Konsten att nå en reklamtrött publik Kntnt frukost 35 med Ylva Vitorovic

Vi är mer less på reklam än någonsin – orkar inte ta till oss budskapen som sköljer över oss utan zappar bort reklamen och installerar adblockers. Studie visar att vi till och med upplever oss förföljda av annonserna i sociala medier – vilket gör att reklamen får motsatt effekt.

Men helt kört är det ändå inte. I höstens första Kntnt-frukost berättar Ylva Vitorovic, content & communication specialist på Stena Line, hur ett av världens största färjerederier lyckas nå fram till en reklamtrött publik.

Cision om årets journalist- och kommunikatörsundersökning

Som vanligt inleder vi frukostseminariet med något intressant från vår samarbets- partner Cision.

Denna gång är det företagets produkt- utvecklare, Jimmy Risberg, som gör en kort genomgång av resultaten från 2017 års journalist- och kommunikatörsundersökning.

Jimmy tar fasta på tre tydliga trender i sin presentation.

  1. Mer eget content – i stort sett alla kommunikatörer (92%) bedömer att de kommer att producera mer eller lika mycket innehåll under 2017 som under föregående år.
  2. Hemsidan är navet – även om anledningarna till att kommunikatören driver trafiken till hemsidan kan variera (informera, driva opinion, generera leads etc) är det ett faktum att 90% av dem använder hemsidan som navet i sin kommunikation.
  3. Journalister tycker allt bättre om kommunikatörerna – 2016 var knappt 20% av journalisterna positiva till kommunikationen med kommunikatörerna. I år har siffran i det närmsta fördubblats.

Du hittar mer information om detta och andra spännande saker i Jimmys presentation nedan.

Den utbredda reklamtröttheten

Mer än varannan person slipper helst reklam i sociala medier, visar en undersökning beställd av Sveriges Annonsörer. Att idag ha ansvaret för ett företags närvaro i de sociala kanalerna är minsann ingen lätt uppgift.

Men det finns företag som trots den utbredda reklamtröttheten lyckas nå fram till publiken. Med sina 5 miljoner följare i sociala medier är Stena Line ett bra exempel på detta.

Till höstens första Kntnt frukost har vi bjudit in Ylva Vitorovic som ansvarar för Stena Lines sociala medier, för att dela med sig av sina lärdomar.

En morgonpigg publik på Kntnt frukost

Vad tycker svenska folket om reklam?

Sisådär. I alla fall om man skall tro den undersökning om svenskarnas inställning till reklam som utförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Över hälften av deltagarna i studien svarar ”inget” när de får ranka vilka sociala medier plattformar det är okej att mötas av reklam i.

Reklamundvikandet ökar

Trots kommunikatörernas nya och bättre förutsättningar att skapa relevant kommunikation ökar reklamundvikandet i Sverige. Är inte det lite konstig? I teorin borde ju ökade möjligheter att individanpassa kommunikation leda till att en större andel av denna blir relevant för den enskild konsumenten. Men så är det alltså inte visar rapport från Sifo.

Allra mest irriterar vi oss på tråkig reklam, på reklam med bristande relevans för målgruppen samt på överexponerad reklam.

Så hur gör man då?

Att influencers har en mycket stor påverkan på människors köpbeslut är inte någon nyhet. För visst lyssnar vi hellre på en person som vi kan identifiera oss med eller som vi ser upp till – än på en säljare.

Detta är något som Stena Line tagit fasta på i sitt kampanjarbete där de gärna lyfter fram trogna gäster att tala. Ett lysande exempel på detta är filmen ”Extra allt” med de tre extremt passionerade färjeresenärerna Per, Haakon och Ståhle.

Ett annat bra exempel är när Stena Line kompletterar sin BokaNu-kampanj med en ”kundkundstjänst” i sociala medier.

Tricket? Se alltid till att kampanjerna är relevanta för mottagaren. Hör Ylva berätta hur du blir relevant samt ge fler exempel i filmen nedan.

Länkar till rapporter och annat som nämns

Se Ylvas presentation

Vi spelade in Ylvas föreläsning, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.

Vill du höra mer av Ylva Vitorovic?

Kntnt Radio avsnitt 148 berättar Ylva hur Stena Line jobbar med sociala medier. Lyssna gärna!

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





c1df21d8ea3e3f75e786cb590297953fmmmmmmmmmmmm
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest