Varför ska du gästblogga?

Skriva är mödosamt. Och att då skriva för annans webbplats – är det verkligen en bra idé? Martin Modigh Karlsson är skribent och en återkommande gästbloggare. I dagens artkel delar han med sig av sina erfarenheter inom ämnet! 

Du ger inte bort din lunch

Det finns inga gratisluncher, brukar det heta, men kanske känns det ändå som att ge bort din fina matlåda med långkokad söndagsstek när du skapar innehåll för andras plattformar? Tänk ett varv till! Att gästblogga är en väg till nya kunder och kontakter, ett sätt att hålla dig ajour och en möjlighet att visa att du är grym på ditt jobb!

Gästbloggande är inte som en gratislunch. Det är snarare som ett hederligt kedjebrev, alltså innan kedjebrevet kidnappades av spam och phishing. Du vet, ett kedjebrev där du skickade ett fint kort eller kanske en bok till en person och sedan fick du ett gäng minst lika fina kort eller böcker tillbaka från allsköns främlingar. Ge – och få tillbaka.

Men där kedjebrevet var ett slags lotteri så kan du med ditt gästbloggande få tillbaka på flera fronter samtidigt.

Att gästblogga kan bygga upp din egen sajt i sökmotorernas ögon. Länkar till din sajt, delningar på sociala medier och engagerade, klickande läsare är några av vägarna dit.

Sökträffar och trafik är ju härligt, men det finns fler och mer långsiktiga fördelar om du vågar släppa klicken med blicken.

Trovärdighet är A och O

Att vara gästbloggare kan hjälpa dig med något av det allra viktigaste på internet, trovärdighet. Möjligheten att sprida din kunskap och expertis på någon annans plattform uppmuntrar till förtroende hos läsare som du kanske inte skulle nått annars. Eftersom det vimlar av källor i dagens flöde kan gästbloggande fungera som en gyllene genväg till läsarnas hjärtan. Det bygger förstås på att läsarna redan har positiva konnotationer till sajten där du gästbloggar. Man kan väl säga att ni bygger vidare på varandras förtroende. Gör din research och skriv gästposter där det kan vara bra för dig att synas.

Självklart gäller det också att göra gästbloggandet bra. Du kanske kan få mig att äta en lunchlåda med överkokta makaroner en gång, men jag kommer inte vara sugen på mer. Gratis eller ej.

Som med allt innehåll måste även gästblogginlägg ge läsaren någonting den vill ha. Ett relevant ämne, tydligt strukturerat, lättläst och gärna med en personlig ton. Toppa det med länkar som skapar mervärde och ökar trovärdigheten. Det är det här som stärker ditt varumärke. En chans att berätta vad du kan, för folk som gärna vill veta. Det är värt att lägga manken till, och se till att få posta dina inlägg kontinuerligt. Bli en återkommande skribent och ge läsarna en chans att komma på att de gillar dig, att de vill läsa dina texter och kanske leta upp vad du skrivit tidigare.

Skriv för personlig utveckling

När du skriver dina genomtänkta och välformulerade blogginlägg ger du dig själv tillfälle att utvecklas. Du ger dig tid att tänka kring vad som är aktuellt inom ditt skrå, läsa vad andra skriver och hålla dig uppdaterad. Det faktum att du skriver för andra läsare än din vanliga hemmapublik, får dig att fundera på formuleringar och uttryck och sporrar dig att göra extra research kring något du funderat på ett tag.

Om du lyckas få dina läsare att engagera sig i kommentarsfält eller på sociala medier kan du få igång riktigt matnyttiga diskussioner. Där du träffar läsare som kan mer än du själv om ämnet, eller har en annan infallsvinkel. Här finns mycket att hämta, seo-poäng att plocka och kanske något att snacka om även på lunchen på hemmaplan.

Listan!

För hungrig för att orka läsa? Här kommer punktlistan! Därför är gästbloggande en bra idé:

  1. Du bygger din trovärdighet. En viktig och eftersträvansvärd egenskap för att sticka ut bland spammare och skojare på internet.
  2. Du får nya kompisar. Nya nätverk, kontakter – och kunder.
  3. Du blir bättre på ditt jobb. Att skriva intressant och läsvärt om ett ämne kräver att du är uppdaterad och välformulerad.
  4. Du får visa upp din expertis. Ta på dig påfågelsfjädrarna och våga visa att du är grym på det du gör.
  5. Du får fler besök. Presumtiva kunder, din nästa kollega och sökmotorernas spindlar har lättare att hitta till dig via alla de nya inlänkar du får av att synas på andras plattformar.

Vidare läsning

Martin Modigh Karlsson

Författare: Martin Modigh Karlsson

Martin Modigh Karlsson driver kommunikations­byrån Bridget i Göteborg. Tillsammans med sina pigga kollegor hjälper han lokala och internationella bolag med webb och content marketing. Martin har en bakgrund inom både kommunikation och utbildning och arbetar dagligen med kunder inom allt från bygg till life science och mjukvaru­utveckling.

Läs mer av Martin Modigh Karlsson

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Nullam Aenean risus. eget nunc consectetur libero Praesent Aliquam venenatis, justo fringilla
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest