Kntnt Radio

Kntnt Radio är en av våra podcasts. Här pratar vi själva eller tillsammans med en gäst om content marketing och näraliggande områden.

Social selling med LinkedIn Kntnt radio 156 med Linda Björck

Av Pia Tegborg

Allt fler säljare pratar om social selling. Men vad är det egentligen? Och hur gör man? Det reder vi ut med hjälp av Linda Björck i veckans avsnitt av Kntnt radio. Om du föredrar att läsa så går det också bra.

Läs mer

Influencer marketing för B2B-företag Kntnt radio 155 med content-spanarna

Av Pia Tegborg

Influencer marketing är det nya svarta. I alla fall bland företag som vänder sig till konsumenter. Men är det något också för B2B-företag? Det diskuterar Malin Sjöman, Pia Tegborg och Thomas Barregren i detta avsnitt av Kntnt Radio.

Läs mer

Social video: Så får du andra att sprida din video Kntnt radio 154 med Jerry Silfwer

Av Thomas Barregren

Social video är inte video i sociala medier. Så vad är det då? Varför ska du göra social video? Är det dyrt? Och hur ska du göra det? I veckans specialavsnitt av Kntnt Radio får du svaren av Jerry Silfwer – den prisbelönte PR-konsulten känd som Doktor Spinn. Lyssna (eller läs) nu!

Läs mer

Ful-marketing automation är snart död Kntnt Radio 153 med Content spaning

Av Pia Tegborg

Ful-marketing automation är snart död. Men inte automatisering vid marknadsföring.

Om du har ett marketing automation-system på ditt företag så är chansen stor att någon (kanske du?) har gått på säljtugget om hur magiskt allt kan bli. Marketing automation (MA) kan göra mycket nytta. Men det förutsätter riktigt bra content, som kräver pengar, tid och kreativitet. Något som säljare av MA-system sällan trycker på.

Många skaffar marketing automation med förhoppning om minskad arbetsbörda. I själva verket krävs mer arbete för att det skall bli bra. Om du inte är inställd på det från början är det lätt hänt att MA-systemet blir stående i ett hörn eller används som ett glorifierad epost-marknadsföringssystem.

Många försöker också ta genvägar: Skapar ett white paper eller annan lead magnet, som ska locka besökare att ge upp sin kontaktinformation, så att säljarna kan jaga dem och mejlbomba dem (med MA-systemets hjälp) om de inte nappar direkt. Det är ful-marketing automation. Gör inte det!

Använd marketing automation förnuftigt. Använd det för att automatisera processer som verkligen skapar värde för dina presumtiva köpare och underlättar ditt jobb. Ett sådant exempel är mikrosegmentering som du hör mer om i slutet av dagens avsnitt av Kntnt radio.

Dessförinnan har Malin Sjöman, Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) diskuterat under vinjetten Content spaning huruvida marketing automation är på väg att dö eller inte. Vi tar avstamp i Jörgen Lindqvists artikel på Resumé – Market Automation är dött – och fortsätter därifrån.

Lyssna och tyck till!

Läs mer

Två oväntade lärdomar från ”Svenskarna och internet” som ingen annan pratar om Kntnt Radio 152 med Pamela Davidsson och Måns Jonasson

Av Pia Tegborg

Vi pratar med Pamela Davidsson och Måns Jonasson på Internetstiftelsen i Sverige (IIS) om deras nya rapport Svenskarna och internet 2017.

Vi spelade in intervjun två veckor före vi spelade in för- och eftersnacket. Det visade sig vara ett lyckokast. För att påminna oss om innehållet lyssnade vi genom intervjun. Det inspirerade oss till ett samtal som råkade bli inspelat. Samtalet var såpass bra att vi tror det kan vara givande att ta del av. Det mynnade ut i två lärdomar som vi tror ingen annan har landat i efter att ha tagit del av IIS rapport. Därför tog vi med det efter intervjun.

Före intervjun pratar vi med PeO Axelsson om Marknadschefskongressen som går av stapeln i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Dessutom ville Thomas prata om ett avsnitt av hans favoritpodd – Six Pixels of Separation – där Mitch Joel ställer Robert Rose mot väggen apropå den senares bok tillsammans med Joe Pulizzi: Killing Marketing.

Sammantaget är dagens avsnitt lite längre än vanligt och lite snurrigare är vanligt (på ett charmigt sätt hoppas vi).

Läs mer

Det skiljer framgångsrik content marketing från massan Kntnt Radio 151 med Content spaning

Av Pia Tegborg

Premiär för Content spaning! Varannan vecka fram till doppardagen får du en spaning om ett aktuellt ämne. Spanarna är Malin Sjöman (från Hägvall & Sjöman) samt Thomas Barregren och Pia Tegborg (från Kntnt). Den allra första spaningen handlar om det som skiljer framgångsrik content marketing från massan. Lyssna och gör bättre content marketing!

Läs mer

Rapport från Hubspots Inbound 2017 och mycket mer om inbound marketing Kntnt Radio 150 med Mattias Brännholm

Av Pia Tegborg

45 minuter bara om inbound. Först en rapport från Hubspots enorma konferens Inbound. Sen ställer vi frågan om Hubspot har råd med inbound marketing. Har du? Sist beskriver vi ett bättre sätt att göra inbound: Demand Marketing.

Läs mer

Ta fram en rapport – få massor med bra innehåll på köpet Kntnt Radio 149 med Åsa Lundborg och Malin Sjöman

Av Pia Tegborg

Hör Åsa Lundborg Ling – marknadschef på B2B-företaget Litium – berätta hur de fick massor av relevant och värdefullt innehåll genom att ta fram en egen rapport. Åsa avslöjar hur de jobbade före, under och efter studien. Du får också massor av goda råd om du vill göra samma sak själv. Medverkar gör också Malin Sjöman från byrån Hägvall & Sjöman som hjälpte Litium med rapporten. Lyssna nu!

Läs mer

Så jobbar Stena Line med sociala medier Kntnt Radio 148 med Ylva Vitorovic

Av Pia Tegborg

Hur kommunicerar ett av världens största färjerederi med sina resenärer? I vilka kanaler bygger man engagemang och närvaro? Vilket arbete styrs centralt från Danmarksterminalen i Göteborg och hur mycket kan de lokala kontoren på destinationerna påverka kommunikationen? Lyssna på vårt samtal med Ylva Vitorovic, content & communication specialist på Stena Line!

Läs mer

USA-korre rapporterar från Content Marketing World 2017 Kntnt Radio 147 med Mattias Brännholm

Av Pia Tegborg

Du hör vår USA-korre Mattias Brännholm – tidigare USA-korrespodent för SVT och redaktör vid alpina VM i Åre med mera, numera content marketing geek och vd för Brama Content berätta om sina lärdomar och intryck från Content Marketing World. Story var temat för eventet men det går också att urskilja ytterligare två: audience och community. Vi avslutar veckans avsnitt av Kntnt Radio med ett försök att sammanfatta dessa tre teman.

Läs mer

Har webbplatsen överlevt sig själv? Kntnt Radio 146

Av Pia Tegborg

Brian Solis säger att webbplatser suger. Pontus Staunstrup berättar att många kommunikatörer och marknadsförare ifrågasätter nödvändigheten av att lägga tid på den egna sajten när det finns sociala medier, My Newsdesk och andra specialiserade forum med snabbt genomslag. Joakim Arhammar hävdar att inga webbplatser finns om tio år. Har de rätt? Det funderar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Robert Börjes på i avsnitt 146 av Kntnt Radio.

Läs mer

Varför är 4 av 5 vd:ar missnöjda med sina marknadschefer? Kntnt Radio 145

Av Pia Tegborg

4 av 5 vd:ar är missnöjda med sina marknadschefer. Nästan lika många marknadschefer upplever att de inte tillåts göra sitt bästa. Varför är det så? Vad kan du göra? Om det handlar höstens första avsnitt av Kntnt Radio.

Läs mer

23 podcast att lyssna på i sommar Kntnt radio 144 med Åsikt

Av Thomas Barregren

7 måsten, 6 lyssningsvärda, 5 udda fåglar och 5 du aldrig har hört talas om. Sammanlagt 23. Det är antalet poddar som Thomas tipsar om i sista avsnittet av Kntnt Åsikt. Detta är en återutsändning av avsnitt 40 av Åsikt från den 8 juli 2016.

Läs mer

Marknadschefens största misstag Kntnt radio 143 med Åsikt

Av Thomas Barregren

Jag har förmånen att träffa många marknads- och kommunikationschefer och dito direktörer och andra med ansvar för sitt företags marknadskommunikation. Du är säkert en av dem, eller aspirerar på att bli en. Detta är en återutsändning av avsnitt 39 av Åsikt från den 13 juni 2016.

Tack vare alla möten så kan jag se likheter och skillnader mellan dig och dina kollegor åt. Trots skilda förutsättningar har ni mer som förenar er än som skiljer er. Och det gäller också misstag. Och i dagens krönika, nummer 39 i ordningen, ska jag prata om ett sådant misstag. Kanske det största många av dina kollegor gör, och som jag hoppas du kan undvika.

Jag läser som vanligt min egen krönika i Kntnt Åsikt. Lyssna gärna. Jag tror den gör sig bäst i det formatet. Men du kan förstår också läsa manuset nedan. God lyssning (läsning)!

Läs mer

Försenad! Vem bryr sig? Kntnt radio 142 med Åsikt

Av Thomas Barregren

Hur viktigt är det att publicera innehåll regelbundet och förutsägbart? Detta är en återutsändning av avsnitt 38 av Åsikt från den 10 juni 2016.

Läs mer

Förtjänad marknadsföring Kntnt radio 141 med Åsikt

Av Thomas Barregren

Har du sett Volvos nya reklamfilm med Zlatan? En nästan tre och halv minut lång film. Ja, den börjar som en storfilm med ”Volvo Cars presents […] Prologue […] featuring Zlatan Ibrahimovic”. Det är ett fantastisk stycke content, signerat Forsman & Bodenfors, och med musik av den världsberömde kompositören Hans Zimmer. Namnet, Prologue, antyder att detta är bara början… Wow! Men är det content marketing? Detta är en återutsändning av avsnitt 37 av Åsikt från den 1 juni 2016.

Läs mer
6d2922976f6f03641d8494be3fd3533dMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest