Thomas Barregren

Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.

Chaos 485493 By Geralt Via Pixabay Cc0 1.0

Det betyder orden: innehåll, content, kanal, ägda, betalda och förtjänta medier, plattform med flera

Tap­pert för­sök att ge en strin­gent men något så när begrip­lig för­kla­ring av orden inne­håll, con­tent, kanal, ägda, betal­da och för­tjä­na medi­er, platt­form och någ­ra till. Feed­back välkomnas!

Läs hela artikeln »
Cafe Chalkboard With Todays Specials By Ed Gregory Via Stopic Cc0 1.0

Marknadsföring är produktutveckling

Mark­nads­fö­ring – det är väl reklam? Nej! Mark­nads­fö­ring är pro­dukt­ut­veck­ling, och mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion är det främs­ta verk­ty­get. Jag tänk­te att det kun­de vara bra start på året att reda ut det­ta. Så vi vet vad vi pyss­lar med. Inte bara vad vi gör. Utan ock­så hur det pas­sar in i det stör­re hela. Så häng med!

Läs hela artikeln »
Gabriella Myren By Thomas Barregren

Ny podd: Kntnt Peptalk med Gabriella Myrén

I pod­den Knt­nt Pep­talk reflek­te­rar Gabri­el­la Myrén i kor­ta krö­ni­kor över kom­mu­ni­ka­tö­rens var­dag och möj­lig­he­ter. Och de är vär­da att lyss­na på. Inte bara för det vack­ra språ­ket, och det inspi­re­ran­de och ener­gi­gi­van­de inne­hål­let, utan ock­så för hur Gabri­el­la fram­för sina tex­ter. Det märks att hon inte bara är copy­wri­ter utan ock­så sko­lad i musik och dramaturgi.

Läs hela artikeln »
Stopwatch 911767 By Geralt Via Pixabay Cc0 1.0

3 mått som visar affärsnytta av din marknadskommunikation

Det blir allt vik­ti­ga­re att du kan visa på affärsnyt­ta. Men hur?

De klas­sis­ka kom­mu­ni­ka­tions­måt­ten – akti­vi­tet, räck­vidd, enga­ge­mang och volym – är vik­ti­ga för oss kom­mu­ni­ka­tö­rer. Men de säger väl­digt lite om affärsnyttan.

Men det går hel­ler inte att beräk­na ROI. Så vad ska du göra? Det ska vi pra­ta om idag.

Läs hela artikeln »
Green Gecko Paw Via Skitterphoto Cc0 1.0

27 svenska ”resurser” för smarta och effektiva marknadsförare (som är intresserad av content marketing)

Varsegod! En lis­ta över svens­ka blog­gar, pod­dar, nyhets­saj­ter, nyhets­brev, böc­ker och eventserier.

Con­tent-byrån Spoon har sam­man­ställt ”60 resur­ser för smar­ta och effek­ti­va mark­nads­fö­ra­re”. Det är en 28 sidig pdf-fil med tips om blog­gar, pod­dar, nyhets­brev, böc­ker som du har använd­ning av. Det är en trev­lig sam­man­ställ­ning, som jag kan rekom­men­de­ra att du lad­dar ned. Men det finns en sak som ska­ver lite.

När jag blädd­rar bland sidor­na och ser alla de själv­kla­ra tip­sen (Seth Godin, Con­tent Mar­ke­ting Insti­tu­te, Copy­blog­ger och så vida­re), så slås jag av inte en enda svensk ”resurs” finns med. Varför!?

Jag ska inte spe­ku­le­ra i var­för Spoon väl­jer att inte lyf­ta fram de svens­ka ”resur­ser­na”. Istäl­let bju­der jag på min egen lista.

Läs hela artikeln »
Splitshire Img 9950

Förklara affärsnyttan av marknadskommunikation för ledningen

Tyc­ker du det är svårt att för­kla­ra affärsnyt­tan med soci­a­la medi­er och con­tent mar­ke­ting? Du ser nyt­tan. För­sö­ker för­kla­ra för led­ning­en. Men de ver­kar sit­ta fast i gam­la tan­ke­möns­ter. Visa ROI säger de. Men hur? tän­ker du. Hur kan man visa ”return on invest­ment” på att folk gil­lar före­ta­get, det ni står för, det ni gör, och inte minst ert inne­hål­let? Fat­tar dom inte att det är en för­ut­sätt­ning för att säl­ja? Så här säger många ansva­ri­ga för mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. San­no­likt är det ännu fler som kän­ner eller tän­ker lika­dant. För er har jag skri­vit den­na kor­ta arti­kel, som är den förs­ta av tre som hand­lar om hur du kan visa på affärsnyt­ta utö­ver ROI. Läs den idag!

Läs hela artikeln »
Show Me The Money

Därför kan du inte räkna ut ROI av marknadsföring

Det går vare sig att beräk­na eller mäta ”Return On Invest­ment” (ROI) för mark­nads­fö­ring. Eller för för­sälj­ning för den delen. Det är ett djärvt påstå­en­de. Men det är sant. I den­na arti­kel pre­sen­te­rar jag beviset.

Läs hela artikeln »
Water Drop 384649 By Skitterphoto Via Pixabay Cc0 1.0

Monetarisera ditt innehåll

Tjä­na peng­ar på ditt inne­håll. Det är sista ste­get i Joe Puliz­zis affärsmo­dell Con­tent Inc. Om det hand­lar det sista avsnit­tet i den­na arti­kel­se­rie som är löst base­rad på hans bok med sam­ma namn.

Läs hela artikeln »
String 823252 By Jmkobax Via Pixabay Cc0 1.0

Dags att diversifiera ditt innehåll – eller?

När du har kom­mit igång med din con­tent mar­ke­ting är det dags att diver­si­fi­e­ra till fler for­mat och kana­ler. Men det gäl­ler att göra det genom­tänkt. I den­na arti­kel får du råd om hur du ska tänka.

Läs hela artikeln »
Sara Rosengren

Forskning visar: content marketing bygger ditt kommunikationskapital

Sara Rosengren och Micael Dah­lén har i sin forsk­ning vid Han­dels­hög­sko­lan i Stock­holm visat att varu­mär­ken som byg­ger ett kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal (ock­så kal­lad reklam­ka­pi­tal) genom att på ett kon­si­stent sätt och under lång tid till­han­da­hål­la inne­håll som en mål­grupp vär­de­sät­ter. Ett stort kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal gör mål­grup­pen vil­lig att ta del av all kom­mu­ni­ka­tion från varu­mär­ket. Även reklam och rent sälj­bud­skap. Det är det­ta som gör att con­tent mar­ke­ting fun­ge­rar. Vill du lära dig mer? Läs den­na arti­kel. På slu­tet vän­tar ock­så en bonus. 🙂

Läs hela artikeln »
Blackberries by Andre Rau

Skörda frukterna av din content marketing – konvertera besökare till prenumeranter

Fem­te avsnit­tet i seri­en om Con­tent Inc – en affärsmo­dell base­rad på con­tent mar­ke­ting – hand­lar om hur du kon­ver­te­rar besö­ka­re till prenumeranter.

Läs hela artikeln »
Oil Platform 484859 By Daniel Sinoca Via Pixabay Cc0 1.0

Bygg din content marketing

Det är dags att byg­ga basen för Con­tent Inc. I den fjär­de arti­keln i seri­en om Con­tent Inc. tit­tar vi när­ma­re på vad du behö­ver göra för att kom­ma igång med con­tent mar­ke­ting och byg­ga upp en bas av inne­håll som attra­he­rar din målgrupp.

Läs hela artikeln »