Content marketing

Detta är en skattgömma för dig som har ansvar för content marketing (och alla andra intresserade). Här hittar du artklar om kommunikation och marknadsföring i allmänhet och content och content marketing i synnerhet.

Content är innehåll skapad med ambition att upplevas relevant, intressant och värdefullt av en definierad målgrupp.

Content marketing innebär att content tillhandahålls pågående, igenkänningsbart och regelbundet, på en plats och ett sätt som avsändaren fritt förfogar över, i syfte att förtjäna förtroendekapital för framtida kommunikation, inklusive sådan kommunikation som syftar till att påverka attityd eller beteende hos målgruppen.

Show Me The Money

Därför kan du inte räkna ut ROI av marknadsföring

Det går vare sig att beräk­na eller mäta ”Return On Invest­ment” (ROI) för mark­nads­fö­ring. Eller för för­sälj­ning för den delen. Det är ett djärvt påstå­en­de. Men det är sant. I den­na arti­kel pre­sen­te­rar jag beviset.

Läs artikeln »
55h By Ryan Mcguire Via Gratisography Cc0 1.0

Så undviker du oenighet om innehållet

Tving­as du pub­li­ce­ra sön­der­kom­pro­mis­sat och urvatt­nat inne­håll? Det är van­ligt i stör­re orga­ni­sa­tio­ner. Och säkert inte ovan­ligt i mind­re hel­ler för den delen. Om det och vad du kan göra åt saken skri­ver Pon­tus Staun­strup i den­na gästkrönika.

Läs artikeln »
Water Drop 384649 By Skitterphoto Via Pixabay Cc0 1.0

Monetarisera ditt innehåll

Tjä­na peng­ar på ditt inne­håll. Det är sista ste­get i Joe Puliz­zis affärsmo­dell Con­tent Inc. Om det hand­lar det sista avsnit­tet i den­na arti­kel­se­rie som är löst base­rad på hans bok med sam­ma namn.

Läs artikeln »
String 823252 By Jmkobax Via Pixabay Cc0 1.0

Dags att diversifiera ditt innehåll – eller?

När du har kom­mit igång med din con­tent mar­ke­ting är det dags att diver­si­fi­e­ra till fler for­mat och kana­ler. Men det gäl­ler att göra det genom­tänkt. I den­na arti­kel får du råd om hur du ska tänka.

Läs artikeln »
Sara Rosengren

Forskning visar: content marketing bygger ditt kommunikationskapital

Sara Rosengren och Micael Dah­lén har i sin forsk­ning vid Han­dels­hög­sko­lan i Stock­holm visat att varu­mär­ken som byg­ger ett kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal (ock­så kal­lad reklam­ka­pi­tal) genom att på ett kon­si­stent sätt och under lång tid till­han­da­hål­la inne­håll som en mål­grupp vär­de­sät­ter. Ett stort kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal gör mål­grup­pen vil­lig att ta del av all kom­mu­ni­ka­tion från varu­mär­ket. Även reklam och rent sälj­bud­skap. Det är det­ta som gör att con­tent mar­ke­ting fun­ge­rar. Vill du lära dig mer? Läs den­na arti­kel. På slu­tet vän­tar ock­så en bonus. 🙂

Läs artikeln »
Grandstand 330930 By Efraimstochter Via Pixabay Cc0 1.0

Content marketing är en alltför allvarlig sak för att anförtros marknadsförare

Pon­tus Staun­strup ifrå­ga­sät­ter att mark­nads­fö­ra­re är bra på att för­stå kun­der och deras behov. Han tyc­ker con­tent mar­ke­ting är en allt­för all­var­lig sak för att anför­tros mark­nads­fö­ra­re. Vad tyc­ker du?

Läs artikeln »
Blackberries by Andre Rau

Skörda frukterna av din content marketing – konvertera besökare till prenumeranter

Fem­te avsnit­tet i seri­en om Con­tent Inc – en affärsmo­dell base­rad på con­tent mar­ke­ting – hand­lar om hur du kon­ver­te­rar besö­ka­re till prenumeranter.

Läs artikeln »
Industry 251826 By Juergenger Via Pixabay Cc0 1.0

Pontus Staunstrup: ”Riv barriärerna för content marketing”

Före­tags orga­ni­sa­tion och ett fokus på att fyl­la kana­ler med inne­håll är inter­na bar­riä­rer som hind­rar effek­tiv con­tent mar­ke­ting. Det tar Pon­tus Staun­strup i den­na gäst­krö­ni­ka. Han läm­nar ock­så för­slag på vad du kan göra åt saken.

Läs artikeln »
Oil Platform 484859 By Daniel Sinoca Via Pixabay Cc0 1.0

Bygg din content marketing

Det är dags att byg­ga basen för Con­tent Inc. I den fjär­de arti­keln i seri­en om Con­tent Inc. tit­tar vi när­ma­re på vad du behö­ver göra för att kom­ma igång med con­tent mar­ke­ting och byg­ga upp en bas av inne­håll som attra­he­rar din målgrupp.

Läs artikeln »
Rubiks Cube Solution By Patrizio Cuscito Via Flickr Cc By 2.0

Content tilt – hitta unik vinkel

En stört­flo­den av skräp­in­ne­håll är på väg att för­sät­ta oss i con­tent chock. För att över­le­va mås­te du hit­ta din ”con­tent tilt”.

Läs artikeln »
Baseball Player Hitting By Tom Wang Via Shutterstock

Sweet spot – optimera för content marketing

I den and­ra delen i arti­kel­se­ri­en om Con­tent Inc. tit­tar vi när­ma­re på hur du hit­tar er sweet spot för con­tent marketing.

Läs artikeln »
Content Inc 32

6 steg för att bygga en affärsmodell med content marketing

Con­tent mar­ke­ting kan använ­das till myc­ket – från att gene­re­ra leads till att stär­ka varu­mär­ke. En av de mest kraft­ful­la sätt du kan använ­da con­tent mar­ke­ting är som affärsmo­dell. Joe Puliz­zi – con­tent mar­ke­tings gud­far och grun­da­re av Con­tent Mar­ke­ting Insti­tu­te – kal­lar en sådan affärsmo­dell för Con­tent Inc. Det är ock­så nam­net på en podd som har rul­lat sedan decem­ber 2014 och en bok som kom­mer ut i höst. I den här arti­keln tit­tar vi när­ma­re på Con­tent Inc. Och i kom­man­de artik­lar kom­mer vi grä­va oss ned i de sex ste­gen som utgör modellen.

Läs artikeln »