Thomas Barregren

Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.

Detail Of Graffiti Painted Illegally On Public Wall Via Istockphoto

Bygga varumärke med content marketing

Jag var igår mode­ra­tor för en dis­kus­sion om varu­mär­ke. Det inspi­re­ra­de mig till att fun­de­ra mer på varu­mär­ke som begrepp. Och fun­de­ra på hur con­tent mar­ke­ting kan använ­das till att byg­ga och för­stär­ka ett varu­mär­ke. Den­na text sam­man­fat­tar lite av det jag kom fram till.

Läs hela artikeln »
Neon Newsstand With Arrow And Reflection By Garysfrp Via Istockphoto

Kära nyhetsbyråer (och alla andra) – detta är content marketing

Både Nyhets­by­rån Direkt och SIX News skic­ka­de igår ut tele­gram om Cision sats­ning på con­tent mar­ke­ting. Myc­ket roligt! Om man bort­ser från beskriv­ning­ar­na som var helt oli­ka men lika upp­åt väg­gar­na. Så här, käre nyhets­by­rå­er och alla and­ra, föl­jer en för­kla­ring av con­tent marketing.

Läs hela artikeln »
Welcome Door Mat By Rtimages Via Shutterstock

Kntnt får nya delägare

Jip­pie! Jag har fått kol­le­gor och part­ners. Redan i mitt förs­ta blog­gin­lägg skrev jag att ”under året kom­mer ’jag’ att att bli ’vi’”. Nu är det klart. Vill du veta vil­ka? Läs vidare…

Läs hela artikeln »
Young Woman Shopping For Furniture In A Furniture Store By Lightpoet Via Shutterstock

Showrooming ett problem – eller?

Före­tag som säl­jer klä­der, böc­ker, kame­ror eller and­ra säl­lan­köpsva­ror i fysis­ka buti­ker har pro­blem med kon­su­men­ter som kom­mer till buti­ken för att se och ta på varor­na och få råd av per­so­na­len, men som sen går hem och köper varor­na från en onli­ne­bu­tik. Feno­me­net kal­las showroo­ming. Men hur stort är pro­ble­met? Och vad är lös­ning­en? Kan con­tent mar­ke­ting vara en del av lös­ning­en? Läs vida­re för svar.

Läs hela artikeln »
Spoon

Vinnande content marketing

Hur ser pris­vin­nan­de con­tent mar­ke­ting ut? Någ­ra exem­pel kom­mer från Spoon, som härom­da­gen fick tred­je­pris och två hedersom­näm­nan­den för två bidrag av sam­man­lagt åtta­hund­ra täv­lan­de bidrag i 2013 Con­tent Mar­ke­ting Awards. I den­na arti­kel tit­tar jag när­ma­re på de två bidragen.

Läs hela artikeln »
Avbryter Semester Exempel Content Marketing

Exempel på content marketing i turistnäringen

Mit­ten av juli, solen ski­ner för sjun­de vec­kan i följd (eller något sådant) och som­mar­bri­sen sval­kar. Det finns inte myc­ket att kla­ga på den­na som­mar. Bort­sett från min moti­va­tion att skri­va på den­na blogg. Blog­gat har jag gjort, men bara på min nya blogg om seg­ling i all­män­het och seg­ling med opti­mistjol­le i syn­ner­het. Knt­nts blogg, den som jag hade rekom­men­de­rat mig själv som kund att upp­da­te­ra två gång­er per vec­ka – även under som­ma­ren – har inte fått den upp­märk­sam­het den bör få. Bekla­gans­värt, men ack så mänsk­ligt. Knt­nt är ju bara jag (i ännu någ­ra dagar – blink, blink). Hur som helst, i sön­dags såg jag något som fick det att klia i mina fingrar…

Läs hela artikeln »
Senior Man Relaxing In Hammock

12 boktips om content marketing, innehållsstrategi och annat

Änt­li­gen som­mar! Lata dagar på stran­den till lju­det av våg­skvalp, eller i häng­mat­tan under björ­kar­nas susan­de träd­kro­nor, eller i stu­gan med som­mar­reg­net smatt­ran­de mot taket. Var du än befin­ner dig, så se still att ha en eller annan god bok till­hands. Här tip­sar jag om tolv böc­ker om con­tent mar­ke­ting, inne­hålls­stra­te­gi och annat.

Läs hela artikeln »
Wolf In Sheep's Clothes Fooling A Sheep Flock By Tomacco Via Istockphoto

Native advertising – ulv i fårakläder

Nati­ve adver­ti­sing är ett nytt buzzword inom mark­nads­fö­ring. Enkelt uttryckt är det en web­ban­nons utfor­mad som redak­tio­nellt inne­håll. Det låter för­vil­lan­de likt con­tent mar­ke­ting, men är inte sam­ma sak. En vik­tig skill­nad är att nati­ve adver­ti­sing kan leda till att du ploc­kas bort från sökre­sul­tat, medan con­tent mar­ke­ting tvärtom kan ge dig en bätt­re pla­ce­ring. I den­na arti­keln skall jag för­kla­ra skill­na­den, och hur du und­vi­ker att straf­fas av Goog­le om du använ­der nati­ve advertising.

Läs hela artikeln »
Wooden Toolbox With Tools By Dim Dimich Via Shutterstock

Inbound marketing och content marketing — samma sak?

Är con­tent mar­ke­ting sam­ma sak som inbound mar­ke­ting? Vad är per­mis­sion mar­ke­ting? Och hur häng­er des­sa ihop med digi­tal mar­ke­ting? Om du kän­ner dig för­vir­rad är du vare sig ensam eller i dåligt säll­skap. Många, även repre­sen­tan­ter för väl­kän­da byrå­er, har svårt att hål­la isär begrep­pen. Men lugn. Efter att ha läst den­na arti­kel kom­mer du för­stå var begrep­pen över­lap­par och var de kom­plet­te­rar varandra.

Läs hela artikeln »
Red Eyed Green Tree Or Gaudy Leaf Frog Curiously Looking Over By Worldswildlifewonders Via Shutterstock

23 svenska exempel på content marketing

Coca-Cola och Red­Bull är de två mest åbe­ro­pa­de exemp­len på con­tent mar­ke­ting. Men finns det inga svens­ka exem­pel? Jodå. I den­na arti­kel ger jag 23 exempel.

Läs hela artikeln »
Exempel på content marketing: SOS Barnbyars egen tidning bilaga till Metro

SOS Barnbyar – exempel på redaktionell marknadskommunikation

Met­ro av idag (15 maj 2013) inne­höll en tid­ning i tid­ning­en. Det var SOS Barn­by­ar som bifo­ga­de Värl­dens störs­ta familj – ett bra exem­pel på redak­tio­nell marknadskommunikation.

Läs hela artikeln »
Foto: Rajesh Pattabiraman via Shutterstock.

12 marknadsundersökningar om content marketing

Intres­set för con­tent mar­ke­ting har form­li­gen explo­de­rat sista tiden. Det fram­går av de tolv mark­nads­un­der­sök­ning­ar som jag har hit­tat på web­ben och delar med mig av i den­na artikel.

Läs hela artikeln »