Thomas Barregren

Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.

Don't Ya Just Love It When You Can't Come Up With Anything By Jonathan Cooke Via Shutterstock

Tre tips för dig med skrivvånda

Tyc­ker du det är svårt att skri­va? Att kom­ma igång? Jag med. Och säkert de fles­ta and­ra som skri­ver. Men det finns någ­ra enk­la saker du kan göra för att under­lät­ta. I det här blogg­pos­ten tip­sar jag dig om tre saker som hjäl­per mig. Läs vidare!

Läs hela artikeln »
Lies And The Spreading Of Fake Information By Kentoh Via Shutterstock

Native advertising – bra och dåligt

Du har säkert sett dem. På afton​bla​det​.se. Eller dn​.se. Eller på näs­tan vil­ken dags­tid­nings webb­plats som helst. Reklam som ser ut som en arti­kel. Upp­levs som en arti­kel. Är en arti­kel. Men betald av en annon­sör. Nati­ve adver­ti­sing kal­las det. ”Ulv i fåra­klä­der” kal­lar jag det – när det görs på fel sätt eller av fel skäl. Men när det görs på rätt sätt och av rätt skäl så är det ett kraft­fullt annonsformat.

SEB, ban­ken, har fat­tat hur bra nati­ve adver­ti­sing ska göras. Läs vida­re för att lära dig av deras exempel.

Läs hela artikeln »
Times Square New York City By Mlenny Via Istockphoto

Native advertising är inte content marketing

Matts­son och Helin. Det heter chefre­dak­tö­rer­na för Expres­sen respek­ti­ve Afton­bla­det. Det är ock­så nam­net på en podd de gör till­sam­mans. I den åter­kom­mer de ofta till nati­ve adver­ti­sing. Inte kons­tigt. Båda kvälls­tid­ning­ar­na, lik­som hela dags­pres­sen, ser nati­ve adver­ti­sing som en fräl­sar­krans. Men de båda chefre­dak­tör­na blan­dar ihop nati­ve adver­ti­sing med con­tent marketing.

Det gör ock­så IAB – en intres­se­or­ga­ni­sa­tion för före­tag som arbe­tar med inter­ak­tiv annon­se­ring. De säger att ”nati­ve adver­ti­sing är en del av det bre­da­re begrep­pet con­tent mar­ke­ting”. Ing­et kan vara mer fel.

I den här arti­keln för­kla­rar jag var­för nati­ve adver­ti­sing inte är con­tent mar­ke­ting. Var­för det är vik­tigt att göra skill­nad. Och hur nati­ve adver­ti­sing ändå kan vara del i en con­tent mar­ke­ting stra­te­gi. Läs vidare!

Läs hela artikeln »
The Birds By Eduardo Fonseca Via Flickr Cc By 2.0

Content Meetup 2014: Paneldiskussion om content marketing

Con­tent Mee­tup den 22 maj avslu­ta­des med en panel­dis­kus­sion om con­tent mar­ke­ting. Se fil­men om du vill höra Joe Puliz­zi berät­ta om hur Con­tent Mar­ke­ting Insti­tu­te (CMI) job­bar med sök­mo­to­rop­ti­me­ring (SEO). Eller om hans syn på skill­na­den mel­lan PR och con­tent mar­ke­ting. Eller om du und­rar hur Grann­går­den gjor­de för att få en kund­klubb med 900 000 med­lem­mar. Eller…

Läs hela artikeln »
Förstå content marketing – introduktionskurs

Content Meetup: Så tar du fram en content marketing strategi – från affärsmål till kanal

Mark­nads­chef för Bad­rums­ked­jan, ett fik­tivt före­tag med verk­li­ga utma­ning­ar, fick på Con­tent Mee­tup hjälp med att ta fram en stra­te­gi för con­tent mar­ke­ting. Åtminsto­ne lite hjälp med att kom­ma igång. I den­na arti­kel går jag genom steg för steg vad du behö­ver göra för att ta fram ditt före­tags con­tent mar­ke­ting strategi.

Och sist kan du se för förs­ta gång­en (eller åter­upp­le­va) när Patrik Olde­ri­us spe­lar den något tvä­ra marknadschefen.

Läs hela artikeln »
Joe Pulizzi And Eva Essvik At Content Meetup 2014 By Kntnt

Content Meetup 2014: Joe Pulizzi

Joe Puliz­zi tala­de inför nära 150 per­so­ner på Con­tent Mee­tup i Göte­borg den 22 maj 2014. I den här arti­keln kan du läsa en per­son­lig sam­man­fatt­ning av vad han sa, se hela hans tal och blädd­ra i hans pre­sen­ta­tion. Läs den! Nu!

Läs hela artikeln »
Joe Pulizzi At Content Meetup 2104 1

Glimtar och intervjuer från Content Meetup 2014

Con­tent Mee­tup 2014. I dag för en vec­ka sedan hölls Con­tent Mee­tup 2014. En annorlun­da kon­fe­rens om con­tent mar­ke­ting. Vi kom­mer under när­mas­te vec­kor­na släp­pa fil­mer med talar­nas pre­sen­ta­tio­ner. Först ut, på mån­dag är Joe Puliz­zi, som var inled­nings­ta­la­re. Men all­ra först, en vec­ka på dagen efter kon­fe­ren­sen, släp­per vi en kort film med glim­tar och inter­vju­er. Varsågod!

Läs hela artikeln »
Tree With Roots Background By Watchara Via Shutterstock

Rötter

Hös­ten 2004. Jag är i bilen. På väg till Mal­mö för ett vik­tigt kund­be­sök. Min bror är i mobil­te­le­fo­nen. Vi pra­tar om en ny affärsidé. Vi är något på spå­ret. Utan­för schwis­sar det för­bi skyl­tar som skri­ker ut: ”Sista avfar­ten innan Öresunds­bron”. Men jag ser dem inte. Inspi­ra­tio­nen flö­dar. Och pus­sel­bit efter pus­sel­bit fal­ler på plats. Ända tills jag ser betal­sta­tio­ner­na och inser att jag har kört fel. Att det inte finns fler avfar­ter. Att jag inte skall till Köpen­hamn. Att jag är sen till det vik­ti­ga kund­mö­tet. Att jag har glömt kör­kort och peng­ar hem­ma i Göteborg…

Det­ta är en berät­tel­se om röt­ter. Knt­nts röt­ter. Om hur frö­et som såd­des den där höst­da­gen 2004 slog rot och på vind­lan­de vägar blev Knt­nt nio år senare.

Läs berät­tel­sen om hur vi uptäck­te kraf­ten i con­tent mar­ke­ting. En kraft som kan få ett före­tag at växa 3 346 % på tre år och bli super­ga­sell. Men fram­för allt, läs för en spän­nan­de historia.

Läs hela artikeln »
Digital Illustration Neurons By Vitstudio Via Shutterstock

Content marketing förklarat på ett annorlunda sätt

Con­tent mar­ke­ting. Det är mark­nads­fö­ring med inne­håll. Så tän­ker de fles­ta, och där­för sva­rar 9 av 10 mark­nads­fö­ra­re i Sve­ri­ge att de gör con­tent mar­ke­ting. ”Nä”, sa jag, och skrev att du gör inte con­tent mar­ke­ting – du bara tror det. I arti­keln för­kla­rar jag con­tent mar­ke­ting med fyra prin­ci­per. En av dem säger att con­tent mar­ke­ting skall ge vär­de för mot­ta­ga­ren. Men var­för? Det skall vi till­sam­mans utfors­ka i den­na arti­kel. Så häll upp en kopp kaf­fe, sätt dig till rät­ta, och läs vidare!

Läs hela artikeln »
Social By Default

Den digitala människan: Social by default

Är du en digi­tal män­ni­ska? Ja, säger Sarah Lar­s­son Bern­hardt och Dee­ped Niclas Strandh. Radar­pa­ret åker land och rike runt om pra­tar under rubri­ken ”Soci­al by default” om hur mobi­len är vår por­tab­la länk till den digi­ta­la var­da­gen och till våra vän­ner. Den 8 maj kun­de hund­ra­ta­let per­so­ner se och höra dem på Knt­nts sista fru­kost­se­mi­na­ri­um för våren. Efteråt inter­vju­a­de vi dem. Se inter­vjun och hela före­dra­get här!

Läs hela artikeln »
Light It Up By David Tomic Via Flickr Cc By Nc Sa 2.0

Patentet som för alltid förändrat marknadsföring

Det är den 28 sep­tem­ber 2012. En paten­tju­rist tryc­ker på knap­pen som skic­kar ansö­kan till USAs patent­verk. För­står han eller hon spräng­kraf­ten i ansö­kan? Jag tror inte det. Jag tror inte ens upp­fin­nar­na, för det är så de kal­las i det­ta sam­man­hang, för­står det själ­va. Men deras upp­fin­ning är den tän­dan­de gnis­tan i en pågåen­de revo­lu­tion som för all­tid för­änd­rar mark­nads­fö­ring och kom­mu­ni­ka­tion. Tiden från mit­ten av 1800-talet fram till idag är dömd till att vara en histo­risk paran­tes. Vad fasi­ken pra­tar kar­ln om? Läs vida­re för svaret!

Läs hela artikeln »
Content Marketing Sa Nar Du Dina Kunder I Den Nya Digitala Varlden

Content Marketing – så når du dina kunder i den nya digitala världen

Grill­ning. Tred­je gra­dens grill­ning. Det utsat­te Tomas Tegn­by, jour­na­list och känd radio- och tv-pro­fil, de tre con­tent mar­ke­ting exper­ter­na på scen. Både på E‑commerce i Stock­holm den 1 april och på IT Solu­tions Expo i Göte­borg den 2 april 2014. Som side­kick hade Tomas med sig Patrik Olde­ri­us, mark­nads­chef med för­flu­tet på bland annat Pre­vas och Ste­na Line.

De tre exper­ter­na var Tho­mas Bar­re­gren från Knt­nt, som är råd­giv­nings- och utbild­nings­fö­re­ta­get inom con­tent mar­ke­ting, Pet­ra Hans­son från Rivis­ta, som är inne­hålls­by­rå, och Max Wim­nell från Be Bet­ter Onli­ne, som är en digitalbyrå.

Läs vad exper­ter­na sva­ra­de Tomas Tegn­by och Patrik Olde­ri­us – eller se själv!

Läs hela artikeln »