Har webbplatsen överlevt sig själv? Kntnt Radio 146

Brian Solis säger att webbplatser suger.

Pontus Staunstrup berättar att många kommunikatörer och marknadsförare ifrågasätter nödvändigheten av att lägga tid på den egna sajten när det finns sociala medier, My Newsdesk och andra specialiserade forum med snabbt genomslag.

Joakim Arhammar hävdar att inga webbplatser finns om tio år.

Har de rätt? Det funderar Thomas, Robert och jag (Pia) på i veckans avsnitt av Kntnt Radio.

Är webbplatsen död?

I söndags (3 september 2017) publicerade Pontus Staunstrup ett blogginlägg med den kittlande rubriken: Är webbplatsen död?

Jag läste den med stor behållning och tänkte: Detta måste vi prata om i nästa avsnitt av Kntnt Radio. Så blev det också. I onsdags satte Thomas, Robert och jag oss ned framför mikrofonerna och samtalade om Pontus blogginlägg.

Egentligen pratar vi om tre artiklar. För Pontus bygger sin på Content Magazines intervju med Brian Solis (analytiker på Altimeter) och ett LinkedIn-inlägg av Jokam Arhammar (innehållsspecialist på Springtime).

Brian Solis säger:

I think everything is disrupting websites, because websites suck. That’s the fault of marketers. We haven’t challenged ourselves to reimagine what a website should be since 1995. They are a horrible experience today, because they are built based on a web 1.0/analogue world.

[…]

The most innovative we get now is injecting flash or immersive technology like VR, but they are still being built on a premise that isn’t engaging consumers in the way they want.

Det är att ta i. Men det ligger något i andemeningen: Dagens webbplatser följer samma logik som för tjugo år sedan – trots ny teknik och nya möjligheter.

Brian Solis fortsätter:

…thinking about how people make decisions, one of the very last things they want is a tedious website—consumers are looking for quick answers. I did research with Google around ‘micro moments’—into how people make decisions. They just want to get to the next step, in the minutes they have available, while they are looking at their smartphones. So, in some cases voice is going to be the next platform, so is video, or traditional mobile UIs, but not one is going to displace the other. What they will all do collectively, is make legacy platforms obsolete, unless websites evolve; which they can and should.

Thomas, Robert och jag håller med om betydelsen av micro moments i framtiden, och tror också webbplatser behöver utvecklas för att stödja ett sådant beteende. Av det drar vi slutsatsen att webbplatser faktiskt behövs. Något som Joakim Arhammar inte tycks tro.

Joakim Arhammar, som vi känner som en analytisk och insiktsfull person, går helt rogue i sitt LinkedIn-inlägg från i våras. Han skriver:

The website is a lousy way to present information and that’s why websites will cease to exist in a near future. It might take five years, or ten years tops, but it will happen. #wwwilldie

Vi har väldigt svårt att ta hans påstående på allvar. Kommer det inte finnas några webbplatser kvar om tio år? Absolut inte. Tvärtom tror vi att webbplatser är fundamentet som framtida informationsspridning och inhämtning kommer vara baserad på.

Joakim Arhammar gör en liknelse mellan att besöka olika webbplatser för att hitta svar på en fråga och att gå in i olika och okända matbutiker för att köpa middagsråvaror:

It’s like going to five grocery stores where you’ve never been before to buy dinner ingredients, instead of buying them all in one place, home delivered.

Han fortsätter:

Smart people have realized this a long time ago and use RSS feeds, social media and mail subscription services to have the content they want come to them instead of vice versa.

Hallå eller?!

I podden hör du Thomas utveckla Joakim Arhammars liknelse med att handla i en affär för att förklara varför RSS-flöden, sociala medier och epostlistor inte kan ersätta en webbplats.

Joakim Arhammar förutspår också att artificiell intelligens (AI) kommer uppfylla alla behov av information:

In a near future, smart AI bots will answer your questions and give you the information you need.

Men framtiden är redan här och stavas: Google.

Google använder AI både för att förstå vad en sida handlar om och för att förstå vad du frågar efter för att på det sättet ge dig det svar du söker efter. Och kanske viktigast av allt i detta resonemang: Vad är källan som denna artificiella intelligens går till för att hitta svaren? Just det: Webbplatser!

Trots detta är det, enligt Pontus Staunstrup, många kommunikatörer och marknadsförare som ifrågasätter varför de ska lägga tid på sin webbplats ”när det finns mycket bättre alternativ” i form av sociala medier, tjänster för pressmeddelanden och andra specialiserade kanaler med snabbare genomslag. Till den säger han:

Däremot tror jag inte att webbplatser kommer att försvinna helt, och därmed inte heller att det är en bra idé att överge dem

Vi kan bara hålla med. Pontus Staunstrup fortsätter:

Om du själv är en stressad marknadsförare som hellre ägnar tid åt sociala medier, PR-plattformar eller särskilda communities så är det viktigt att komma ihåg att du inte äger någon av dem, och att därmed ditt innehåll när som helst kan tas bort eller göras mindre tillgängligt. Där har du en av huvudorsakerna till varför du inte ska bygga hela din närvaro på hyrd mark. Detta är något som t.ex Joe Pulizzi skrivit om flera gånger, och då även tagit upp argumentet att ingen av de relationer du bygger där heller ägs av dig.

Amen!

Psst! Missa inte den intressanta diskussionen som Pontus blogginlägg har givit upphov till på LinkedIn.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: To The Roofs © Colaars (CC BY-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

3 Kommentarer

  1. Joakim Arhammar den 7 september 2017 kl 13.49

    Svarade dig i den intressanta tråden på LinkedIn som sagt, men vill även tillägga att jag inte säger att RSS-feeds och sociala medier redan idag helt ersätter webbplatser, även jag måste ibland in på webbplatser och leta. Men smarta personer använder dessa verktyg för att i högsta möjliga mån slippa gå in på webbplatser för information. Jag prenumerar tex på KNTNTs alltid läsvärda innehåll så slipper jag gå in på er sajt och leta, samt utsättas för konverteringsförsök 😉



  2. Thomas Barregren den 7 september 2017 kl 14.03

    Tack Joakim för din kommentar!

    Jag förstår att du spetsade till din artikel som en ”tanke provokation”.

    Beträffande trolig utveckling så tror jag att *hemsidan* snart är död, men inte webbplatsen. Vi kommer allt mindre och mindre knacka in en webbadress och hamna på hemsidan (startsidan) utan mer och mer ”snubbla in” när sökmotorer, sociala medier och annat tar oss dit för en enstaka artikel. Och för vanliga och snabba svar kommer vi alltmer få dem direkt av Google, Alexa och så vidare. Bakom kulissen hämtar dessa svaren från webbplatserna, men användaren vet inte det. Jag uppfattar att detta är också din uppfattning.

    Där vi kanske skiljer oss åt är slutsatserna om vart framtidens webbplatser är på väg. Kommer de fungera mer och mer som strukturerade databaser (med hjälp av schema etc) eller kommer de ha kvar färg och form. Jag tror båda två.

    Vi kommer dels göra mer av det vi redan gör idag med schema, OG-taggar och RSS-flöden: Tillhandahålla maskinläsbar information.

    Men vi kommer också fortsättningsvis göra information människoläsbar. Framför allt innehåll som skapar en användarupplevelse som Robert Börjes pratar om i podden (”resan till resan till resan”).

    För den som intresserar sig för frågan finns många intressanta kommentarer att ta del av på LInkedIn: http://bit.ly/2f680h9.



  3. Annika Dacke den 7 september 2017 kl 19.38

    Tack för intressanta reflektioner! Min fundering är: Mot bakgrund av den här diskussionen, vilken framtid tror Kntnt går den kommunala webbplatsen till mötes, eller vilken webbplats som helst i offentlig sektor?



41ebff72df979a06f34f343ffc7f0cdc;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest