Staffan Ekengren: Scania och den moderna kommunikationsavdelningen (Kntnt frukost 23)

Riv de interna murarna, tänk process och sluta fokusera på kanalen. Så löd några av de råd som Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk, delade med sig av vid Kntnts frukostmöte på Scandic Rubinen i veckan som gick.

Förändrade arbetssätt i det digitala landskapet

Denna gång är det Alexander Mason, kommersiell chef Cision Skandinavien, som inleder programmet. Genom ett ge sin bild av hur det digitala medielandskapet leder till att alltfler företag ser behovet att omorganisera sina kommunikationsavdelningar.

Detta är något som lastbilstillverkaren Scania tidigt tagit fasta på och efter Alexanders framträdande är det dags för Staffan Ekengren att berätta om denna resa.

Effektivare kommunikation

Scania Newsdesk är Scanias eget mediehus och navet i företagets kommunikation. Här arbetar Staffan Ekengren och hans medarbetare med redaktionell kommunikation i både externa och interna kanaler – och i en och samma arbetsprocess.

Förlegat är att utgå från kanalen. Numera är det alltid storyn och budskapet som är i centrum och arbetet följer ständigt samma mönster:

  • utgå från den redaktionella idén
  • planera innehållet
  • produktionsätt innehållet
  • kvalitetssäkra innehållet
  • publicera innehållet
  • monitorera innehållet
  • skapa en dialog med dina följare
  • följ upp och mät
  • dra slutsatser och för tillbaka resultatet till idéstadiet

Med dagliga morgonmöten, visuell planering och färgkoder ner på artikelnivå har arbetet blivit både roligare och lättare. Samtidigt som detta utpräglat redaktionella arbetssätt visat sig kraftigt öka effektiviteten i Scanias kommunikation.

Om du inte hör till de lyckliga som närvarade på Staffans presentation så får du en ny chans här.

Se filmen

För dig som inte kunde komma har vi som vanligt spelat in presentationen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.

Lyssna på samtalet

Vi passade också på att göra en intervju med Staffan Ekengren. Du hör den i avsnitt 53 av Kntnt Radio.

Boka nästa frukost

Alla som kommunicerar eller arbetar med varumärkesutveckling står inför en framtid med förändrade spelregler. Det är bara genom att förstå och lära sig dessa spelregler som du kommer kunna fortsätta spela spelet!

Det säger Katarina Graffman, doktor i antropologi och en erfaren medie- och konsumentantropolog, som vi gästas av vid nästa Kntnt frukost den 23 mars. Missa inte detta. Boka din plats här!

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Curabitur libero accumsan amet, risus risus. fringilla leo mi, libero
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest