba dem (med MA-systemets hjälp) om de inte nappar direkt. Det är ful-marketing automation. Gör inte det!

Använd marketing automation förnuftigt. Använd det för att automatisera processer som verkligen skapar värde för dina presumtiva köpare och underlättar ditt jobb. Ett sådant exempel är mikrosegmentering som du hör mer om i slutet av dagens avsnitt av Kntnt radio.

Dessförinnan har Malin Sjöman, Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) diskuterat under vinjetten Content spaning huruvida marketing automation är på väg att dö eller inte. Vi tar avstamp i Jörgen Lindqvists artikel på Resumé – Market Automation är dött – och fortsätter därifrån.

Lyssna och tyck till!

Pia Tegborg
26 oktober 2017

Ful-mar­ke­ting auto­ma­tion är snart död. Men inte auto­ma­ti­se­ring vid mark­nads­fö­ring.

Om du har ett mar­ke­ting auto­ma­tion-system på ditt före­tag så är chan­sen stor att någon (kanske du?) har gått på säljtug­get om hur magiskt allt kan bli. Marketing auto­ma­tion (MA) kan göra myc­ket nyt­ta. Men det för­ut­sät­ter rik­tigt bra con­tent, som krä­ver peng­ar, tid och kre­a­ti­vi­tet. Något som säl­ja­re av MA-system säl­lan tryc­ker på.

Många skaf­far mar­ke­ting auto­ma­tion med för­hopp­ning om mins­kad arbets­bör­da. I själ­va ver­ket krävs mer arbe­te för att det skall bli bra. Om du inte är inställd på det från bör­jan är det lätt hänt att MA-syste­met blir stå­en­de i ett hörn eller används som ett glo­ri­fi­e­rad epost-mark­nads­fö­rings­sy­stem.

Många för­sö­ker ock­så ta gen­vä­gar: Skapar ett white paper eller annan lead mag­net, som ska loc­ka besö­ka­re att ge upp sin kon­tak­tin­for­ma­tion, så att säl­jar­na kan jaga dem och mejl­bom­ba dem (med MA-syste­mets hjälp) om de inte nap­par direkt. Det är ful-mar­ke­ting auto­ma­tion. Gör inte det!

Använd mar­ke­ting auto­ma­tion för­nuf­tigt. Använd det för att auto­ma­ti­se­ra pro­ces­ser som verk­li­gen ska­par vär­de för dina pre­sum­ti­va köpa­re och under­lät­tar ditt jobb. Ett sådant exem­pel är mik­ro­seg­men­te­ring som du hör mer om i slu­tet av dagens avsnitt av Kntnt radio.

Dessförinnan har Malin Sjöman, Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) dis­ku­te­rat under vin­jet­ten Content spa­ning huruvi­da mar­ke­ting auto­ma­tion är på väg att dö eller inte. Vi tar avstamp i Jörgen Lindqvists arti­kel på Resumé – Market Automation är dött – och fort­sät­ter där­i­från.

Lyssna och tyck till!

Länkar

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Off The Shore © Valérie Martinez & Yvan Bing (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »
eget Sed vel, mattis libero. elementum pulvinar nec tempus facilisis velit,

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest