Vem är det du pratar med?

För att lyckas med din marknadsföring behöver du ha koll på din målgrupp – har du det? Det är allt för lätt att gå bort sig och fastna i demografiska faktorer och behandla alla individer som ett kluster men se, det funkar inte. Istället måste du prata med din målgrupp och lyssna på vad den har att säga. Detta är ämnet för dagens artikel skriven av vår återkommande krönikör Johanna Stenmark. Läs nu! 

Personalisering allt viktigare

Jag har i en tidigare artikel skrivit om hur det blir allt viktigare för varumärken att jobba med personalisering. Och det är något som jag står fast vid. Skräddarsydd kommunikation för din målgrupp är den rätta vägen framåt. I dag överröses vi med information och innehåll från alla håll och kanter. Som motreaktion blir du som konsument mer och mer selektiv – du vill helt enkelt inte ta del av exakt allt exakt hela tiden, du vill kunna välja själv och ta del av det som just du är intresserad av. Där har företag en utmaning som kräver att de börjar se på relationen till sina konsumenter med nya, mer personliga ögon.

Rådfråga rätt

Calle Schulman och nya byrån Good Enough Media har tagit målgruppsanpassning på allvar och infört en advisory board. Vad som är speciellt med denna är att den yngsta medlemmen endast är 12 år gammal. I en intervju i Resumé berättar Schulman om idén bakom deras något ovanligt sammansatta advisory board:

”Ibland måste man vara ärlig. Vi är över 30 år och har egentligen ingen koll. Det kan man inte säga att man har, när utvecklingen sker så snabbt som den gör i dag. En månad har gått och sedan är man totalt borta.”

Gå direkt till källan

Calle Schulman har helt rätt, precis så är det! Utvecklingen går i en hiskelig fart. Definitivt betydligt snabbare än vad byråer och konsulter hinner gå på kurs i allt detta nya. Jag – som är 27 år – kan inte påstå mig ha 100 procentig förståelse för hur dagens 12, 13 eller 14 åringar har det, vad de tänker eller gör.

När jag var 12 år fanns inte Facebook, inte Snapchat och inte Music.aly. Därför behöver vi gå direkt till källan, direkt till målgruppen. Lyssna in och lära av den.

Lex SKAM

I mitt jobb pratar vi ofta och gärna om målgruppen och målgruppens betydelse för en lyckad kommunikation. Vi pratar också om vilken betydelse målgruppen har för själva innehållsskapandet. Som till exempel i fallet med den norska succéserien SKAM ( jag har nämnt serien i en tidigare artikel men den tål att nämnas igen).

SKAM har lyckats mer än väl med konststycket att engagera sin målgrupp och använda den som medskapare. Genom djupintervjuer har skaparna bakom serien och NRK fått ett underlag helt baserat på vad målgruppen själva är intresserade av och kan identifiera sig med.

För det är en annan viktig faktor; att kunna identifiera sig med det som tycks och tänks, känna igen sig i situationer och personer och på det sättet bygga en relation till – i det här fallet – seriens karaktärer.

Även om SKAM-febern nu har lagt sig, i alla fall i Sverige, så har serien utan tvekat öppnat ögon och satt en ny nivå för målgruppsanpassat innehåll.

Ta dig tid att verkligen lyssna

Fler kan lära av sättet som Good Enough Media och SKAM-produktionen jobbar på. De har skapat förutsättningar för sig sig själva att kunna bli mer relevanta och personliga.

Och som SKAM har visat – och som jag tror att Good Enough Media med sin modell kommer att visa – så kommer du väldigt långt genom att prata med och lyssna på din målgrupp.

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

ecb0d7ecb0dbc56c37298a94a2de9320;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest