Thomas Barregren

Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.

Bringing In The New Year 2015 By Digital Storm Via Shutterstock

13 trender under 2015

Vad hän­der 2015? Ing­en vet. Men kva­li­fi­ce­ra­de giss­ning­ar finns det många. Jag har läst dem alla. Nåja. Men par, tre dus­sin blev det i alla fall. Inom oli­ka områ­den: sök­mo­to­rop­ti­me­ring, soci­a­la medi­er, PR, mark­nads­fö­ring och natur­ligt­vis con­tent mar­ke­ting. Efter att ha vär­de­rat och grun­nat val­de jag ut 12 tren­der som jag gav min vin­kel på i årets förs­ta avsnitt av Knt­nt Radio. Jag la ock­så till en 13:ende, helt egen. Lyss­na gärna!

Läs hela artikeln »
Instagram And Other Social Media Apps By Jason Howie Via Flickr Cc By 2.0

Mäta och rapportera aktivitet i sociala medier

Hur mäter du och rap­por­te­rar akti­vi­tet i soci­a­la medi­er? Alla säger att du ska göra det. Men ing­en berät­tar hur. Inte för­rän nu.

I den här halv­tim­mes­långa vide­on, berät­tar jag hur du visar led­ning­en att soci­a­la medi­er bidrar till affärs­mål, hur du for­mu­le­ra del­mål som du kan sät­ta siff­ror på och hur du hit­tar siff­ror­na på Face­book, Twit­ter och Lin­ke­dIn. Se pilotav­snit­tet av Knt­nt TV nu!

Läs hela artikeln »
Robert Rose At Kntnt Breakfast Seminar Audiance

Upplevelse – den sjunde eran inom marknadsföring

Fre­dag den 13:e? Nej. Inte hel­ler den 13 i måna­den. Inte ens fre­dag. Men den 13 gång­en som Knt­nt bju­der på fru­kost med inne­håll. Och natur­ligt­vis stru­la­de det. Du och de drygt 150 and­ra som var där märk­te det nog inte. Men stru­la­de gjor­de det. Rejält. Läs vad som hän­de när Robert Rose, Chi­ef Stra­te­gy Offi­cer på Con­tent Mar­ke­ting Insti­tu­te (CMI), besök­te Knt­nt i Göte­borg. Och före­läs­te vid vår 13:e frukost.

Läs hela artikeln »
Us Flag By Lisa Thornberg Via Istock

Content marketing – hur långt före är USA?

Con­tent mar­ke­ting fick luft under ving­ar­na först i USA. Mark­nads­fö­rar­na där lig­ger år före sina svens­ka kol­le­gor. Men hur många år? Och finns det något att vin­na på att kän­na till det? Det fun­de­rar jag på i den­na artikel.

Läs hela artikeln »
Gentleman Who Is Oblivious To The Risks Around Him By Biffspandex Via Istock

15 år med vetskap utan insikt

Redan 1999 för­ut­såg Philip Kot­ler att digi­ta­li­se­ring­en tving­ar oss att fun­da­men­talt tän­ka om hur vi iden­ti­fi­e­rar, kom­mu­ni­ce­rar och leve­re­rar kund­vär­de. Och sam­ma år för­ut­spåd­de Seth Godin slu­tet för annon­se­ring och annan mark­nads­fö­ring som avbry­ter och berät­ta­de att vi mås­te erbju­da vär­de i utbyte mot att vi får fram­fö­ra vårt budskap.

Ändå kän­ner vi oss tag­na på säng­en nu när para­digm­skif­te rul­lar in med full kraft, med tid­nings­död och tv-kris som följd, och allt säm­re effekt från tra­di­tio­nell annon­se­ring. Vi har haft 15 år med vet­skap utan insikt.

Nu är det dags för insikt. Ta förs­ta ste­get idag: Läs vidare!

Läs hela artikeln »
Varumarke By Robert Alfredsson

Vad du behöver veta om ditt varumärke

Carin Fred­lund är Sve­ri­ges förs­te och främs­te jour­na­list inrik­tad på reklam och varu­mär­ke. Hon tala­de för näs­tan 100-talet mark­nads­fö­ra­re på Knt­nts tion­de fru­kost­se­mi­na­ri­um. Ämnet var varu­mär­ke. Det du behö­ver veta men inte vågar frå­ga. Vad är det? Hur byg­ger du ett starkt varu­mär­ke? Vil­ka för­de­lar ger det? Och hur ska ditt varu­mär­ke för­hål­la sig i ett för­än­der­ligt medi­a­land­skap? Se hen­nes föredrag!

Läs hela artikeln »
Close Up From A Zebra Surrounded With Black And White Stripes In His Herd By Chantal De Ruijne Via Shutterstock

Är native advertising något för dig?

Nati­ve adver­ti­sing. Du har säkert hört orden. Du vet nog vad de bety­der – unge­fär. Kanske har du fun­de­rat på att prö­va det. Men du vill veta lite mer. Var det kom­mer ifrån. Hur det fun­ge­rar. Var­för du skall göra det. Och vil­ka fäl­lor du skall und­vi­ka. Den här arti­keln är för dig.

Läs hela artikeln »
Turtles Teamwork By Slalomgigante Via Istock

Vad är inbound marketing?

I senas­te avsnit­tet av vår podd (Knt­nt radio 12) pra­tar Pia och jag med Malin Sjö­man. I sam­ta­let snud­dar vi vid begrep­pet inbound mar­ke­ting. I den här arti­keln fort­sät­ter den trå­den. Vad är inbound mar­ke­ring? Vil­ka lik­he­ter och skill­na­der finns mel­lan inbound och con­tent mar­ke­ting? Det är frå­gor jag besva­rar i den­na arti­kel. Nyfi­ken? Läs vidare!

Läs hela artikeln »
Robert Rose

Sista dagen på Content Marketing World

Redan? Ja, tyvärr. Kon­fe­ren­sens and­ra och sista dag har ran­dats. Jag ska med hjälp av Pia åter­ge huvud­dra­gen i de tal vi lyss­na­de på. Allt för dig som inte kun­de vara här. Så läs vidare!

Läs hela artikeln »
Cmw14

Första dagen på Content Marketing World

Yeah! Con­tent Mar­ke­ting World is on. Under kon­fe­ren­sens förs­ta dag lyss­na­de jag på före­läs­ning­ar av Kristin Hal­vor­son, Ann Hand­ley, Bri­an Clark, Lee Odden, Andrew Davis och Joe Puliz­zi. I den­na rap­port ska jag kort berät­ta om idén i deras tal. Jag ska ock­så avslö­ja vem som fick så många besö­ka­re att de var tvung­na att avvi­sa folk i dör­ren. Så läs vidare!

Läs hela artikeln »
Pnr This Old Marketing In The Making

Inför Content Marketing World 2014

2 500 mark­nads­fö­ra­re. Så många är vi som har tagit oss till Con­tent Mar­ke­ting World 2014 – kon­fe­ren­sen för alla som job­bar med con­tent mar­ke­ting. Majo­ri­te­ten kom­mer från före­tag som använ­der con­tent mar­ke­ting i sin mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Men det finns för­stås ock­så folk från den and­ra sidan – byrå­er och pro­gram­fö­re­tag. Och så finns Pia och jag här. Vi är här här för att se och lära och dela med oss av till dig som inte kun­de vara här. Så läs vida­re om du vill veta mer!

Läs hela artikeln »
Malin Sjöman 2

7 steg till en content marketing-plan som funkar i praktiken

Mark­nads­fö­ring b2b. Det var ämnet för det förs­ta av Knt­nts fru­kost­fö­re­läs­ning­ar hös­ten 2014. Tala­re var Malin Sjö­man. En hal­van av Häg­vall & Sjö­man – en byrå som är spe­ci­a­lis­ter på b2b-mark­nads­fö­ring. Och som till ful­lo för­står ur con­tent mar­ke­ting ska bedri­vas busi­ness-to-busi­ness. Det var ock­så ämnet för hen­nes föreläsning.

Mis­sa­de du den? Eller vill du se om den? Då ska du läsa den här arti­keln. Eller rät­ta­re sagt: se och höra hen­nes före­drag här.

Läs hela artikeln »