Om Kntnt
Kntnt (som uttalas content) är ett konsultföretag inom marknadskommunikation och försäljning. Vi hjälper företag och organisationer att stärka varumärke, driva efterfråga eller generera inbound leads med content marketing. Läs mer nedan.
Vision
Marknadskommunikation är kommunikation initierad av ett företag eller en organisation i syfte att påverka människor i sin roll som konsument (B2C), representant för ett annat företag eller annan organisation (B2B) eller medborgare (PR). Det är en förutsättning för en fri marknad, och därmed en förutsättning för ett fritt och demokratiskt samhälle.
Men många upplever marknadskommunikation som något negativt. Tyvärr har de goda skäl. Tv-reklam avbryter. Utomhusreklam förfular. Direktreklam skräpar ned. Displayannonser stör och förföljer. Facebook, Google och annonsnätverk kartlägger och profilerar. Listan kan göras lång. Många upplever att marknadskommunikation tränger sig på och avbryter.
Vår vision är en värld där marknadskommunikation är välkommen; den upplevs relevant, intressant och värdefull – inte störande eller integritetskränkande.
Mission
De flesta som leder företag eller arbetar med marknadsföring och försäljning inser att marknadskommunikation är effektivare om den är välkomnad istället för påtvingad. Ändå agerar få i linje med sin insikt, eftersom de sitter fast i etablerade arbetssätt.
Vår mission är att hjälpa företag och organisationer att förändra och utveckla sin marknadskommunikation så den upplevs mer relevant, intressant och värdefull och mindre störande och integritetskränkande.
Affärsidé
Vi hjälper företag och organisationer att stärka varumärke, driva efterfråga och generera inbound leads. Vi jobbar särskilt gärna med små och medelstora etablerade företag som bedriver komplex försäljning till företag eller konsumenter.
Vi erbjuder utbildning, coachning och workshop för att hjälpa företag och organisationer att förändra sin strategi och utveckla sitt arbetssätt för content marketing. Till skillnad mot byråer ligger vår kärnkompetens och passion i gränslandet där content marketing, affärsutveckling och teknik möts.
Vi erbjuder digital plattform för spridning av innehåll på webben, i sociala medier och med epost, samt för lead generering med marketing automation. Till skillnad mot de flesta lösningar (till exempel Hubspot) bygger vår plattform på öppen källkod för att kunder inte ska bli låsta till oss.
Vi erbjuder löpande arbete med att skapa och sprida innehåll. Till skillnad mot byråer som plockar hem jobb, och till skillnad mot bemanningsföretag som hyr ut personal, är våra konsulter medarbetare hos våra klienterna med full uppbackning av vår back office.
Kärnvärden
Våra kärnvärden hjälper oss att fatta kloka beslut i frågor om både vår egen och våra klienters marknadskommunikation.
Värde:
Vi ska skapa värde för våra klienter och deras målgrupp genom att skapa marknadskommunikation som upplevas relevant, intressant och värdefull av mottagaren och som bidrar till affärsnytta för avsändaren.
Respekt:
Vi ska respektera människors personliga sfär och tid genom att undvika att skapa innehåll eller använda sätt att kommunicera som upplevs störande.
Integritet:
Vi ska värna om människors integritet genom att använda teknik och metoder som vi öppet och transparent kan berätta om.
Historia
Kntnt grundades under 2013. Det är svårt att säga exakt när. Det var en process som började i januari när bolaget registrerades men inte blev klar förrän verksamheten drog igång på allvar efter sommaren. En milstolpe var den första artikeln som publicerades den 1 maj.
Vi som startade bolaget hade under nästan ett decennium drivit en webbyrå specialiserad på att designa, bygga och drifta stora och komplexa webbplatser (till exempel www.lu.se, www.moderaterna.se och www.unionen.se). Under åren växte webbyrån organiskt och med lönsamhet från 3 till nästan 70 anställda och utnämndes till supergasell av Dagens Industri.
Trots framgångarna lämnade vi byrån för att förvekliga en annan idé. Vi ville utveckla ett redaktionellt planerings- och produktionssystem för content marketing. Vår övertygelse är att marknadsförare och kommunikatörer skulle ha stor nytta av ett intuitivt och lättanvänt system för att hantera hela processen från artikelidé till spridning på webben och i sociala medier – precis som de redaktionella planerings- och produktionssystem som dagstidningar använder sig av.
Få känner till Kntnts början som ett mjukvaruföretag. Redan från början uppfattades Kntnt som en “contentbyrå som inte gör content” eftersom vi höll utbildningar, ledde workshops och tog fram strategier för content marketing, men inte åtog oss löpande produktion. Vi höll mest med, eftersom det var enklast så länge systemet inte var klart.
Vi utvecklade systemet under flera år. Men “martech” (programvara för marknadskommunikation) utvecklades mycket snabbare än ett litet självfinansierat svenskt bolag hinner med.
Till slut insåg vi att vi hade helt fel fokus. Vi borde göra vad alla vill vi ska göra: hjälpa dem med content marketing-baket från från ax till limpa. Och det har vi gjort sedan våren 2019.