Content marketing

Detta är en skattgömma för dig som har ansvar för content marketing (och alla andra intresserade). Här hittar du artklar om kommunikation och marknadsföring i allmänhet och content och content marketing i synnerhet.

Content är innehåll skapad med ambition att upplevas relevant, intressant och värdefullt av en definierad målgrupp.

Content marketing innebär att content tillhandahålls pågående, igenkänningsbart och regelbundet, på en plats och ett sätt som avsändaren fritt förfogar över, i syfte att förtjäna förtroendekapital för framtida kommunikation, inklusive sådan kommunikation som syftar till att påverka attityd eller beteende hos målgruppen.

St Vs Gloucester Match 23 By Pierreselim Via Wikimedia Cc By Sa 3.0

Agil content marketing

Agil och lean. Lik­he­ter och skill­na­der? Och vil­ken filo­so­fi pas­sar bäst för con­tent mar­ke­ting. Läs sva­ren här.

Läs artikeln »
313697264 By Macrovector Via Shutterstock

Lean – mindre stress, ökad flexibilitet och mer resultat

Lean är en mana­ge­ment-filo­so­fi som kan använ­das för con­tent mar­ke­ting. För att mins­ka slö­se­ri, kor­ta genom­loppstid och öka pro­duk­ti­vi­te­ten. I den­na arti­kel tar Tho­mas Bar­re­gren med dig på en resa in i lean-tän­ket. Häng med!

Läs artikeln »
Snow 1185474 By Noel Bauza Via Pixabay Cc0 1.0

Content marketing, inbound marketing och social media marketing – skillnader och likheter

Lik­he­ter och skill­na­der mel­lan con­tent mar­ke­ting, inbound mar­ke­ting och soci­al media mar­ke­ting. Tre begrepp som alla används om mark­nads­fö­ring med inne­håll. Men det finns för­stås olik­he­ter. Och vil­ka de är ska vi till­sam­mans för­sö­ka reda ut i den­na artikel.

Läs artikeln »
Little Pink Gift On The Plate By Kaboompics

Mutade åsikter eller verkligt content

Mutar du till dig inne­håll eller byg­ger du vär­de­ful­la affärs­re­la­tio­ner? Advo­kat Ceci­lia Torelm Torn­berg reder ut skill­na­den och berät­tar hur du und­vi­ker kor­rup­tion och mutor i din mark­nads­fö­ring. Läs hen­nes krönika!

Läs artikeln »
Zebra 1141302 By Ajay Lalu Via Pixabay Cc0 1.0

Branded content, native advertising och advertorials förklarade

Vad är bran­ded con­tent? Och vad är skill­na­den på nati­ve adver­ti­sing och adver­to­ri­al? Och var­för ska jag bry mig? Det hand­lar den­na arti­kel om.

Läs artikeln »
Tele2 Arena

Förstå avbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation

Jag vet. Värl­dens osex­i­gas­te rubrik. Avbry­tan­de, vär­destöd­jan­de och vär­deska­pan­de mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Zzzz… Men jag gör ett tap­pert för­sök att för­kla­ra begrep­pen på ett så oaka­de­miskt sätt som möj­ligt. Var­för du ska bry dig? Det behö­ver du inte. Men om du är som jag, nyfi­ken, vill lära dig mer och utveck­las både som män­ni­ska och i din yrkes­roll, så kom­mer du gil­la arti­keln. Jag för­sö­ker för­kla­ra inter­rup­tion och per­mis­sion mar­ke­ting, och vär­destöd­jan­de och vär­deska­pan­de mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. För­står du des­sa fyra saker, så blir det myc­ket enkla­re att för­stå var con­tent mar­ke­ting, inbound mar­ke­ting, bran­ded con­tent och nati­ve adver­ti­sing plat­sar. Så häng med! Med vän­li­ga häls­ning­ar, Thomas.

Läs artikeln »
Chaos 485493 By Geralt Via Pixabay Cc0 1.0

Det betyder orden: innehåll, content, kanal, ägda, betalda och förtjänta medier, plattform med flera

Tap­pert för­sök att ge en strin­gent men något så när begrip­lig för­kla­ring av orden inne­håll, con­tent, kanal, ägda, betal­da och för­tjä­na medi­er, platt­form och någ­ra till. Feed­back välkomnas!

Läs artikeln »
Model 600238 By Nissor Via Pixabay Cc0 1.0

Gör du smygreklam?

Du kanske gör smygre­klam utan att veta om det. Före jul döm­des bland and­ra Nel­ly för det. Advo­kat Ceci­lia Torelm Torn­berg berät­tar om Nel­ly och vad som gäl­ler. Läs hen­nes krönika!

Läs artikeln »
Cafe Chalkboard With Todays Specials By Ed Gregory Via Stopic Cc0 1.0

Marknadsföring är produktutveckling

Mark­nads­fö­ring – det är väl reklam? Nej! Mark­nads­fö­ring är pro­dukt­ut­veck­ling, och mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion är det främs­ta verk­ty­get. Jag tänk­te att det kun­de vara bra start på året att reda ut det­ta. Så vi vet vad vi pyss­lar med. Inte bara vad vi gör. Utan ock­så hur det pas­sar in i det stör­re hela. Så häng med!

Läs artikeln »
Stopwatch 911767 By Geralt Via Pixabay Cc0 1.0

3 mått som visar affärsnytta av din marknadskommunikation

Det blir allt vik­ti­ga­re att du kan visa på affärsnyt­ta. Men hur?

De klas­sis­ka kom­mu­ni­ka­tions­måt­ten – akti­vi­tet, räck­vidd, enga­ge­mang och volym – är vik­ti­ga för oss kom­mu­ni­ka­tö­rer. Men de säger väl­digt lite om affärsnyttan.

Men det går hel­ler inte att beräk­na ROI. Så vad ska du göra? Det ska vi pra­ta om idag.

Läs artikeln »
Green Gecko Paw Via Skitterphoto Cc0 1.0

27 svenska ”resurser” för smarta och effektiva marknadsförare (som är intresserad av content marketing)

Varsegod! En lis­ta över svens­ka blog­gar, pod­dar, nyhets­saj­ter, nyhets­brev, böc­ker och eventserier.

Con­tent-byrån Spoon har sam­man­ställt ”60 resur­ser för smar­ta och effek­ti­va mark­nads­fö­ra­re”. Det är en 28 sidig pdf-fil med tips om blog­gar, pod­dar, nyhets­brev, böc­ker som du har använd­ning av. Det är en trev­lig sam­man­ställ­ning, som jag kan rekom­men­de­ra att du lad­dar ned. Men det finns en sak som ska­ver lite.

När jag blädd­rar bland sidor­na och ser alla de själv­kla­ra tip­sen (Seth Godin, Con­tent Mar­ke­ting Insti­tu­te, Copy­blog­ger och så vida­re), så slås jag av inte en enda svensk ”resurs” finns med. Varför!?

Jag ska inte spe­ku­le­ra i var­för Spoon väl­jer att inte lyf­ta fram de svens­ka ”resur­ser­na”. Istäl­let bju­der jag på min egen lista.

Läs artikeln »
Evening Sunset Bokeh Cityscape By Viktor Hanacek Via Picjumbo.com

Få maximal nytta av sociala medier med content marketing

The Soci­al Media Pro­fes­sor, Niklas Myhr, tip­sar om hur du kan få ut det mesta möj­li­ga av både soci­a­la medi­er och con­tent mar­ke­ting genom att använ­da dem tillsammans.

Läs artikeln »