Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing. Pia är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Piggy Bank With Sunglasses On The Beach Holiday

ROI på content marketing

Hur bestäm­mer man ”return on invest­ment” (ROI) på con­tent mar­ke­ting? Går det ens? Om inte: Hur kan man då visa på affärsnyt­ta med con­tent marketing?

Många mark­nads­che­fer fun­de­rar på det­ta, och säkert en och annan vd ock­så. Kanske du också?

En som brot­tas med frå­ge­ställ­ning­en är Joc­ke, som är mark­nads­chef på ett B2B-före­tag. Till slut skrev han och frå­ga­de om vår synpunkt.

I avsnitt 97 av Knt­nt Radio ger Tho­mas Bar­re­gren och Pon­tus Staun­strup sin syn på saken. Du hör sva­ret här.

Läs hela artikeln »
Img 3935 Copy

Hur Santa Marias varumärkeslöfte är kärnan i all kommunikation

No more boring meals! Så lyder San­ta Mari­as varu­mär­kes­löf­te som är kär­nan i all dia­log med före­ta­gets kon­su­men­ter. I Knt­nt fru­kost num­mer 33 berät­tar Elli­nor Wet­ter­blad, digi­tal brand mana­ger på före­ta­get, om dia­lo­gen som pågår i alla kana­ler och som gjort San­ta Maria till det ledan­de smak­sätt­nings­fö­re­ta­get i nor­ra Europa.

Läs hela artikeln »
Ellinor Wetterblad Santa Maria Gungar

Nyhetsbrev och sociala medier á la Santa Maria

En tidig vår­dag för tre år sedan klev Elli­nor Wet­ter­blad in genom dör­rar­na på Argong­a­tan 2. För­mod­li­gen ing­en adress du kän­ner till men här hit­tar du fre­dags­my­sets epi­cent­rum – San­ta Maria. I den frä­scha akti­vi­tets­ba­se­ra­de loka­len med gung­or och färg­gla­da kud­dar job­bar Elli­nor och hen­nes team med att dri­va taco-sug­na besö­ka­re till San­ta Mari­as sajt, inspi­re­ra till asi­a­tis­ka rät­ter på Instagram och enga­ge­ra de indis­ka smaklö­kar­na på Facebook.

Läs hela artikeln »
Pole Vault Sky

Thought leadership utan kommersiell insikt är strunt

Pon­tus Staun­strup och Tho­mas Bar­re­gren dis­ku­te­rar begrep­pet thought lea­ders­hip – tan­ke­le­dar­skap. Vad är bra, vad är dåligt och vad bör du göra – i avsnitt 95 av Knt­nt Radio.

Läs hela artikeln »
Jerry Silfwer

Content marketing och PR

Hur får du spinn på ditt inne­håll i digi­ta­la kana­ler? Vi har träf­fat en som vet. I dagens avsnitt av Knt­nt Radio pra­tar vi con­tent mar­ke­ting och PR med PR-spe­ci­a­lis­ten Jer­ry Sil­fwer – även känd som Doctor Spin – och som 2016 utsågs till Sve­ri­ges mest infly­tel­se­ri­ka PR-kon­sult i digi­ta­la medi­er. Ett myc­ket lyss­nings­värt avsnitt utlovas!

Läs hela artikeln »
Animals 737407 1920

Vad är värdet av en like? Inte det du tror!

Det finns ett tyd­ligt sam­band mel­lan att gil­la ett före­tags Face­book-sida (eller Lin­ke­dIn-sida) och att köpa mer än genom­snit­tet från före­ta­get. Många drar där­för slut­sat­sen att man ska efter­strä­va många gill­ning­ar, för då gör man ock­så fler affä­rer. Men fors­ka­de vid bland and­ra Har­vard har med 23 expe­ri­ment med fler än 18 000 del­ta­ga­re visat att det inte är så. Fler gill­ning­ar leder inte till mer­för­sälj­ning. Så har en gill­ning ing­et vär­de alls? Jo, men inte som du tror. I avsnitt 93 av Knt­nt Radio pra­tar Pon­tus Staun­strup och Tho­mas Bar­re­gren om det ned­slå­en­de forsk­nings­re­sul­ta­tet och vil­ka ljus­glim­tar det ändå finns. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Brian Clark W Niklas Myhr Full 2

Rapport från världens största konferens om sociala medier

I för­ra vec­kan gick Soci­al Media World av sta­peln i San Die­go. Det är värl­dens störs­ta kon­fe­rens helt foku­se­rad på soci­a­la medi­er. Och givet­vis var The Soci­al Media Pro­fes­sor – vår vän Niklas Myhr – på plats och frot­te­ra­de sig med lika­sin­na­de. I fre­dags mor­se (hans tid) fång­a­de vi honom innan han kas­ta­de sig in i het­luf­ten i San Die­go Con­ven­tion Cen­ter för den sista dagen det­ta år.

Läs hela artikeln »
Erik Modig 1 1

Vad content marketing kan lära av neuromarketing

Neuro­mar­ke­ting hand­lar om hur mark­nads­fö­ring påver­kar män­ni­skor. Kun­skap som kan använ­das för att ska­pa effek­ti­va­re mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion – något som Erik Modig har fors­kat på under tio år vid Han­dels­hög­sko­lan i Stock­holm. I Knt­nt fru­kost num­mer 32 berät­tar han mer om neuro­mar­ke­ting och vad du som arbe­tar med mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion i all­män­het och con­tent mar­ke­ting i syn­ner­het kan lära dig.

Läs hela artikeln »
Erik Modig

Neuromarketing: Kommunicera effektivare med dina mottagares undermedvetna

Erik Modig fors­kar i gräns­lan­det mel­lan neu­ro­ve­ten­skap och mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. I vec­kans avsnitt av Knt­nt Radio berät­tar han om det spän­nan­de fäl­tet som ofta kal­las neuro­mar­ke­ting. Inte minst ger han goda råd om hur du ska för­bätt­ra din kom­mu­ni­ka­tion i all­män­het och din con­tent mar­ke­ting i synnerhet.

Läs hela artikeln »
Pia Tegborg At Kntnt And Nicole Hagman At United Screens

Så kan YouTube-nätverk hjälpa dig med influencer marketing

Hur är det att job­ba med youtu­bers, göra en egen pro­duk­tion och vad kos­tar det? Det reder vi ut i vårt sam­tal med Nico­le Haman, för­sälj­nings­chef på det svens­ka YouTu­be-nät­ver­ket Uni­ted Scre­ens. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Analysis 1841158 1920

Måste man vara dataanalytiker för att lyckas med content marketing?

Hur vik­tigt är det egent­li­gen att sam­la in, ana­ly­se­ra och använ­da data för att lyc­kas med con­tent mar­ke­ting. Det dis­ku­te­rar Pon­tus Staun­strup och Tho­mas Bar­re­gren i avsnitt 89 av Knt­nt Radio.

Läs hela artikeln »
Img 3782 Copy

Content marketing och Pavlos hundar

Kan Pav­lovs expe­ri­ment med dreg­lan­de hun­dar för­kla­ra hur con­tent mar­ke­ting fun­ge­rar? Ja! Se och hör Tho­mas Bar­re­gren för­kla­ra hur i det­ta före­drag vid Knt­nt fru­kost 31.

Läs hela artikeln »