Content marketing

Detta är en skattgömma för dig som har ansvar för content marketing (och alla andra intresserade). Här hittar du artklar om kommunikation och marknadsföring i allmänhet och content och content marketing i synnerhet.

Content är innehåll skapad med ambition att upplevas relevant, intressant och värdefullt av en definierad målgrupp.

Content marketing innebär att content tillhandahålls pågående, igenkänningsbart och regelbundet, på en plats och ett sätt som avsändaren fritt förfogar över, i syfte att förtjäna förtroendekapital för framtida kommunikation, inklusive sådan kommunikation som syftar till att påverka attityd eller beteende hos målgruppen.

196h By Ryan Mcguire Via Gratisography Cc0 1.0

Hur ska content marketing definieras?

Till­ba­kablick och sam­man­fatt­ning av 16 måna­ders dis­kus­sio­nen om hur con­tent mar­ke­ting ska defi­nie­ras i Sverige.

Läs artikeln »
Irises By Vangogh Via Wikipedia

Svenskt exempel på content marketing anno 1903

Con­tent mar­ke­ting är ing­et nytt. Här pre­sen­te­ras ett svenskt exemp­let från 1903. Mis­sa inte den spän­nan­de histo­ri­en som bör­jar i ett beläg­rat Paris och slu­tar i Van den Berg­hs Food AB.

Läs artikeln »
Beach 33280 By Nemo Via Pixabay Cc0 1.0

Ny definition av content marketing

Con­tent mar­ke­ting intres­se­rar dig. Det är där­för du läser det­ta. Och då har du säkert fun­de­rat på vad som egent­li­gen är nytt. Alla byrå­er säger att de gör con­tent mar­ke­ting – fast de gör sam­ma sak som igår het­te något annat. Är con­tent mar­ke­ting bara ett tomt uttryck. Eller har det en mer stri­gent defi­ni­tion? Till­sam­mans tit­tar vi när­ma­re på det i den­na arti­kel. Häng med!

Läs artikeln »
Ica Butik I Orkesta 1942 45

ICA – content marketing från 1938 till idag

ICA har gjort myc­ket och bra con­tent mar­ke­ting ända sedan 1938. Läs den fan­tas­tis­ka historien!

Läs artikeln »
Library 425730 By Bonnybbx Via Pixabay Cc0 1.0

Storytelling – något för ditt företag?

Sto­ry­tel­ling. Är det något som före­tag ska ägna sig åt? Ja, abso­lut! Allt annat vore kor­kat. Läs varför!

Läs artikeln »
Tiny People 700921 By Bella67 Via Pixabay

Har ditt företag en ideologi?

Folk köper inte vad ditt före­tag gör, utan var­för ni gör det. Det är där­för all kom­mu­ni­ka­tion ska utgå från bola­gets syf­te. Och det är den vik­ti­gas­te skill­na­den mel­lan före­tag som upp­fat­tas som de mest fram­stå­en­de i sin bransch och övri­ga i bran­schen. Vill du lära dig mer? Läs vidare!

Läs artikeln »
Ekg 158177 Via Pixabay Cc0 1.0

Regelbundenhet, kvalitet och frekvens. Vad är viktigast?

Hur ofta ska du pub­li­ce­ra på web­ben? Så ofta du kan. Men inte ofta­re än att du kan pub­li­ce­ra regel­bun­det och med jämn kva­li­tet. Läs varför!

Läs artikeln »
Smartphone 623722 By Firmbee Via Pixabay Cc0 1.0

Jackie Kothbauer: ”Är content marketing en defensiv åtgärd?”

Jac­kie Kot­h­bau­er, känd pro­fil inom soci­a­la medi­er och exper­ter på per­son­li­ga varu­mär­ken, frå­ga­de mig på Face­book om con­tent mar­ke­ting en defen­siv åtgärd för att få ha en dia­log med kun­der. Bra frå­ga. Läs sva­ret nu!

Läs artikeln »
Kom igång-kurs i content marketing hos Kntnt

Steg för steg: Så tar du fram en strategi för content marketing

Lär dig att ta fram en använd­bar stra­te­gi för con­tent mar­ke­ting. Knt­nt visar dig steg-för-steg vad du ska göra. Du kan läsa, lyss­na eller tit­ta. Gör det nu!

Läs artikeln »
Doing Double Duty From Everett Collection Via Shutterstock

Förstå content marketing – bakgrund, förklaring och exempel

Du har värl­dens bäs­ta jobb. Kom­mu­ni­ka­tör. Du hjäl­per ditt före­tag, din orga­ni­sa­tion eller dina kun­der att nå ut med sitt budskap.

Du hjäl­per mot­ta­ga­re att få infor­ma­tion, lära sig saker och upp­täc­ka nya varor och tjänster.

Och det är kre­a­tivt, och spän­nan­de. Kanske väl spännande.

Utveck­ling­en går i en rasan­de takt. De senas­te fem åren har det hänt mer än de före­gå­en­de femtio.

Ändå ska du hänga med och behärs­ka nya soci­a­la medi­er, för­stå mil­len­ni­als, ana­ly­se­ra big data, ha koll på wea­ra­bles. Och så con­tent. ”Oh my god!” Lugn! Hjälp är på väg. Till­sam­mans ska vi ta kon­troll över situationen.

Först går vi till bot­ten med vad som hän­der. Var­för går allt så fort? Vad är drivkraften?

Sen tit­tar vi när­ma­re på con­tent mar­ke­ting – en meto­dik för att ta kon­troll över situationen.

Läs artikeln »
Airbnb

Airbnb – exempel på content marketing

Airb­nb kom­mer till Mark­nads­chefs­da­gar­na och Meg den 5–6 mars 2015. Det bör­ja­de med ett telefonsamtal…

”Hej! Det är PeO”, sa PeO Axels­son, grun­da­re och vd av nät­ver­ket Mark­nads­che­fer­na som finns i Stock­holm, Göte­borg och Mal­mö. Han har ring Knt­nt och pra­tar nu med Pia. Jag hör att han säger: ”Kan ni fixa en inter­na­tio­nell huvud­ta­la­re till Mark­nads­chefs­da­gar­na? Helst kvin­na. Gär­na inom con­tent mar­ke­ting.” Pia, som under fle­ra år var pro­jekt­le­da­re för Guld­äg­get, tve­kar inte. ”Javisst”, säger hon.

Jag har tusen invänd­ning­ar, men vet att det inte är någon idé. Anna Ser­ner, Pias vänin­na sedan Anna var vd för Reklam­för­bun­det och Pia ock­så arbe­ta­de där, sa en gång att Pia på något under­ligt sätt får även den mest mot­stri­di­ga att göra som hon vill. Det är inte lock och inte hel­ler pock. Det är något magiskt. Igen vet vad. Men det bru­kar bli som Pia vill. Som till exem­pel när vi flög över Joe Puliz­zi – ”con­tent mar­ke­tings fader” – från USA.

Pia avslu­tar sam­ta­let med PeO. ”Tänk om vi kan få hit någon från Airb­nb”, säger hon. Airb­nb är ett av de högst vär­de­ra­de (13 mil­jar­der USD) och mest omta­la­de bola­gen (utsedd till 2014 Com­pa­ny of the Year av Inc.). Och de har gjort en ena­stå­en­de och myc­ket upp­märk­sam­mad sats­ning på con­tent mar­ke­ting. Jo tack, tän­ker jag.

Efter den dagen har det gått många dagar, vec­kor och måna­der. Pia har ryckt och dra­git i alla trå­dar som finns. Ena dagen ser det lovan­de ut. Näs­ta natt­svart. Kom­mer det gå? Kom­mer Airb­nb till Mark­nads­chefs­da­gar­na på Meg den 5–6 mars? Och var­för ska du bry dig? Läs vida­re för svaren!

Läs artikeln »
Bringing In The New Year 2015 By Digital Storm Via Shutterstock

13 trender under 2015

Vad hän­der 2015? Ing­en vet. Men kva­li­fi­ce­ra­de giss­ning­ar finns det många. Jag har läst dem alla. Nåja. Men par, tre dus­sin blev det i alla fall. Inom oli­ka områ­den: sök­mo­to­rop­ti­me­ring, soci­a­la medi­er, PR, mark­nads­fö­ring och natur­ligt­vis con­tent mar­ke­ting. Efter att ha vär­de­rat och grun­nat val­de jag ut 12 tren­der som jag gav min vin­kel på i årets förs­ta avsnitt av Knt­nt Radio. Jag la ock­så till en 13:ende, helt egen. Lyss­na gärna!

Läs artikeln »