Skapa intresse med värdefullt innehåll

Att sticka ut på ett sätt som verkligen syns tydligt, samtidigt som det inneboende värdet upplevs, är en daglig utmaning för många som kommunicerar i dagens informationsöverflöd. Först när innehållet intresserar någon kan det börja göra nytta. Trots de ständiga flödena av information är vi dock kunskapstörstiga och vill veta mer om det vi söker. Först då får det ett verkligt värde som betyder något. I höstens första frukostseminarium med innehåll resonerade Maria Gustafsson om hur intresset kan skapas, relationer byggas och affärer drivas med hjälp av mod, ton och fokus. Läs mer och se den filmade föreläsningen från frukostseminariet med innehåll.

Stick ut i bruset

När vi gör likadant som vi brukar göra eller som de andra i vår bransch gör är det svårt att synas, hur bra vårt erbjudande än är. Genom att sticka ut syns vi genom informationsöverflödets ständiga brus. Med genomtänkt innehåll är det våra erbjudande som hittas i några av de 30–35 miljoner sökningar på Google som vi genomför dagligen i Sverige. Med fingertoppskänsla och kännedom om det som intresserar vår målgrupp kan vi se till att sticka ut precis så mycket att det innehåll vi erbjuder syns tydligt samtidigt som det känns igen.

Fyra frågor om att skapa intresse genom att använda mod, ton och fokus

Journalisten Helena Bäckhed ställer fyra frågor direkt efter föreläsningen:

Goda exempel på att skapa intresse med värdefullt innehåll

Ett gott exempel på att skapa intresse genom att erbjuda värdefullt innehåll är TED som bjuder på tusentals intressanta föreläsningar inom en mängd områden. TED väljer ut idéer som är värda att sprida. Genom en snabb blick in på deras webbplats kan vi se att de lever som de lär. Med sin enkla tydliga struktur hjälper de oss nyfikna att hitta en föreläsning som intresserar oss. Vilket leder till ett ökat intresse för innehållet som gör att vi gärna återvänder dit för en stunds inspiration och kunskap. Relationen är byggd och vi delar med oss av det intressanta innehåll vi hittar. Innehållet är då fyllt av värde för både oss och andra i våra nätverk.

Nyfikenhet väcker intresset

När vi undrar något om det vi bryr oss om så blir vi nyfikna. Vi vill veta mer helt enkelt och tar sikte på detta. Så genom att fundera på vad som i ett större sammanhang intresserar målgruppen kan vi göra innehållsrika artiklar, filmer, bilder, podcasts – ja, i vilken form som helst.

Huvudsaken är att innehållet är värdefullt för de som vi vill nå. Inte bara för oss som tycker att vår verksamhets erbjudanden är toppen. Vi är redan intresserade, nu gäller det att väcka intresset hos andra för att kunna fortsätta med att bygga relationer och så småningom driva affärer åt vårt håll. Genom att våga byta perspektiv till målgruppens och sticka ut kan vi lyckas.

Se föreläsningen om att skapa intresse med värdefullt innehåll

Nu är det dags att du ser föreläsningen – eller hur? Så hämta en kopp te eller kaffe, sätt dig bekvämt eller ta på dig hörlurarna och varför inte gå en promenad och lyssna medan jag resonerar kring hur vi kan skapa intresse genom värdefullt innehåll. Kommentera gärna med dina tankar i ämnen.

Och här kan du se presentationen.

Tack till alla som kom på föreläsningen, att det tidigt blev fullsatt visar att intresset är stort för ämnet. Tack också till filmteamet Kepa Arizala och Helena Bäckhed.

Foto © Maria Gustafsson.

Maria Gustafsson

Författare: Maria Gustafsson

Maria Gustafsson är en riksbekant profil inom digital kommunikation. I sociala medier känner vi henne som mikumaria. Hon har startat WebCoast och GeekWalk. Driver Social Media Club och Geek Girl Meetup i Göteborg. Bloggade på Lilla Gumman – Sveriges största blogg om teknikupplevelser. Fick Västsvenska handelskammarens utmärkelse Gränslöst västsvensk 2012, bubblar på GPs maktlista 2013 och hittas på plats 61 på GT dito. Anlitad som talare vid Webbdagarna Stockholm 2013 och många andra event. Och anlitad ännu oftare som konsult, coach och moderator. Läs mer om Maria!

Läs mer av Maria Gustafsson

mi, vel, felis neque. nec in
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest