Kntnt Radio

Kntnt Radio är en av våra podcasts. Här pratar vi själva eller tillsammans med en gäst om content marketing och näraliggande områden.

8 saker att tänka på under 2018 Kntnt radio 162 med Niklas Myhr – The Social Media Professor

Av Pia Tegborg

Vi pratar med ”The Social Media Professor”, Niklas Myhr, om åtta saker att ägna en extra tanke åt under 2018: differentiera innehåll, hållbarhetsarbetet i marknadsföringen, bakslag för sociala medier, använd artificiell intelligens, värna personlig integritet, gör social video, planera för digital transformation och hantera dina influencers. Lyssna på Kntnt Radio nu!

Läs mer

Svenska marknadschefer om martech Kntnt radio 161 med content-spanarna

Av Pia Tegborg

Martech är ett buzzword som hörs allt mer på svenska marknadsavdelningar och innebär digitala lösningar som stödjer marknadskommunikation. Det inkluderar mer än 5000 programvaror och molntjänster för content marketing, content management, account based marketing, custom relationship, social media marketing, marketing automation, native advertising och mycket mer. Content spanarna (Thomas Barregren, Pia Tegborg och Malin Sjöman) diskuterar svenska marknadschefers syn på martech, enligt en rapport från Odyssey och Wiraya.

Läs mer

Marknadsföringens roll vid digital transformation Kntnt radio 160 med Marie Andervin

Av Pia Tegborg

I allt fler styrelserum pratas det om digital transformation, och för många ledningsgrupper är det en utmaning som står på agendan. Men vad är det egentligen? Hur skiljer det sig från digitalisering? Och vilken är marknadsföringens roll? Det är några av de frågor som Pia Tegborg och Robert Börjes ställer till Marie Andervin – författare till boken Att leda Digital transformation och konsult från Digjourney – i veckans avsnitt av Kntnt radio. Lyssna nu! Det är ett riktigt bra samtal.

Läs mer

B2B-köparen vill inte ha med säljare att göra Kntnt radio 159 med content-spanarna

Av Pia Tegborg

Content spanarna (Malin Sjöman, Pia Tegborg och Thomas Barregren) diskuterar en artikel från Boston Consulting Group om hur digitala ledare transformerar B2B-marknadsföring. En av årets bästa artiklar, enligt Thomas.

Läs mer
Michael Wahlgren, som är SEO-konsult på Pineberry, besöker KNTNT på Lindholmen i Göteborg.

AdWords för content-nördar Kntnt radio 158 med Michael Wahlgren

Av Pia Tegborg

Googles annonstjänst AdWords är inte bara för handlare som säljer på webben och andra med tydliga konverteringsmål. Sökordsannonser kan också användas för att driva trafik till en webbplats eller enskilda artiklar. Sökordsannonser kan också förbättra din SEO – och vice versa.

Detta och mycket annat som intresserar content-nördar pratar vi om med Michael Wahlgren, som är grundare av Pineberry – en av Sveriges mest namnkunniga SEO- och AdWords-byråer – och författare till ett par böcker och som driver den eminenta Sökpodden. Lyssna nu!

Läs mer

Content marketing är i kris (eller?) Kntnt radio 157 med content-spanarna

Av Pia Tegborg

Content marketing är i kris! Det påstod Marsha Lindsay när hon talade på Effectiveness Week i London. Hon hänvisar till en studie utförd vid BrandWorks University. Men hur vederhäftig är studien egentligen? Och är det sant att content marketing har hamnat i kris? Det diskuterar content-spanarna – Malin Sjöman, Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) i dagens avsnitt av Kntnt radio. Lyssna!

Läs mer

Social selling med LinkedIn Kntnt radio 156 med Linda Björck

Av Pia Tegborg

Allt fler säljare pratar om social selling. Men vad är det egentligen? Och hur gör man? Det reder vi ut med hjälp av Linda Björck i veckans avsnitt av Kntnt radio. Om du föredrar att läsa så går det också bra.

Läs mer

Influencer marketing för B2B-företag Kntnt radio 155 med content-spanarna

Av Pia Tegborg

Influencer marketing är det nya svarta. I alla fall bland företag som vänder sig till konsumenter. Men är det något också för B2B-företag? Det diskuterar Malin Sjöman, Pia Tegborg och Thomas Barregren i detta avsnitt av Kntnt Radio.

Läs mer

Social video: Så får du andra att sprida din video Kntnt radio 154 med Jerry Silfwer

Av Thomas Barregren

Social video är inte video i sociala medier. Så vad är det då? Varför ska du göra social video? Är det dyrt? Och hur ska du göra det? I veckans specialavsnitt av Kntnt Radio får du svaren av Jerry Silfwer – den prisbelönte PR-konsulten känd som Doktor Spinn. Lyssna (eller läs) nu!

Läs mer

Ful-marketing automation är snart död Kntnt Radio 153 med Content spaning

Av Pia Tegborg

Ful-marketing automation är snart död. Men inte automatisering vid marknadsföring.

Om du har ett marketing automation-system på ditt företag så är chansen stor att någon (kanske du?) har gått på säljtugget om hur magiskt allt kan bli. Marketing automation (MA) kan göra mycket nytta. Men det förutsätter riktigt bra content, som kräver pengar, tid och kreativitet. Något som säljare av MA-system sällan trycker på.

Många skaffar marketing automation med förhoppning om minskad arbetsbörda. I själva verket krävs mer arbete för att det skall bli bra. Om du inte är inställd på det från början är det lätt hänt att MA-systemet blir stående i ett hörn eller används som ett glorifierad epost-marknadsföringssystem.

Många försöker också ta genvägar: Skapar ett white paper eller annan lead magnet, som ska locka besökare att ge upp sin kontaktinformation, så att säljarna kan jaga dem och mejlbomba dem (med MA-systemets hjälp) om de inte nappar direkt. Det är ful-marketing automation. Gör inte det!

Använd marketing automation förnuftigt. Använd det för att automatisera processer som verkligen skapar värde för dina presumtiva köpare och underlättar ditt jobb. Ett sådant exempel är mikrosegmentering som du hör mer om i slutet av dagens avsnitt av Kntnt radio.

Dessförinnan har Malin Sjöman, Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) diskuterat under vinjetten Content spaning huruvida marketing automation är på väg att dö eller inte. Vi tar avstamp i Jörgen Lindqvists artikel på Resumé – Market Automation är dött – och fortsätter därifrån.

Lyssna och tyck till!

Läs mer

Två oväntade lärdomar från ”Svenskarna och internet” som ingen annan pratar om Kntnt Radio 152 med Pamela Davidsson och Måns Jonasson

Av Pia Tegborg

Vi pratar med Pamela Davidsson och Måns Jonasson på Internetstiftelsen i Sverige (IIS) om deras nya rapport Svenskarna och internet 2017.

Vi spelade in intervjun två veckor före vi spelade in för- och eftersnacket. Det visade sig vara ett lyckokast. För att påminna oss om innehållet lyssnade vi genom intervjun. Det inspirerade oss till ett samtal som råkade bli inspelat. Samtalet var såpass bra att vi tror det kan vara givande att ta del av. Det mynnade ut i två lärdomar som vi tror ingen annan har landat i efter att ha tagit del av IIS rapport. Därför tog vi med det efter intervjun.

Före intervjun pratar vi med PeO Axelsson om Marknadschefskongressen som går av stapeln i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Dessutom ville Thomas prata om ett avsnitt av hans favoritpodd – Six Pixels of Separation – där Mitch Joel ställer Robert Rose mot väggen apropå den senares bok tillsammans med Joe Pulizzi: Killing Marketing.

Sammantaget är dagens avsnitt lite längre än vanligt och lite snurrigare är vanligt (på ett charmigt sätt hoppas vi).

Läs mer

Det skiljer framgångsrik content marketing från massan Kntnt Radio 151 med Content spaning

Av Pia Tegborg

Premiär för Content spaning! Varannan vecka fram till doppardagen får du en spaning om ett aktuellt ämne. Spanarna är Malin Sjöman (från Hägvall & Sjöman) samt Thomas Barregren och Pia Tegborg (från Kntnt). Den allra första spaningen handlar om det som skiljer framgångsrik content marketing från massan. Lyssna och gör bättre content marketing!

Läs mer

Rapport från Hubspots Inbound 2017 och mycket mer om inbound marketing Kntnt Radio 150 med Mattias Brännholm

Av Pia Tegborg

45 minuter bara om inbound. Först en rapport från Hubspots enorma konferens Inbound. Sen ställer vi frågan om Hubspot har råd med inbound marketing. Har du? Sist beskriver vi ett bättre sätt att göra inbound: Demand Marketing.

Läs mer

Ta fram en rapport – få massor med bra innehåll på köpet Kntnt Radio 149 med Åsa Lundborg och Malin Sjöman

Av Pia Tegborg

Hör Åsa Lundborg Ling – marknadschef på B2B-företaget Litium – berätta hur de fick massor av relevant och värdefullt innehåll genom att ta fram en egen rapport. Åsa avslöjar hur de jobbade före, under och efter studien. Du får också massor av goda råd om du vill göra samma sak själv. Medverkar gör också Malin Sjöman från byrån Hägvall & Sjöman som hjälpte Litium med rapporten. Lyssna nu!

Läs mer

Så jobbar Stena Line med sociala medier Kntnt Radio 148 med Ylva Vitorovic

Av Pia Tegborg

Hur kommunicerar ett av världens största färjerederi med sina resenärer? I vilka kanaler bygger man engagemang och närvaro? Vilket arbete styrs centralt från Danmarksterminalen i Göteborg och hur mycket kan de lokala kontoren på destinationerna påverka kommunikationen? Lyssna på vårt samtal med Ylva Vitorovic, content & communication specialist på Stena Line!

Läs mer

USA-korre rapporterar från Content Marketing World 2017 Kntnt Radio 147 med Mattias Brännholm

Av Pia Tegborg

Du hör vår USA-korre Mattias Brännholm – tidigare USA-korrespodent för SVT och redaktör vid alpina VM i Åre med mera, numera content marketing geek och vd för Brama Content berätta om sina lärdomar och intryck från Content Marketing World. Story var temat för eventet men det går också att urskilja ytterligare två: audience och community. Vi avslutar veckans avsnitt av Kntnt Radio med ett försök att sammanfatta dessa tre teman.

Läs mer
f35e94a6c20aa7e95e3de60240468eedvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest