Om vår historia

Vår resa från grundandet 2013 till idag har inte varit spikrak. Från början var vi ett företag som utvecklade en programvara. Nu är vi en kommunikationsbyrå. Hur kan det blir så? Det handlar denna berättelse om. Och som du kommer att se finns trots allt en röd tråd.

Knt­nt grun­da­des under 2013. Det är svårt att säga exakt när. Det var en pro­cess som bör­ja­de i janu­a­ri när bola­get regi­stre­ra­des, men som inte var klar för­rän verk­sam­he­ten drog igång på all­var efter som­ma­ren. En mil­stol­pe var den förs­ta arti­keln som pub­li­ce­ra­des den 1 maj.

Vi som star­ta­de bola­get hade under näs­tan ett decen­ni­um dri­vit en web­by­rå spe­ci­a­li­se­rad på att desig­na, byg­ga och drif­ta sto­ra och kom­plexa webb­plat­ser (till exem­pel www​.lu​.se, www​.mode​ra​ter​na​.se och www​.uni​o​nen​.se). Under åren väx­te web­by­rån orga­niskt och med lön­sam­het från 3 till näs­tan 70 anställ­da och utnämn­des till super­ga­sell av Dagens Industri.

Trots fram­gång­ar­na läm­na­de vi byrån för att för­verk­li­ga en annan idé. Vi vil­le utveck­la ett pla­ne­rings- och pro­duk­tions­sy­stem för con­tent mar­ke­ting. Vår över­ty­gel­se är att mark­nads­fö­ra­re och kom­mu­ni­ka­tö­rer skul­le ha stor nyt­ta av ett intui­tivt och lät­tan­vänt system för att han­te­ra hela pro­ces­sen från arti­ke­lidé till sprid­ning på web­ben och i soci­a­la medi­er – pre­cis som de redak­tio­nel­la pla­ne­rings- och pro­duk­tions­sy­stem som dags­tid­ning­ar använ­der sig av.

Tidig skiss av gräns­snit­tet för Knt­nts redak­tio­nel­la pla­ne­rings- och produktionssystem.

Få kän­ner till Knt­nts bör­jan som ett mjuk­va­ru­fö­re­tag. Redan från bör­jan upp­fat­ta­des vi som en ”con­tent­by­rå som inte gör con­tent” eftersom vi höll utbild­ning­ar, led­de works­hops och tog fram stra­te­gi­er för con­tent mar­ke­ting, men inte åtog oss löpan­de pro­duk­tion. Vi höll mest med, eftersom det var enklast så länge syste­met inte var klart.

Vi utveck­la­de syste­met under fle­ra år. Men ”mar­tech” (pro­gram­va­ra för mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion) utveck­la­des myc­ket snab­ba­re än ett litet själv­fi­nan­si­e­rat svenskt bolag hin­ner med.

Till slut insåg vi att vi hade helt fel fokus. Vi bor­de göra vad alla vil­le att vi skul­le göra: Hjäl­pa dem med con­tent mar­ke­ting-baket från från ax till lim­pa. Och det har vi gjort sedan våren 2019.

Hjälp med content marketing-baket?

Om du vill ha hjälp med con­tent mar­ke­ting-baket så finns vi här. Vi kan hjäl­pa dig från ax till lim­pa. Eller med en liten del. Du bestäm­mer. Boka möte så tit­tar vi när­ma­re på din frå­ge­ställ­ning. Eller skic­ka oss en fråga.