Porträtt av Per Torberger.
Per Torberger. Foto: Martin Stenmark.

Storytelling och content marketing – intervju med Per Torberger (Kntnt radio 54)

I dagens avsnitt av Kntnt Radio samtalar Thomas och jag med Per Torberger, kommunikationskonsult och skribent med content marketing som specialitet. Och en av pionjärerna i Sverige inom content marketing.

Det blir en hel del prat om storytelling; hur du får effekt, om att våga vara underdog i din berättelse och om storyns självklara roll i content marketing till exempel.

Vi resonerar också kring vad ”content” faktiskt är och belyser trenden där content blir något som ser ut som innehåll. Samtidigt som vi  fasar över en utveckling med för mycket content och för lite marketing. Och vice versa för den delen.

Och om det är nu sant att content marketing föröder sig själv – vad är det då som kommer sedan?

Allt detta och mycket annat spännande (som att vi behöver mer Hollywood i vår content marketing) får du tal del av om du lyssnar på podden. Så gör det!

Innehållet

Programmet är 73 minuter långt, och vi pratar om

  • vikten av att sätta dig in i din målgrupps kultur och referensramar – något som tidningar är bra på
  • kundtidningens strävan att nå en definierad målgrupp medan tidningen får de läsare den förtjänar
  • konflikten i din storytelling; finns inget hot – finns ingen vinst
  • Freitag’s pyramid och narrative transportation
  • styrkan i att vara en underdog och övervinna problem
  • ditt företags roll som mentor eller hjälpreda i storyn, inget annat
  • kopplingen storytelling – content marketing
  • story snippets
  • det faktum att stories kan användas i all marknadsföring
  • de tre plan av stories; mikro, mellan och long, som ett företag bör arbeta medvetet med
  • att ett företags story är ointressant om jag inte kan identifiera mig med den
  • Chipotles storytelling
  • för lite Hollywood i svensk content marketing
  • modiga Volvo Lastvagnar
  • vikten av relevans för mig som avsändare och för dig som mottagare
  • för mycket content och för lite marketing och tvärt om
  • trenden där content blivit något som ser ut som innehåll
  • att reklam inte är något som ser ut som annonser utan det handlar om att åstadkomma effekt och en uppmärksamhet och förändring i mottagarens attityd
  • den magiska 3-års gränsen för företag
  • produktion av en massa skit som ser ut som innehåll men inte är det
  • att du inte konkurrerar med andra annonsörer, utan med allt innehåll
  • produktion av innehåll som inte har någon marknadspotential
  • problemet med bloggposter som bara är marketing
  • vikten av att marknadsföra sitt innehåll och konvertera de som hittar dit samt koppla dem till vår köpresa
  • content shock
  • content crap
  • definitionen på content marketing
  • hur content marketing blir rätt och slätt marknadsföring
  • hur reklam-TV:ns tog död på den relationsbyggande marknadsföringen och om vi ser en återgång
  • egna märkesvaror (EMV) som dagens lanthandel
  • marknadsföringen som är kvar på 40-talet, då propaganda idag content marketing men samma tänk
  • Facebook gruppen Content marketing Sverige
  • att vi kommer att få se en kraftig ökning av branded products framöver

Chipotle och Volvo Lastvagnar

I samtalet tar Per och Thomas upp nedanstående reklamfilmer som lysande exempel på storytellling.

Chipotle – Back to the Start

Chipotle – The Scarecrow

VolvoTrucks – Driving through the deadly Chilean mountain pass Los Caracoles – Drivers World (E06)

Content Shock och Content Crap

Vad händer när vi överöses av allt content? Thomas talar om detta och hänvisar till nedanstående tänkare.

Mark Schaefer – Content Shock: Why content marketing is not a sustainable strategy

Doug Kessler – Why Marketers Need to Rise Above the Deluge of Crappy Content

Lästips

I podden rekommenderar Per boken The Storytelling  Animal: How Stories Makes Us Human. Han säger att den är sjukt bra.

Så lyssnar du på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Life © Grégoire Lourme (CC BY-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

mi, elementum commodo risus ut lectus consectetur ultricies
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest