Lars Falk, del 1: Från Kalix till Arbmans (Kntnt radio 35)

Under fyra avsnitt kommer du i sommar få en rejäl dos av svensk reklamhistoria av och med Lars Falk – mångfaldigt prisbelönad kreatör och en av Sveriges genom tiderna vassaste copywriter. Mellan åren 1986–88 var han ordförande i Sveriges Reklamförbund (numera Komm!), 1988 blev han invald i Platinaakademin – branschens ”Hall of Fame” – och 1999 var han huvudjuryns ordförande i Guldägget. Han har också skrivit flera böcker om reklam, copywriting och kommunikation, samt kända kokböcker såsom Carl Butlers och Cattelins.

Lars Falk tillhör i högsta grad den lilla grupp kreatörer som från sent 60-tal radikalt förändrade den svenska reklamscenen. Resan gick från Arbmans, via Falk & Partners, Falk & Pihl samt reklambyrån OCH, till den egna byrån Falk. Allt detta från 1967 och framåt, och med mängder av historier i bagaget.

I detta första av fyra avsnitt följer vi guldsmedssonen Lars Falk från barndomsåren i övre Norrland, via mindre framgångsrika studieår i Uppsala och så småningom en journalistexamen från Stockholms Universitet, till jobbet som informatör på Expressens reklamavdelning.

Vi får höra om det första mötet med den tidens främsta reklamman – Leon Nordin – och om karriären inom Arbmans Annonsbyrå som följde.

Och vi får höra hur det gick till en sensommarnatt när Lars Falk och fyra andra Arbmaniter bestämde sig för att lämna Arbmans och pröva de egna vingarna.

Lyssna

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är att ladda ned en app till din smarttelefon eller surfplatta och prenumerera på Kntnt Radio. Här är några alternativ:

På webben hittar du Kntnt Radio hos iTunes, Stitcher och aCast. Du kan också prenumerera via ett RSS-flöde.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Actionable © Bensound (CC BY-ND 3.0)
Musik: Happyrock © Bensound (CC BY-ND 3.0)
Musik: Lost in Touch © signal2sinfonia (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

sit consectetur Lorem dictum Curabitur Donec
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest