Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing. Pia är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Dscf1589

Det gör svenskarna på fejan (och andra sociala plattformar)

Pame­la Davids­son, som är sta­tisti­kan­sva­rig på Inter­netstif­tel­sen i Sve­ri­ge (IIS), berät­tar vad 2017 års upp­la­ga av rap­por­ten Svens­kar­na och inter­net avslö­jar om svens­kar­nas vanor på Face­book och i and­ra soci­a­la nätverk.

Läs hela artikeln »
Michael Wahlgren, som är SEO-konsult på Pineberry, besöker KNTNT på Lindholmen i Göteborg.

AdWords för content-nördar

Goog­les annons­tjänst AdWords är inte bara för hand­la­re som säl­jer på web­ben och and­ra med tyd­li­ga kon­ver­te­rings­mål. Sökords­an­non­ser kan ock­så använ­das för att dri­va tra­fik till en webb­plats eller enskil­da artik­lar. Sökords­an­non­ser kan ock­så för­bätt­ra din SEO – och vice versa.

Det­ta och myc­ket annat som intres­se­rar con­tent-nör­dar pra­tar vi om med Michael Wahl­gren, som är grun­da­re av Pine­ber­ry – en av Sve­ri­ges mest namn­kun­ni­ga SEO- och AdWords-byrå­er – och för­fat­ta­re till ett par böc­ker och som dri­ver den emi­nen­ta Sök­pod­den. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Crisis

Content marketing är i kris (eller?)

Con­tent mar­ke­ting är i kris! Det påstod Mars­ha Lind­say när hon tala­de på Effecti­ve­ness Week i Lon­don. Hon hän­vi­sar till en stu­die utförd vid Brand­Works Uni­ver­si­ty. Men hur veder­häf­tig är stu­di­en egent­li­gen? Och är det sant att con­tent mar­ke­ting har ham­nat i kris? Det dis­ku­te­rar con­tent-spa­nar­na – Malin Sjö­man, Tho­mas Bar­re­gren och jag (Pia Teg­borg) i dagens avsnitt av Knt­nt radio. Lyssna!

Läs hela artikeln »
Linda Bjorck

Social selling med LinkedIn

Allt fler säl­ja­re pra­tar om soci­al sel­ling. Men vad är det egent­li­gen? Och hur gör man? Det reder vi ut med hjälp av Lin­da Björck i vec­kans avsnitt av Knt­nt radio. Om du före­drar att läsa så går det ock­så bra.

Läs hela artikeln »
Create Influence Neon Sign On Brick Wall Background.

Influencer marketing för B2B-företag

Influ­encer mar­ke­ting är det nya svar­ta. I alla fall bland före­tag som vän­der sig till kon­su­men­ter. Men är det något ock­så för B2B-före­tag? Det dis­ku­te­rar Malin Sjö­man, Pia Teg­borg och Tho­mas Bar­re­gren i det­ta avsnitt av Knt­nt Radio.

Läs hela artikeln »
Halloween Witch Clairvoyant In A Spooky Night

Ful-marketing automation är snart död

Ful-mar­ke­ting auto­ma­tion är snart död. Men inte auto­ma­ti­se­ring vid marknadsföring.

Om du har ett mar­ke­ting auto­ma­tion-system på ditt före­tag så är chan­sen stor att någon (kanske du?) har gått på säljtug­get om hur magiskt allt kan bli. Mar­ke­ting auto­ma­tion (MA) kan göra myc­ket nyt­ta. Men det för­ut­sät­ter rik­tigt bra con­tent, som krä­ver peng­ar, tid och kre­a­ti­vi­tet. Något som säl­ja­re av MA-system säl­lan tryc­ker på.

Många skaf­far mar­ke­ting auto­ma­tion med för­hopp­ning om mins­kad arbets­bör­da. I själ­va ver­ket krävs mer arbe­te för att det skall bli bra. Om du inte är inställd på det från bör­jan är det lätt hänt att MA-syste­met blir stå­en­de i ett hörn eller används som ett glo­ri­fi­e­rad epost-marknadsföringssystem.

Många för­sö­ker ock­så ta gen­vä­gar: Ska­par ett white paper eller annan lead mag­net, som ska loc­ka besö­ka­re att ge upp sin kon­tak­tin­for­ma­tion, så att säl­jar­na kan jaga dem och mejl­bom­ba dem (med MA-syste­mets hjälp) om de inte nap­par direkt. Det är ful-mar­ke­ting auto­ma­tion. Gör inte det!

Använd mar­ke­ting auto­ma­tion för­nuf­tigt. Använd det för att auto­ma­ti­se­ra pro­ces­ser som verk­li­gen ska­par vär­de för dina pre­sum­ti­va köpa­re och under­lät­tar ditt jobb. Ett sådant exem­pel är mik­ro­seg­men­te­ring som du hör mer om i slu­tet av dagens avsnitt av Knt­nt radio.

Dess­förin­nan har Malin Sjö­man, Tho­mas Bar­re­gren och jag (Pia Teg­borg) dis­ku­te­rat under vin­jet­ten Con­tent spa­ning huruvi­da mar­ke­ting auto­ma­tion är på väg att dö eller inte. Vi tar avstamp i Jör­gen Lin­dqvists arti­kel på Resumé – Mar­ket Auto­ma­tion är dött – och fort­sät­ter därifrån.

Lyss­na och tyck till!

Läs hela artikeln »
Jerry Silfwer

5 sätt att få spinn på ditt innehåll

Jer­ry Sil­fwer – digi­talstra­teg och pris­be­lönt PR-spe­ci­a­list känd som Doctor Spin – är i Göte­borg för Knt­nt fru­kost. Han ska skri­va ut ett recept som sät­ter spinn på inne­håll på web­ben. Trots höst­rusk och influ­en­sa har många tagit sig till Lind­hol­men för att träf­fa Doctor Spin. Det märks att ämnet intres­se­rar. Sch! Nu bör­jar det… (Läs vida­re för att ta del av Doctor Spins ordination.)

Läs hela artikeln »
Pamela Davidsson Och Mans Jonasson In Iis Studio

Två oväntade lärdomar från ”Svenskarna och internet” som ingen annan pratar om

Vi pra­tar med Pame­la Davids­son och Måns Jonas­son på Inter­netstif­tel­sen i Sve­ri­ge (IIS) om deras nya rap­port Svens­kar­na och inter­net 2017.

Vi spe­la­de in inter­vjun två vec­kor före vi spe­la­de in för- och efter­snac­ket. Det visa­de sig vara ett lyc­ko­kast. För att påmin­na oss om inne­hål­let lyss­na­de vi genom inter­vjun. Det inspi­re­ra­de oss till ett sam­tal som råka­de bli inspe­lat. Sam­ta­let var såpass bra att vi tror det kan vara givan­de att ta del av. Det myn­na­de ut i två lär­do­mar som vi tror ing­en annan har lan­dat i efter att ha tagit del av IIS rap­port. Där­för tog vi med det efter intervjun.

Före inter­vjun pra­tar vi med PeO Axels­son om Mark­nads­chefskon­gres­sen som går av sta­peln i Stock­holm, Göte­borg och Malmö.

Dess­utom vil­le Tho­mas pra­ta om ett avsnitt av hans favo­rit­podd – Six Pix­els of Sepa­ra­tion – där Mit­ch Joel stäl­ler Robert Rose mot väg­gen apro­på den sena­res bok till­sam­mans med Joe Puliz­zi: Kil­ling Marketing.

Sam­man­ta­get är dagens avsnitt lite läng­re än van­ligt och lite snur­ri­ga­re är van­ligt (på ett char­migt sätt hop­pas vi).

Läs hela artikeln »
Malin Sjoman Content Spaning

Det skiljer framgångsrik content marketing från massan

Pre­miär för Con­tent spa­ning! Varan­nan vec­ka fram till dop­par­da­gen får du en spa­ning om ett aktu­ellt ämne. Spa­nar­na är Malin Sjö­man (från Häg­vall & Sjö­man) samt Tho­mas Bar­re­gren och Pia Teg­borg (från Knt­nt). Den all­ra förs­ta spa­ning­en hand­lar om det som skil­jer fram­gångs­rik con­tent mar­ke­ting från mas­san. Lyss­na och gör bätt­re con­tent marketing!

Läs hela artikeln »
Inbound 2017 By Mattias Brannholm

Rapport från Hubspots Inbound 2017 och mycket mer om inbound marketing

45 minu­ter bara om inbound. Först en rap­port från Hubspots enor­ma kon­fe­rens Inbound. Sen stäl­ler vi frå­gan om Hubspot har råd med inbound mar­ke­ting. Har du? Sist beskri­ver vi ett bätt­re sätt att göra inbound: Demand Marketing.

Läs hela artikeln »
Asa Lundborg Ling Och Malin Sjoman 2

Ta fram en rapport – få massor med bra innehåll på köpet

Hör Åsa Lund­borg Ling – mark­nads­chef på B2B-före­ta­get Liti­um – berät­ta hur de fick mas­sor av rele­vant och vär­de­fullt inne­håll genom att ta fram en egen rap­port. Åsa avslö­jar hur de job­ba­de före, under och efter stu­di­en. Du får ock­så mas­sor av goda råd om du vill göra sam­ma sak själv. Med­ver­kar gör ock­så Malin Sjö­man från byrån Häg­vall & Sjö­man som hjälp­te Liti­um med rap­por­ten. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Ylva Vitorovic Stena Line 123

Konsten att nå en reklamtrött publik

Vi är mer less på reklam än någon­sin – orkar inte ta till oss bud­ska­pen som sköl­jer över oss utan zap­par bort rekla­men och instal­le­rar adbloc­kers. Stu­die visar att vi till och med upp­le­ver oss för­följ­da av annon­ser­na i soci­a­la medi­er – vil­ket gör att rekla­men får mot­satt effekt.

Men helt kört är det ändå inte. I hös­tens förs­ta Knt­nt-fru­kost berät­tar Ylva Vito­ro­vic, con­tent & com­mu­ni­ca­tion spe­ci­a­list på Ste­na Line, hur ett av värl­dens störs­ta fär­je­re­de­ri­er lyc­kas nå fram till en reklam­trött publik.

Läs hela artikeln »