Niklas Myhr: Trender inom sociala medier och digital marknadsföring

Den plågsamt käcka trudelutten väcker mig. Jag kastar mig över mobiltelefonen för att tysta den. Min fru har ännu tid kvar att sova innan hon ska gå upp, ge barnen frukost och följa dem till skolan.

Jag stapplar ut i badrummet. Medan det varma vattnet sköljer över mig tänker jag på morgonens frukostseminarium. Årets första. Det 14:e sedan starten hösten 2013. Och det största hittills. 185 gäster – och än fler på väntelista.

På med kläder. Frukost. Flingor och filmjölk – som alltid. Borsta tänder och sen på med ytterkläder. Tittar på klockan. Fan! Bara en kvart kvar till bussen går. Jag småspringer de två kilometerna. Måtte allt gå bra. Inte som senast…

Arenan

Bussen bromsar häftigt. Jag har ingen aning om var jag är. Somnade. Det tar några sekunder innan hjärnan får ordning på synintrycken. Bussen är vid centralstationen. Två hållplatser kvar. Tänk om jag hade missat att kliva av och hamnat ute i Landvetter.

Jag kliver av vid Berzeligatan. Den råkalla luften får mig att piggna till. Några minuter senare står jag utanför Filmstaden Bergakungen i Göteborg. Klockan är 06.30.

Fabian och Pia väntar på mig. Fredric kommer strax efter. Kntnt är på plats. Likaså Marknadsföreningen i Göteborg (MiG). Vi arrangerar detta och ytterligare tre frukostseminarier tillsammans i vår.

Fredric, Fabian och jag beger oss till salong 3 – en av de större i SF:s multibiograf. Vi är roddare idag. Det är mer sladdar och apparater än man kan tro för att både få ljud och bild till publiken och samtidigt spela in allt ihop. Måtte allt gå bra. Inte som senast…

Frukost och förband

Strax efter oss kommer Bujar Ibishi, Daniel Wilke och Sofie Svensson från MyNewsdesk, som sponsrar frukosten och som tack får 15 minutes of fame.

Projektorn vaknar till liv, och strax därefter breder välkomstbilden ut sig över den gigantiska bioduken. Det är maffigt.

Dags att prova ljudet. Jag slår på den trådlösa sändaren och dito mottagaren. Inget händer… Nej! Är det någon sladd som inte sitter i som den ska? Vi börjar felsöka. Måtte allt gå bra. Inte som senast…

Talaren

In i salongen kommer dagens huvudtalare: Niklas Myhr – känd som ”The Social Media Professor” från BBC, The Washington Post, ABC, CBS, NBC, FOX News, USA Today och många fler medier. Hans formella titel är Assistant Professor of Marketing vid Chapman University i Kalifornien.

Sist Niklas besökte Gôtet var han en huvudtalare på Webbdagarna. Han passade också på att besöka Kntnt Frukost för att lyssna på när Carin Fredlund pratade om varumärken. Det var då vi passade på att bjuda in honom till dagens frukost.

Det sprakar till i högtalarna. ”Etta, tvåa. Etta, två”, hörs Fredriks röst dåna ut över stolarna. Det har löst sig. Återstår bara för tusen andra saker att gå fel. Måtte allt gå bra. Inte som senast…

Giveaways

Medan vi håller på inne i salong 3 tar Pia emot de 185 frukostgästerna. Många bekanta ansikten. Och naturligtvis många nya. Alla får ett block och en penna med Kntnts logga.

Det ligger mer tanke bakom blocket och pennan än vad man kan tro. Vi tycker att marknadsföring ska skapa värde för mottagaren. Vår blogg, vår podd och våra event är exempel på det. Men vi försöker skapa värde även i de små sakerna. Som ett block och en penna. De är användbara både under eventet och efteråt.

Allt är klart så långt vi kan verifiera. Mikrofoner fungerar. Ljud i högtalarna. Bild på skärmen. Men om inspelningsutrustningen (Zoom H6 och Matrox Monarch) fungerar vet jag inte. Måtte allt gå bra. Inte som senast…

Föredraget

Salen är fylld. Bokstavligen talat till sista plats. Klockan är 07.30. Dags att dra igång.

Pia och Kia (Kristina Cohn Linde, vd för MiG, för dig som inte känner henne) ställer sig framför bioduken och hälsar den 185-hövdade publiken välkommen. Först får MyNewsdesk sina 15 minuter. Och sen är det dags för Niklas. Måtte allt gå bra. Inte som senast…

Filmen finns på Vimeo och YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud. Och vill du se bilderna så finns de på SlideShare.

Och nu?

Det gick bra! Inte alls som senast. Ljud och bild kom både ut till publiken och in på vår inspelningsutrustning. Gôtt mos. Nu är det bara att plocka ihop allt och bege sig tillbaka till kontoret och redigera film.

Nästa gång, den 20 februari, är det Christian Rudolf som ska berätta hur du kan använda sök för att förstå dina kunder. Anmäl dig redan nu för att slippa hamna på väntelistan!

Och du! Om du gillar det vi gör så är vi jättetacksam om du tipsar dina följare på Facebook, Twitter, LinkedIn om vårt nyhetsbrev som kommer en gång per vecka.

Fotograf: Johan Elmqvist.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

id diam ut dolor quis dictum commodo luctus elit.
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest