Sandra Hanson: Lagar som marknadsförare behöver ha koll på (Kntnt radio 34)

Thomas och jag står utanför Sveavägen 31. På en skylt i porten står det MarLaw. Dit är vi på väg, för att träffa en advokat. Inte av något av de vanliga skälen för att vända sig till en advokat. Utan för att spela in intervjun för dagens avsnitt av Kntnt radio.

MarLaw är en advokatfirma som i 45 år har arbetat uteslutande med marknadsrätt och anslutande rättsområden. De har flest jurister som arbetar renodlat med marknadsrätt av alla advokatbyråer i Sverige. De driver flest marknadsrättsliga processer. Och de har sedan mitten av 1970-talet hållit i Sveriges Kommunikationsbyråers (Komms) utbildning till Ansvarig reklamutgivare (ARU) – ett krav för att vara medlem i Komm. Kort sagt, någon mer kvalificerad advokatfirma att svara på våra kluriga frågor om vad man får och inte får göra i marknadsföring finns inte.

Thomas är lite av en hobby-jurist. Det började någon gång på 90-talet, när han tvingades skriva ett Memorandum of Understanding. Och sedan dess har han hållit sig framme så fort det vankas affärsjuridik. Okej, jag överdriver en smula. Men han är i vart fall tillräckligt insatt för att hitta de kluriga frågor som vi ställer i intervjun. Är man, till exempel, ansvarig för påståenden som görs på andra sajter som den egna sajten länkar till?

Det är advokat Sandra Hanson som sätts på prov. Naturligtvis klarar hon galant av Thomas frågor. Inte undra på. Sandra är specialiserad på IT-rätt (och en hel massa andra saker inom marknadsföring och näraliggande områden). Hon har biträtt klienter inför Reklamombudsmannen. Och hon undervisar vid Stockholms universitet och håller kurser för reklambyråer och reklamköpare.

Så sätt fast öronpropparna, för nu blir det åka av.

Lyssna

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är att ladda ned en app till din smarttelefon eller surfplatta och prenumerera på Kntnt Radio. Här är några alternativ:

På webben hittar du Kntnt Radio hos iTunes, Stitcher och aCast. Du kan också prenumerera via ett RSS-flöde.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Lär dig mer

Det finns mer du bör känna till som content marketer för att inte trampa i klaveret. Vill du lära dig mer om det så ska du anmäla dig till Kntnts frukost den 6 november. Då talar Sandras kollega, advokat Cecilia Torelm Tornberg, om bland annat:

  • Var går gränsen mellan personligt tyckande och marknadsföring – och varför är det viktigt att ha koll på detta?
  • Hur får arbetstagares personliga profiler i sociala medier användas för att skapa innehåll?
  • Vem ansvarar för andra användares inlägg och kommentarer?
  • Får jag betala bloggare för att skriva om våra produkter?
  • Hur får man anordna kampanjer på till exempel Instagram?

Missa inte din plats, anmäl dig nu!


Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Actionable © Bensound (CC BY-ND 3.0)
Musik: Happyrock © Bensound (CC BY-ND 3.0)
Musik: Fine © Manhat10 (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

vel, tempus libero. quis, risus ut Curabitur elit. porta. leo nec amet,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest