Super Content Marketing och andra spännande konferenser – med Agneta Olsson och Erik Modig

Digitaliseringen och framväxten av sociala medier har fått dramatiska effekter. Det gäller inte minst för dig som i din yrkesroll förväntas hänga med i svängarna. Tempot är högt, utvecklingen går i rasande takt och det fylls ständigt på med nya saker att lära. Artiklar, forskningsrön och rapporter att ta del av och en uppsjö av event att besöka. Att peta ut russinen ur content-kakan är inte det lättaste. Men i avsnitt 58 av Kntnt Radio får du hjälp med några russin.

Med oss i ”studion” (egentligen vårt konferensrum) har Thomas och jag denna gång Agneta Olsson – mångårig marknadschef inom livsmedelsindustrin, föreläsare och författare. Vi sprang på henne på årets upplaga av Super Content Marketing och bestämde att träffas några dagar senare och prata om våra intryck och tankar. Många spännande stickspår blir det. Vi pratar också om andra content- konferenser som är på gång, och som du bör gå på.

Super Content Marketing

Super Content Marketing är Sveriges största konferens inom content marketing. Under en heldag i april samlas hundratals besökare för att lyssna på intressanta branschtalare. I dagens podd-avsnittet tar vi upp:

The Red Bulletin backstage: How to give wings in 3 steps. Robert Sperl, Red Bull Media House.

Building a coherent brand experience.Pixie Sartang, Sitrus Agency.

3 ways your content marketing is failing and you don’t even know it. Dr. Andrew Bredenkamp, Acrolinx. Rapporterna vi nämner: The Global Content Impact Index och Publish or Perish: A CMO Roadmap for Managing, Systematizing and Optimizing the Marketing Content Supply Chain.

Transforming your marketing and communication by creating video content. Lasse Høgfeldt, Jyske Bank. Nedan kan du se filmen med Chili Klaus:

Mastering the art of creating content on LinkedIn that generates leads and customers. Jaime Pham, LinkedIn.

Creating cutting edge content to become a thought leader in your industry. Patrik Cerwall, Ericsson. Rapporten vi nämner: Ericsson Mobility Report.

The Maersk Line journey. Davina Rapaport, Maersk Line.

The Content Brand – The Future of Content Marketing. Joe Pulizzi, Content Marketing Institute.

Ridderheimsrapporten

När vi diskuterar Ericssons rapport gör Agneta en reflektion. Under sin tid som marknadschef på Ridderheims & Falbygden var hon med och tog fram Ridderheimsrapporten – en global trendspaning om hur vi handlar, lagar och äter i framtiden. Rapporten kommer ungefär vart annat år (med start 2007) och är ett utmärkt exempel på content marketing.

Lagen om avtagande marginalnytta

Thomas gör ett stickspår när vi pratar om Maersk framgång på Instagram. Visuellt snygga bilder är ett måste men fotograferna går på knäna. Tillgången på bilder har nämligen blivit så stor att även om bilden är viktigare än någonsin finns inom nationalekonomin lagen om avtagande marginalnytta som förklarar varför vi inte längre är beredda att betala för den. Lyssna gärna på avsnitt 6 av podden Åsikt, där Thomas utvecklar detta.

Samma utmaning har vi inom content branschen. Innehåll kommer att bli så vanligt att vi inte längre är villiga att betala för det. Därför kommer content byråerna att gå en tuff tid tid mötes. Och därför måste vi tänka content brand.

Vad content marketing handlar om

Vi pratar om Joe Pulizzis framträdande och glider in på definitionen av content marketing och vad det egentligen handlar om.

Micael Dahlén och Sara Rosengren har i sin forskning visat att om man levererar ett värdeskapande innehåll på samma sätt och samma ställe under lång tid så bygger man ett kommunikationskapital. Detta blir din plattform, din content product eller content brand som Joe Pulizzi kallar det. Plattformen blir ditt kommunikationskapital som gör att din övriga marknadskommunikation blir så mycket mer effektiv, att folk faktiskt lyssnar på vad du har att säga, med följden att din kostnad för att göra reklam blir lägre.

Epic Content Marketing

Den 19 maj finns en ny chans att lyssna på Joe Pulizzi. Då på content-konferensen Epic Content Marketing i Oslo där han framträder i sällskap med erkända branschprofiler såsom Michael Brenner, Jeff Bullas, Ann Handley och Thomas Barregren. 🙂

Thomas talar under rubriken The science of content marketing: How to convince your boss that content marketing works och representerar i sällskap med Pontus Staunstrup den svenska delegationen.

Bang For the Buck

Erik Modig, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, har tagit fasta på de effekter förändrade mediavanor får på marknadsavdelningen och initierat konferensen Bang For the Buck. I detta podd-avsnitt hör du Erik själv berätta om bakgrunden till konferensen, vad den handlar om och varför det kan vara något för dig. Heldagskonferens 27 maj på Berns i Stockholm. Missa inte rabatten som Erik erbjuder. 😉

Content Marketing Master Class

Favorit i repris. Nu i Stockholm. En heldag om hur använder sociala medier och content marketing tillsammans som leds av ”The Social Media Professor” Niklas Myhr. Medverkar i programmet gör också Pontus Staunstrup, till vardags ansvarig för digital innehållsstrategi och sociala medier på PostNord. Samt Mark W. Schaefer, marknadsföringsguru och författare till flera bästsäljare.

Content Marketing Master Class går av stapeln måndagen den 13 juni på hotell Scandic Klara i Stockholm.

Content Marketing World

Content Marketing World är världens största konferens inom content marketing. 2015 deltog cirka 3 500 besökare från totalt 53 olika länder och närmare 250 talare. Konferensen pågår i Cleveland 6–9 september. ”Alla” stora namn i branschen är där, och nätverksmöjligheterna är oändliga. Thomas och jag skall dit. Skall du följa med? Hör av dig i så fall.

Så lyssnar du på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Horizons © Train Room (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

neque. efficitur. Phasellus leo adipiscing eleifend elementum vulputate, ipsum et, Curabitur
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest