Thomas Barregren

Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.

Colourful Hornbill By Steve Wilson Via Flickr Cc By 2.0

Skit i Facebook!

Ursäk­ta språ­ket. Men jag vill vara tyd­lig. Skit i Face­book! Upp­da­te­ring­ar på din Face­bok-sida syns bara hos någon ynka pro­cent av dina föl­ja­re. 94–98% får ing­et. Din ansträng­ning att byg­ga en Face­book-sida och byg­ga en publik är helt bort­kas­tad. Om du inte beta­lar dem. Likt utpres­sa­re krä­ver de betalt för var­je inlägg som du vill skall nå dina föl­ja­re. Dina för det­ta pre­nu­me­ran­ter. Face­book har låst dig. De har blåst dig dub­belt, för de fles­ta likes du får är fejk. Vill du veta mer? Vad är alter­na­ti­ven? Dags att boj­kot­ta Face­book? Läs vida­re för svaren!

Läs hela artikeln »
Star By Thomas Rousing Cc By 2.0

Bygga kommunikationskapital för ökat genomslag

Sara Rosengren, fors­ka­re inom mark­nads­fö­ring, före­läs­te på Knt­nts fru­kost­se­mi­na­ri­um, om hur rele­vant och vär­de­fullt inne­håll byg­ger kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal. Läs vida­re för mer infor­ma­tion, inter­vju och län­kar till både pre­sen­ta­tio­nen och video från seminariet.

Läs hela artikeln »
Joe Pulizzi

Intervju med Joe Pulizzi

Joe Puliz­zi, con­tent mar­ke­tings fader, störs­te guru och främs­te evan­ge­list, är huvud­ta­la­re på Con­tent Mee­tup som Knt­nt arran­ge­rar den 22 maj i Göte­borgs kon­sert­hus. Inför hans besök har jag inter­vju­at honom. Läs intervjun!

Läs hela artikeln »
Brightly Coloured Lights Forming A Funnel Shape

Generera leads med content marketing

Hör du till de 10% som vet att con­tent mar­ke­ting är effek­tiv för att gene­re­ra nyför­sälj­ning? Bra! Då kan du slu­ta läsa nu. 🙂 Eller hör du till de 90% som nu är nyfik­na på hur con­tent mar­ke­ting kan använ­das för att gene­re­ra leads? Läs i så fall vidare!

Läs hela artikeln »
Bangla By Tmab2003 Via Flickr Cc By Nd 2.0

Varför smarta marknadsförare bloggar

Har ditt före­tag eller din orga­ni­sa­tion ing­en blogg? I vart fall ing­en som ni sat­sar på? Det är synd. Ni går mis­te om ett av de kraft­ful­las­te, mest kost­nads­ef­fek­ti­va, och sam­ti­digt enk­las­te och mest för­lå­tan­de sätt som finns att göra con­tent marketing.

Före­tags­blogg är ett bra sätt att ge före­ta­get en per­son­lig­het och byg­ga varu­mär­ke, att ska­pa efter­frå­gan och gene­re­ra leads, och att hål­la kon­tak­ten med både poten­ti­el­la och exi­ste­ran­de kun­der. Och det är mum­ma för sök­mo­to­rer. Kort sagt: en blogg är för ditt före­tag vad dun­der­ho­nung är för Bamse.

Smar­ta mark­nads­fö­ra­re och kom­mu­ni­ka­tö­rer vet det­ta och sat­sar på en före­tags­blogg. Läs vida­re om du vill veta varför.

Läs hela artikeln »
Owl And Rooster By Id Work Via Istockphoto

Du gör inte content marketing – du bara tror det

Nio av tio mark­nads­fö­ra­re påstår sig göra con­tent mar­ke­ting. Jag påstår att de inte vet vad de pra­tar om. Alla fyl­ler begrep­pet med vad som pas­sar dem bäst. Tid­ning­ar och inne­hålls­by­rå­er häv­dar att nati­ve adver­ti­sing är con­tent mar­ke­ting. Reklam­by­rå­er påstår sig bedri­va con­tent mar­ke­ting kam­pan­jer. Och mark­nads­fö­ra­re som pub­li­ce­rar inne­håll i soci­a­la medi­er häv­dar att de gör con­tent mar­ke­ting. Jag säger som Bras­se i Fem myror är fler än fyra ele­fan­ter: ”Fel, fel, fel!”

I den här arti­keln för­sö­ker jag reda ut begrep­pet. Först ral­je­rar jag lite till. Sen ger jag en för­kla­ring av con­tent mar­ke­ting, och beskri­ver fyra prin­ci­per som mås­te upp­fyl­las. Sist för­kla­rar jag var­för kam­pan­jer, nati­ve adver­ti­sing och soci­a­la medi­er inte är con­tent mar­ke­ting. Läs och tyck till!

Läs hela artikeln »
David And Goliath By Mstay Via Istockphoto

Operation Crush och marknadsföringens strategiska princip

Intel kros­sa­de kon­kur­ren­ter­na på 1980-talet genom att tilläm­pa­de den stra­te­gis­ka prin­ci­pen för mark­nads­fö­ring. Läs den spän­nan­de berättelsen.

Läs hela artikeln »
Venus Earth Mars By Kabsik Park Via Flickr

Strategiskt hålrum – därför misslyckas webbprojekt

Har du upp­levt byrå­er som inte gör som du vill? Eller kun­der som inte för­står sitt eget bäs­ta? I så fall kän­ner du nog igen dig i den­na berät­tel­se. Före jul träf­fa­de jag Anders. Han job­bar i en kon­cern som består av en hand­full före­tag. De affärs­dri­van­de dot­ter­bo­la­gen har alla ett eget varu­mär­ke och egen webb­plats. Anders är ansva­rig för moder­bo­la­gets webb­plats. Den vän­der sig främst till finan­siä­rer, jour­na­lis­ter och and­ra intres­se­ra­de. Bola­get har givit en reklam­by­rå i upp­drag att moder­ni­se­ra webb­plat­sen. Men det går inte bra. Inte alls. De två par­ter­na för­står inte varand­ra. Bola­get är från Mars. Byrån är från Venus. Läs Anders berät­tel­se om ett pro­jekt som bor­de ha varit enkelt men som nu har kört fast. Och läs min ana­lys om var­för det ofta blir så. Och vad man kan göra åt det.

Läs hela artikeln »
2014 New Year Sign Inside Light Bulbs On Green Background

Trendspaning 2014 – 16 trender inom content marketing

Årets förs­ta blog­gin­lägg är en sam­man­ställ­ning av 16 tren­der som under 2014 är bety­del­se­ful­la för dig som ansva­ra för, eller arbe­tar med, mark­nads­fö­ring och kom­mu­ni­ka­tion. De är häm­ta­de från bok­stav­li­gen tjog­tals trendspa­ning­ar – både all­mänt håll­na och spe­ci­fi­ka för vitt skil­da ämnes­om­rå­den – gjor­da av erkän­da pro­gnosma­ka­re eller erkän­da ämnes­ex­per­ter både från Sve­ri­ge och utom­lands. Läs vidare!

Läs hela artikeln »
Content Is King Again

Content is king – igen!

Det har inte und­gått dig att inne­håll åter är kung. Con­tent mar­ke­ting har varit årets snackis bland mark­nads­fö­ra­re. Inbound mar­ke­ting är säl­ja­res nya kel­gris. Och nati­ve adver­ti­sing är tid­ning­ars fräls­ning. Oav­sett metod så är inne­håll i cent­rum. Inne­håll som attra­he­rar och enga­ge­rar. Inne­håll som fång­ar dina mål­grup­pers intres­se, och får dem att ta ett steg till längs köpa­rens resa. Men hur skall du göra, som är ansva­rig för ditt före­tags mark­nads­fö­ring, göra? I den­na arti­kel delar Knt­nt, ett mana­ge­ment­kon­sult­fö­re­tag spe­ci­a­li­se­rat på con­tent mar­ke­ting, med sig av sina tankar.

Läs hela artikeln »
Content Marketing Värdeskapande Marknadskommunikation Titel

Bok på svenska om content marketing

Den förs­ta boken på svens­ka om con­tent mar­ke­ting har kom­mit ut. Min kol­le­ga och jag har skri­vit de 114 sidor­na (för­u­tom för­or­det). Vad hand­lar boken om? Var­för skrev vi den? Och var­för på svens­ka? Läs vida­re för svar! (Och smak­prov och tips om var du kan köpa den.)

Läs hela artikeln »
Checklist 1266989 By Ijmaki Via Pixabay Cc0 1.0

Vad vet Sveriges annonsörer om content marketing? Inget!

Sve­ri­ges annon­sö­rer pre­sen­te­ra­de på Con­tent Day i för­ra vec­kan en under­sök­ning som de har låtit Novus göra bland sina med­lem­mar. Syf­tet med under­sök­ning­en var att ta reda på vad Sve­ri­ges annon­sö­rer (allt­så med­lem­mar­na) kän­ner till om con­tent mar­ke­ting, vil­ka deras motiv är, hur de job­bar, i vil­ka kana­ler, och deras inve­ste­ring och fram­tids­tro i con­tent mar­ke­ting. Jag har läst rap­por­ten. Sve­ri­ges annon­sö­rer vet ing­et om con­tent mar­ke­ting. Läs varför!

Läs hela artikeln »