Krönikor

Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.

Robottexter

Är du redo för robottexterna?

Con­tent och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wir­téns krönika. 

Läs artikeln »
Scott Umstattd 1182951 Unsplash

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Ris­ken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Mar­tin Modigh Karls­son beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säkerheten. 

Läs artikeln »
Arg Man Seo.91220111

Så ska du inte arbeta med SEO 2019

Reta inte Goog­le. SEO är ett kom­plext områ­de och fall­gro­par­na är många. Pri­set din webb­plats får beta­la i form av mins­kad ‑eller ing­en – syn­lig­het kan bli högt. I den­na arti­kel går SEO-kon­sult Alex­an­dra Jung ige­nom saker du gör klokt i att und­vi­ka i strä­van efter en fram­gångs­rik sökstrategi. 

Läs artikeln »
Guestblog 118151233

Varför ska du gästblogga?

Skri­va är mödo­samt. Och att då skri­va för annans webb­plats – är det verk­li­gen en bra idé? Mar­tin Modigh Karls­son är skri­bent och en åter­kom­man­de gäst­blog­ga­re. I dagens art­kel delar han med sig av sina erfa­ren­he­ter inom ämnet! 

Läs artikeln »
Eu Flag

Nytt direktiv om digital upphovsrätt

Slu­tet på inter­net eller ett nöd­vän­digt ont? Vi syf­tar på den nya länkskat­ten och upp­ladd­nings­filt­ret som nyli­gen rös­ta­des ige­nom av EU-par­la­men­tet – efter att under en lång tid varit en av de mest kri­ti­se­ra­de punk­ter­na i för­sla­get till nytt direk­tiv för digi­tal upp­hovs­rätt. Vad går länkskat­ten och upp­ladd­nings­filt­ret egent­li­gen ut på och vad kom­mer det inne­bä­ra för dig som mark­nads­fö­ra­re? Det­ta dis­ku­te­rar advo­kat Erik Ull­berg och Gunil­la Karls­son på Wistrand Advo­kat­by­rå i den­na artikel!

Läs artikeln »
Pudel

Den svåra konsten att göra en pudel

Tek­ni­ken ”att göra en pudel” har ända sedan den intro­du­ce­ra­des av stats­rå­det Jan O Karls­son använts fli­tigt av de som ofri­vil­ligt ham­nat i ramp­lju­set. Men det är inte lätt att göra en äkta pudel. I den­na krö­ni­ka, sig­ne­rad Mar­tin Modigh Karls­son, får du tips på hur du hjäl­per någon att pud­la tro­vär­digt – om hen ska pud­la alls.

Läs artikeln »
Robot

AI, SEO, personalisering och martech 2019

2019 är det omöj­ligt att effek­tivt arbe­ta med kom­mu­ni­ka­tion utan att ta hän­syn till tren­der och för­änd­ring­ar inom tek­nik. Tho­mas Bar­re­gren har läst 50+ artik­lar med tren­der och för­ut­sä­gel­ser för 2019 och valt ut sju spa­ning­ar om vart AI, SEO, per­so­na­li­se­ring och mar­tech som han ger sin syn på.

Läs artikeln »
Influencer Vloggar

Verklighet och fiktion flyter samman – var står ditt varumärke?

Under­sök­nings­fö­re­ta­get Gart­ner för­ut­spår att 85% av inter­ak­tio­ner­na med kun­der kom­mer att ske utan en män­ni­ska inblan­dad redan år 2020. Och för­de­lar­na med att låta robo­tar­na skö­ta kom­mu­ni­ka­tio­nen är fle­ra. Kost­nads­ef­fek­ti­vi­tet, leve­rans­sä­ker­het och ökad till­gäng­lig­het för att näm­na någ­ra. Men till vil­ket pris? Vad hän­der med mot­ta­ga­rens för­tro­en­de för varu­mär­ket när det mänsk­li­ga och ”äkta” ersätts av sam­tal från smar­ta maski­ner? Och vad kan du göra åt det? Det är grun­den för Johan­na Sten­marks filo­so­fis­ka reso­ne­mang i dagens arti­kel. Ta del av hen­nes spän­nan­de läs­ning nu!

Läs artikeln »
Hands 437968 1920

Misstag gör varumärket mänskligt

Ge inte sken av att vara det per­fek­ta varu­mär­ket. Det ska­par bara distans till dina kun­der som inte kän­ner igen sig. Fak­tum är att ett eller annat sned­steg fak­tiskt kan vara attrak­tivt och ska­pa med­mänsk­lig­het. Läs Mar­tin Modigh Karls­sons arti­kel om prat­fall-effek­ten som gör att du blir äls­kad för dina bris­ter. Och gör det nu!

Läs artikeln »
Paddington 1771898 1920

Kolla in er ”Om oss” – andra gör det

Var­je webb­plats har en ”om oss-sida”. Syf­tet med den är att byg­ga rela­tion och för­tro­en­de: att över­ty­ga besö­ka­ren om att det går att lita på dig och ditt före­tag. Det är en vik­tigt upp­gift. Ändå slar­vas det så myc­ket med inne­hål­let som dess­utom ofta fal­ler i glöms­ka. Det vill vår gäst­skri­bent Mar­tin Modig Karls­son änd­ra på. Läs hans arti­kel nu!

Läs artikeln »
Fireplace 1548786 1920

Förklara så att en 11-åring förstår

För att verk­li­gen nå fram med ett bud­skap mås­te mot­ta­ga­ren för­stå, på rik­tigt. Ibland miss­lyc­kas vi med att nå fram för att vi inte sät­ter oss in i deras sätt att tän­ka, men det kan ock­så bero på att vi själ­va inte rik­tigt för­står. Det­ta exemp­li­fie­ras i dagens arti­kel för­fat­tad av Mar­tin Modigh Karls­son. Läs den nu!

Läs artikeln »
Jonlor

Så håller du geisten uppe: tips inför höstens utmaningar

Det finns ing­et mira­kel­me­del mot höst­stress. När året går mot sitt slut och du som mark­nads­fö­ra­re job­bar för hög­tryck för att nå upp­sat­ta mål är det lätt att krok­na. Men ge inte upp för det finns myc­ket du kan göra! I dagens arti­kel tip­sar vår gäst­skri­bent Johan­na Sten­mark på Punkt PR hur du hål­ler ång­an uppe och inspi­ra­tio­nen på topp när du ska­par inne­håll i höst. Läs nu!

Läs artikeln »