Se upp för duplicerat innehåll

Att duplicerat innehåll är något som har en negativ påverkan på din synlighet i sökresultaten har länge varit en självklarhet – men vad är det för något och hur kan du undvika det på din egen webbplats? Detta får du svar på i dagens krönika av vår nya gästkrönikör Alexandra Jung. Alexandra arbetar som SEO konsult på iProspect där hon hjälper företag att förbättra sin digitala närvaro genom att uppnå bättre synlighet i det organiska söket. 

Vad är duplicerat innehåll?

Enkelt förklarat så uppstår duplicerat innehåll, eller ”duplicate content”, där ett och samma innehåll finns tillgängligt på fler platser än en – det vill säga att innehållet finns publicerat på flera URLer på webben. Oftast är innehållet identiskt utan några ändringar gjorda eller väldigt likt det redan befintliga innehållet.

När vi pratar om duplicerat innehåll så finns det två varianter av detta:

  1. Innehåll som finns publicerat internt på din egen webbplats
  2. innehåll som finns tillgängligt externt på andra domäner

Problematiken är densamma för dem båda, duplicerat innehåll innebär att chansen för att just din webbplats får så bra synlighet som möjligt i sökresultaten minskar.

Minskad organisk synlighet

I jakten på bättre organisk synlighet framhävs ofta vikten av att skapa ett unikt och relevant innehåll av hög kvalité till webbplatsen. I många fall är det just detta som skiljer din webbplats mot konkurrenternas. Genom att besvara besökarens frågor på bästa möjliga sätt – med innehåll som endast går att hitta hos er – särskiljer ni er från mängden.

Google arbetar ständigt med att skapa relevans i sökresultaten för att ge användaren det sökresultat som bäst matchar sökningen. Det som sker när det finns duplicerat innehåll spritt över en mängd sidor är att sökmotorerna väljer en av URLerna att visa primärt för att därefter filtrera bort resterande resultat. Detta för att Google inte vill visa samma innehåll ett flertal gånger, ett innehåll som användarna antagligen redan sett.

Om er webbplats lider av duplicerat innehåll, oavsett om det är internt eller externt, försämras därför chanserna att nå högre positioner på de aktuella sidorna. Vilket alltså kan ge effekten att innehåll ni tagit fram får minskad synlighet eller filtreras bort helt från sökresultatet.

Det är inte heller garanterat att det resultat som sökmotorn väljer att visa primärt, är den URL som ni helst vill synas på. Eller att det är den som är bäst lämpad för att nå bästa möjliga resultat.

Ett annat problem som kan uppstå är när andra webbplatser länkar till er sida och dessa länkar fördelas över ett antal URLer istället för att koncentreras till en och samma sida.

Olika typer av duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll är idag ett vanligt problem på många webbplatser och något som man bör arbeta aktivt med för att undvika.

Är man bara medveten om att webbplatsen lider av duplicerat innehåll är det oftast relativt enkelt att åtgärda detta. Att innehållet inte är duplicerat är nämligen en otroligt viktig förutsättning för att nå bättre positioner organiskt – vilket i sin tur gynnar din webbplats långsiktigt.

Det finns flera anledningar till varför duplicerat innehåll uppstår. Majoriteten av dem berör tekniken och uppstår redan i utvecklingen av webbplatsen.

Här går jag igenom några av de vanligaste anledningarna.

Med eller utan www

Din webbplats finns tillgänglig både med och utan www. Det bästa är att bestämma sig för en variant och se till att resterande anrop har en permanent så kallad 301-ompekning till rätt URL.

Detta går att applicera på en mängd liknande problem, som till exempel användningen av både stora och små bokstäver i URLen, användandet av lokalt språk (åäö) eller med/utan avslutande slash.

Ompekningar sker generellt på server-nivå. En 301-ompekning innebär att det är en permanent ompekning som alltid bör användas framför en 302-omopekning (tillfällig) i dessa situationer.

Utskriftsvänliga sidor

Finns det utskriftsvänliga sidor på din webbplats? Då finns risk att dessa sidor skapar duplicerat innehåll om de finns tillgängliga på en egen URL.

HTTP och HTTPS

Det kan även uppstå problem när sidor visar samma innehåll oavsett om man besöker http eller den krypterade https-versionen av webbplatsen.

Detta undviker du lättast genom att använda absoluta länkar vid internlänkning och referera till rätt URL i canonical-taggen.

En canonical tag hjälper sökmotorn att avgöra vilken av de duplicerade URLerna som är den korrekta och därför ska få synlighet i sökresultaten. Även här bör absoluta URLer användas.

En absolut URL innebär att man anger webbplatsens fullständiga URL i länken.

Återanvända samma innehåll på olika sidor

Finns det text på er webbplats som återanvänds och går att hitta under olika avdelningar? Du bör alltid sträva efter att ha så mycket unikt innehåll som möjligt – se därför gärna över befintligt innehåll och skriv om texter om det behövs. Kanske finns det innehåll att utöka eller sidor som går att slå ihop med varandra?

Cross-publicering – Att dela innehåll på flera källor

Att vilja publicera sina inlägg på samtliga kanaler såsom Linkedin, Facebook eller Mynewsdesk samtidigt som samma innehåll publiceras på ens egen webbplats är väldigt vanligt – men hur fungerar detta egentligen i ett SEO-perspektiv?

Att publicera samma identiska inlägg i ett flertal kanaler kan resultera i sämre ranking ifall det görs på fel sätt. Men med hjälp av en canonical-tagg är det ingenting du behöver oroa dig för. Nedan har jag summerat en del punkter som kan vara bra att tänka på ifall du vill publicera ett inlägg på ett flertal källor.

Avvakta innan du publicerar innehållet på andra platser

Innan ni väljer att publicera innehållet på en annan webbplats än den ursprungliga är det en god idé att avvakta ett par dagar/upp till en vecka för att ge Google eller annan sökmotor chansen att indexera huvudkällan till innehållet.

Se till att använda canonical-taggen

Vid de tillfällen där inläggen kommer att publiceras utan några modifieringar, oavsett om det är internt på webbplatsen eller externt på andra domäner, är det viktigt att ha med en canonical-tagg som pekar mot huvudkällan.

Om du ska dela ett innehåll på en extern webbplats kan det vara värt att fråga ifall de kan lägga till canonical-taggen åt dig för att i största möjligaste mån undvika duplicerat innehåll .

Skriv om hela eller delar av textinnehållet

Det bästa är givetvis att alltid publicera unikt innehåll som inte går att finna på andra platser. Är detta inte möjligt kan en målsättning vara att försöka skriva om texten till 25-30%. När detta görs ska du även se till att uppdatera titel- och metabeskrivningarna.

Sammanfatta texten och länka till originalet

Ifall det inte är möjligt att skriva om hela inlägget kan ett alternativ vara att summera textens budskap för att sedan publicera denna på exempelvis LinkedIn. Se då även till att länka till originalet där hela inlägget finns tillgängligt.

Skapa unikt innehåll till olika kanaler

Om tid finns är en möjlighet att inte publicera ett och samma innehåll på olika platser utan istället redan vid skapandet av innehållet tänka på att skapa unikt innehåll till samtliga kanaler. Det gör det även möjligt att anpassa innehållet till vald kanal och målgrupp från första början.

Säkerställ att din webbplats inte lider av duplicerat innehåll

Gå igenom innehållet på er webbplats för att säkerställa att detta är unikt och relevant för målsidan – vilket är viktigt både för sökmotor och användare. Om det finns duplicerat innehåll, kan det slås ihop med andra sidor eller kanske skrivas om helt?

För att enkelt undersöka din webbplats alla indexerade sökresultat kan du skriva in:

site:dinwebbplats.se i sökfältet på Google. Om du även vill söka efter ett specifikt sökord på din webbplats är detta möjligt genom att skriva site:dinwebbplats.se intitle: sökord.

Det är även möjligt att söka efter en bit av texten och se vilka sökresultat som dyker upp, både internt och externt.

Alexandra Jung

Författare: Alexandra Jung

Alexandra Jung arbetar som SEO-konsult på iProspect. Hon hjälper företag att förbättra sin digitala närvaro genom bättre synlighet i det organiska söket. Tidigare har hon studerat onlinemarknadsföring på Medieinstitutet och programutveckling .NET på Nackademin i Stockholm. Alexandra har ett brinnande intresse för teknik och det digitala.

Läs mer av Alexandra Jung

commodo lectus at ut ut ipsum amet, luctus dapibus Praesent diam
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest