Krönikor

Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.

Blank Advertising Panel On A Street By Oriontrail Via Shutterstock

Reklam utan innehåll ger inget eko

Det­ta är ännu en krö­ni­ka sig­ne­rad av Lars Falk – legen­da­risk copy­wri­ter och pri­sad kre­a­tör. Hans tex­ter skall avnju­tas under lug­na for­mer. Häll upp kopp kaf­fe, sätt dig till rät­ta i skö­nas­te fåtöl­jen, och läs hans begrun­dans­vär­da text – lång­samt. Den­na gång hand­lar det om reklam. Om att vad som sägs är vik­ti­ga­re än hur det sägs.

Läs artikeln »
Scuba Diver Approaches A Whale Shark By Shane Gross Via Shutterstock

Förändra världen med sociala medier

I Knt­nt är vi nyfik­na på hur vi kan ska­pa vär­de­fullt inne­håll på web­ben. Vad pas­sar då bätt­re en höst­frisk mor­gon än att star­ta dagen på Rabash förs­ta fru­kost­se­mi­na­ri­um på vägen till kon­to­ret? Temat var hur soci­a­la medi­er kan för­änd­ra värl­den. Med kaf­fe och smör­gås ming­la­de vi med de and­ra mor­gon­pig­ga del­ta­gar­na. Vill du veta hur Gre­en­pe­a­ce och Dju­rens rätt för­änd­rar värl­den via soci­a­la medi­er? Läs mer här.

Läs artikeln »
Movie Production Unit By Rohanchak Vi Istockphoto

5 steg för att leverera en upplevelse med innehåll

Mark­nads­fö­ring hand­lar idag mer än någon­sin om att vår­da kun­dens tota­la upp­le­vel­se av före­ta­get; från det förs­ta intryc­ket som ges, till den rela­tion som utveck­las efter köpet. Det här beror till stor del på att vi alla har fått ökad möj­lig­het att dela med oss av upp­le­vel­ser utan­för våra egna cirk­lar. Och delar, det gör vi. Så hur ska­par man en upp­le­vel­se värd att dela? En indu­stri som verk­li­gen kan det här är upp­le­vel­se­in­du­strin. I den här tex­ten kan du ta del av fem steg för att utveck­la en menings­full kundupp­le­vel­se, inspi­re­rad av film- och musikbranschen.

Läs artikeln »
Konvent Framtiden

Ö is a zero with two pricks

I fre­dags besök­te min kol­le­ga Pia Teg­borg och jag Kon­vent Fram­ti­den som arran­ge­ras av Mark­nads­för­e­ning­en i Göte­borg – mer känd som Mig. Det var en under­hål­lan­de och inspi­re­ran­de dag. Kanske var du där? Eller kun­de du inte? Oav­sett, läs vida­re för en sum­me­ring av dagens höjdpunkter.

Läs artikeln »
Old Watch In The Hands By Kristina Stasiuliene Vua Shutterstock

Storytelling– några ord om vikten av att berätta

Lars Falk, svensk reklams grand old man, berät­tar om berät­tel­sers styr­ka. Om sto­ry­tel­ling som konst. Kons­ten att lyss­na. Läs den­na fan­tas­tis­ka krö­ni­ka av klock­sko­ja­rens lärling.

Läs artikeln »
Neon Newsstand With Arrow And Reflection By Garysfrp Via Istockphoto

Kära nyhetsbyråer (och alla andra) – detta är content marketing

Både Nyhets­by­rån Direkt och SIX News skic­ka­de igår ut tele­gram om Cision sats­ning på con­tent mar­ke­ting. Myc­ket roligt! Om man bort­ser från beskriv­ning­ar­na som var helt oli­ka men lika upp­åt väg­gar­na. Så här, käre nyhets­by­rå­er och alla and­ra, föl­jer en för­kla­ring av con­tent marketing.

Läs artikeln »
Teenager Jumping, Skateboarding At Night Black Silhouette

Nu vill jag också bära uniform

Ikväll har Uni­forms for the Dedi­ca­ted sin förs­ta vis­ning någon­sin under Stock­holm Fashion Week. Det kom­mer säkert att kän­nas som regn, snö och berg. Eller som asfalt, neon, sol­sken och frus­na bär. Säkert kom­mer det att vara all­de­les, all­de­les underbart.

Läs artikeln »
Spoon

Vinnande content marketing

Hur ser pris­vin­nan­de con­tent mar­ke­ting ut? Någ­ra exem­pel kom­mer från Spoon, som härom­da­gen fick tred­je­pris och två hedersom­näm­nan­den för två bidrag av sam­man­lagt åtta­hund­ra täv­lan­de bidrag i 2013 Con­tent Mar­ke­ting Awards. I den­na arti­kel tit­tar jag när­ma­re på de två bidragen.

Läs artikeln »
Avbryter Semester Exempel Content Marketing

Exempel på content marketing i turistnäringen

Mit­ten av juli, solen ski­ner för sjun­de vec­kan i följd (eller något sådant) och som­mar­bri­sen sval­kar. Det finns inte myc­ket att kla­ga på den­na som­mar. Bort­sett från min moti­va­tion att skri­va på den­na blogg. Blog­gat har jag gjort, men bara på min nya blogg om seg­ling i all­män­het och seg­ling med opti­mistjol­le i syn­ner­het. Knt­nts blogg, den som jag hade rekom­men­de­rat mig själv som kund att upp­da­te­ra två gång­er per vec­ka – även under som­ma­ren – har inte fått den upp­märk­sam­het den bör få. Bekla­gans­värt, men ack så mänsk­ligt. Knt­nt är ju bara jag (i ännu någ­ra dagar – blink, blink). Hur som helst, i sön­dags såg jag något som fick det att klia i mina fingrar…

Läs artikeln »