Kntnt Radio

Kntnt Radio är en av våra podcasts. Här pratar vi själva eller tillsammans med en gäst om content marketing och näraliggande områden.

Inhousebyrå i ropet. Passar det dig? Kntnt Radio 202 med content-spanarna

Av Thomas Barregren

Många företag verkar ha fått nog av externa byråer, och satsar istället på att göra mer själva. Drivkraften är behoven att komma närmare affärsverksamheten och vara ”always on”. Stora företag, som Scania, Telenor och Tele2, går så långt att de bygger upp en egen redaktion eller inhousebyrå. Men de flesta företag har inte resurser att göra det, utan måste fortsätta att jobba med byråer. Hur ska de göra för att också komma närmare affärsverksamheten och vara ”always on”? Det är dessa frågor som content-spanarna tar sig an i avsnitt 202 av Kntnt Radio.

Läs mer

Ny bok om den kreativa revolutionen: Öga mot Öga Kntnt Radio 201 med Lars Falk

Av Thomas Barregren

Den kreativa revolutionen i Sverige inleds 1964 (15 år efter USA) och pågår fram till 1994. Under dessa år genomgår reklambranschen en drastiskt förändring. Och mitt i den stod Lars Falk, Claes Bergquist och Kurt Lundkvist. Nu berättar de tre mästarna om den kreativa revolutionen i svensk reklam i en ny bok: ”Öga mot öga”: Vad den innebar. Varför den behövdes. Vad som blev resultatet. Och kanske viktigast: Vad den har att lära dagens och morgondagens kreatörer. I avsnitt 201 berättar Lars Falk om boken och varför de tre kreatörerna har skapat den. Lyssna nu!

Läs mer

Gemensam målgruppsbild ger bättre samarbete mellan sälj och marknad Kntnt Radio 200 med content-spanarna

Av Pia Tegborg

Kntnt Radio firar 200 avsnitt med ännu en content spaning. Denna gång tar vi avstamp i två skrämmande siffror: Enligt Forresters ”Q1 2018 Marketing Benchmark survey” har sälj och marknad endast hos 24 % av företagen en gemensam målgruppsbild. I mer än 3 av 4 företag så skiljer säljarnas och marknadsförarnas bild åt. Och det visar sig. En studie av LinkedIn visar att överlappet mellan de som marknad når och de som säljarna når är ynka 23 %. Dessa dystra siffror uppmärksammas i en artikel som föreslår att marknad och sälj ska söka en gemensam målgruppsbild. Thomas, Pia och Malin håller med och diskuterar hur det ska gå till.

Läs mer

5 trendspaningar om personalisering och personlig integritet Kntnt Radio 199 med Eric Langenskiöld

Av Pia Tegborg

Människor är bekväma. Desto mer personliaserad en vara eller en tjänst är, desto bekvämare för köparen. Därför är företag som erbjuder en super-personaliserad upplevelse vinnare (till exempel Netflix). Men personaliseringen kommer med ett högt pris: Din personliga integritet.

I avsnitt 199 av Kntnt Radio pratar Thomas och Pia med futuristen Eric Langenskiöld om den ömsom utopiska ömsom dystopiska framtid som redan är här.

Eric Langenskiöld ser fem tedenser: Personlig integritet är döende. Maskiner skapar alltmer och allt bättre innehåll. Filterbubblor ersätts av beslutsbubblor. Super-personalisering ökar. Och röststyrning är redo för ”prime time”.

Läs mer

Content marketing benchmark: detta är framgångsfaktorerna Kntnt Radio 198 med content-spanarna

Av Pia Tegborg

Nu har den kommit! Den stora årliga undersökningen om tillståndet för content marketing. Rättare sagt har den första av flera delrapporter kommit – den om B2B-företags användning av content marketing. Content-spanarna, Pia Tegborg, Malin Sjöman och Thomas Barregren har kastat sig över rapporten och hittar intressanta, och något oväntade, skillnader mellan de företag som lyckas bäst med att bidra till uppsatta affärsmål för content marketing och de som lyckas sämst eller inte alls. Det handlar avsnitt 198 av Kntnt Radio om. Lyssna nu!

Läs mer

Nya rön om reklameffekt: Traditionellt effektivare än digitalt Kntnt Radio 197 med Mats Rönne

Av Pia Tegborg

Denna vecka (den 8–12 oktober 2018) pågår EffWeek i London. Det är en vecka då mätbar effekt av marknadskommunikation står i centrum. Höjdpunkten är en konferens där Les Binet och Peter Field presenterar sina senaste rön efter att ha studerat tusentals bidrag till Storbritanniens motsvarighet till 100-Wattaren. En del av rönen överraskar, som till exempel att reklam i traditionella medier har högre verkningsgrad (ger mer ”bang for the buck”) än digitala medier. Det berättar Mats Rönne som är på plats i London. Han har en hel del annat att berätta. Och det gör han i avsnitt 197 av Kntnt Radio. Lyssna nu!

Läs mer
Staffan Ekengen. Författare till boken "Följarna först: Redaktionell metod för kommunikatörer"

Redaktionell metod för content marketing Kntnt Radio avsnitt 196 med Staffan Ekengren

Av Pia Tegborg

”Följarna först” heter en ny bok på svenska om content marketing. Den är skriven Staffan Ekengren som till vardags är chef på Scania newsdesk. Boken berättar varför du ska arbeta redaktionellt och ger konkreta råd om hur. I detta avsnitt av Kntnt Radio berättar Staffan Ekengren mer om den redaktionella metoden. Han berättar också för vem han har skrivit boken, varför och vad han hoppas den ska bidra till.

Läs mer

3 ”take aways” från INBOUND 2018 (och ett bonustips) Kntnt Radio 195 med Niloo Lopez

Av Pia Tegborg

INBOUND är en årlig megakonferens om inbound marketing. Höstens upplaga hade 24 000 deltagare. Vi har pratat med en av dem: Niloo Lopez som är marknadschef på Structsales. Hon berättar om sina tre främsta ”take aways” i avsnitt 195 av Kntnt Radio. Det vill du inte missa. Dessutom skickar hon med ett bonustips. Så gör det enda rätta: Lyssna nu!

Läs mer

Studie: Högpresterare använder personalisering och ”message timing” Kntnt Radio 194 med content-spanarna

Av Pia Tegborg

Content-spanarna pratar om en global studie av 1 700 B2B- och B2C-företag som visar att de högpresterande anpassar sitt innehåll både till vem kunden är (”personalization”) och till var den är på köpresan (”message timing”). Efter content-spanarna får du tips på hur du kan åstadkomma samma sak. Lyssna nu!

Läs mer

Thought leadership på LinkedIn – detta ska du tänka på Kntnt Radio 193 med Christoffer Bertilsson

Av Pia Tegborg

Ska företag som vill positionera sig som thought leader låta sina medarbetare göra det på LinkedIn? Vad händer när de slutar? Finns det bättre alternativ? Dessa frågor utforskar Pia och Thomas tillsammans med Norges ledande LinkedIn-expert: svensken Christoffer Bertilsson.

Läs mer

Trendbrott: Längre och fördjupat innehåll blir allt vanligare Kntnt Radio 192 med Content-spanarna

Av Pia Tegborg

Jag förmodar att du har hört talas om Ann Handley och kanske läst någon av hennes böcker (Content Rules och Everybody Writes). Då vet du att både content experter och förmenta dito lyssnar noggrant när hon talar. Och talar gör hos just nu på Content Markting World i Cleveland, Ohio.

Ann Handley talar om ett trendbrott, ”först stegvis och sen plötsligt”, mot längre och mer genomarbetat innehåll”. I en artikel skriver hon att ”the days of one-off, standalone, so-called snackable content are over”, och citerar en studie som visar att sannolikheten för ett ”starkt resultat” är dubbelt så stor med långt innehåll än med kort innehåll. Det betyder inte att långt innehåll automatiskt ger bättre resultat. Men det visar att större ansträngningar ger större ROI.

Men det finns en hake: Långt och genomarbetat innehåll tar tid och kräver hårt arbete. Ann Handley ser därför utvecklingen mot allt länge och allt mer genomarbetat innehåll som en effekt av en större trend mot en långsammare marknadsföring (”slow marketing approach”).

Allt detta är utgångspunkten för höstens första sammanträde med content spanarna: Malin Sjöman från Hägvall & Sjöman och Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) från Kntnt. Lyssna på vårt samtal i avsnitt 192 av Kntnt Radio.

Läs mer

Fejktrafik på internet Kntnt Radio 191 med Fredrik Hallberg

Av Pia Tegborg

Majoriteten av all internettrafik är fejk! Och i takt med att en allt större del av mediebudgeten läggs på det digitala ökar incitamentet att söka lyckan och sko sig på denna tveksamma företeelse. Det är hög tid att ta problemet på allvar! I detta avsnitt av Kntnt Radio hör du Fredrik Hallberg förklara innebörd och konsekvenser av den svåråtkomliga robottrafiken.

Läs mer

Storyn – en självklar del av din content marketing Kntnt Radio 190 med Per Torberger

Av Pia Tegborg

Om storytelling, content marketing och en hel del annat handlar detta avsnitt med Per Torberger, kommunikationskonsult och skribent med content marketing som specialitet. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt radio nu!

Läs mer

Så intervjuar du för din content marketing Kntnt Radio 189 med Lars Wirtén

Av Pia Tegborg

Använd intervjuer i din content marketing! Att intervjua är en konst fylld med välbeprövade tekniker. Från planering till frågeformulering, själva intervjuandet och uppföljningen. Oavsett om du har hantverket i dig eller behöver hjälp på traven ska du ta del av detta program med Lars Wirtén, som är mästare i ämnet. Lyssna nu!

Läs mer

Har din marknadskommunikation effekt? Kntnt Radio 188 med Mats Rönne

Av Pia Tegborg

Effekt är att bidra till företagets affärsmål. Gör din marknadsföring det? Det känns förmodligen så men kan du dessutom leda det i bevis finns mycket mer att vinna. Frågan är bara hur du ska bära dig åt. Svaret får du i dagens fullmatade samtal med mät-expert Mats Rönne. Lyssna nu!

Läs mer

Sökoptimering för dig som skriver på webben Kntnt Radio 187 med Christian Rudolf

Av Pia Tegborg

Google är internet och dikterar villkoren. Den som tror något annat gör sig själv en stor otjänst. Därför måste du tänka sökoptimering (SEO) och strukturera ditt innehåll på rätt sätt när du skriver för webben och vill placeras högt i sökresultatet. SEO-expert Christian Rudolf kan knepen och förklarar hur du ”vinner klicket” i den allt hårdare konkurrensen om sökorden. Lyssna nu!

Läs mer
diam sed Curabitur lectus commodo ut ut

Pin It on Pinterest