Marknadsföra en ny företagssajt med #blogg100

En splitter ny företagssajt utan innehåll, läsare eller synlighet är både en utmaning och en möjlighet. Valen är många: Vilket tonfall ska användas? Hur stora ska bilderna vara? Ska loggan sitta till höger eller till vänster? Det är lätt att fastna i fel frågeställningar och inte komma till skott att skapa innehåll.

Kan en bloggutmaning ge en ny företagssajt en kickstart? Skribenten och vetenskapskommunikatören Kristina Svensson är tillbaka på Kntnt med en rapport från ett experiment att använda bloggutmaningen #blogg100 för att få läsare till en helt ny företagssajt.

Fylla en ny företagssajt

I februari i år var jag ny i rollen som förlagschef på Lava som är ett nystartat hybridförlag, ett företag som ger ut, marknadsför och säljer böcker åt författare. En av mina första åtgärder var att börja fundera på en webbsajt. Jag har själv med framgång använt content marketing på min egen webbsajt för att sälja böcker, något jag bloggat om tidigare.

Syftet med Lavas webbsajt formulerade jag då så här. ”Sajten ska medverka till att Lava gör vinst genom att göra reklam för att ge ut på Lava och för Lavas böcker så att fler författare vill anlita Lava och att dessa författares böcker säljer.”

Jag skrev också att syftet skulle uppnås genom att:

  • Presumtiva debutanter ska hitta bra innehåll exempelvis tips till deras eget skrivande/bokutgivande. Innehåll som gör att de vill länka och dela sajten samt återkommer till den. De ska hitta lättfattlig information om hur Lava fungerar, uppfatta att vi lyfter fram Lavas författare väl, har proffsiga medarbetare och känna sig välkomna. Även de som inte har råd att anlita Lava ska få ett positivt intryck av företaget.
  • Etablerade författare ska lätt hitta information om Lava och känna att Lavas erbjudande är bättre än deras nuvarande förlag.
  • Existerande kunder ska känna att deras bok lyfts fram bra. De ska hitta tips på marknadsföring som gör att de blir effektivare i att sälja sina böcker.
  • Bokbloggar ska känna sig välkomna och bli intresserade av att läsa och skriva om Lavas böcker. De ska lätt kunna beställa rec-ex och hitta intressanta bilder.
  • Media ska enkelt hitta relevant information och högupplösta bilder om förlaget, förlagets författare och medarbetare.
  • Duktiga yrkespersoner inom bokbranschen ska känna sig attraherade av att arbeta för Lava till ett konkurrenskraftigt pris.
  • Alla andra som kan tänkas titta in, exempelvis bokhandlare eller läsare ska bli lockade att köpa och läsa Lavas böcker.

#blogg100 – utmaning med hundratals deltagare

Ungefär samtidigt som jag funderade på strategin för Lava drog det ihop sig till start i årets omgång av #blogg100, en utmaning att blogga ett inlägg om dagen i hundra dagar. #Blogg100 har startats av Fredrik Wass och lockar varje år flera hundra bloggar

Jag deltog i #blogg100 förra året med min privata blogg. När jag summerade det deltagandet kunde jag konstatera att utmaningen gett ett positivt avtryck i besöksstatistiken, att jag tack vare den dagliga deadlinen fått sätta perfektionisten i skamvrån och att jag fått ihop en imponerande mängd inlägg. Mycket av detta är sådant som även på lång sikt är bra för sajten.

Det jag i efterhand minns mest och värderar högst är dock gemenskapen med de andra bloggarna. Under de tre månader som utmaningen pågick läste jag fler bloggar i fler ämnen än jag gjort varken förr eller senare. Istället för att slösurfa på Facebook förkovrade jag mig i allt från arvstvister till livet på en lantgård. Efteråt har jag hållit kontakt och även samarbetat med ett par av de deltagare jag lärde känna.

Planen med årets deltagande

Målet med att anmäla Lavabloggen till #blogg100 var att få mer innehåll på sajten, att få länkar till sajten samt att öka kännedomen om företaget bland presumtiva kunder. Jag kunde se på anmälningslistan att många av de andra deltagarna var skrivande personer, vilket är en av de målgrupper vi vill nå.

Jag hade en vag idé om vilka texter jag skulle skriva. En och annan kortare dagboksanteckning på temat livet på förlaget hade jag redan på förhand planerat. De går fort att skriva samtidigt som de bidrar till transparens och personlighet. Givetvis skulle de blandas upp med gediget genomarbetade listor med tips och inbjudningar till företagets events. De senare är inlägg som jag hoppades skulle bli delade och spridna och som jag tänkte kunde få ett längre liv och en synligare position så småningom när sajten blev mer färdig.

Webbsajten var alltså långt ifrån klar när #blogg100 startade. Vi hängde upp en temporär förstasida med kontaktuppgifter och sedan började jag blogga. Hur gick det?

I förra veckan rundades utmaningen av med träffar i bland annat Stockholm och Göteborg. Jag var på en av dem trots att jag klev av halvvägs. Den utlösande faktorn var att jag hade lovat familjen att inte jobba under själva påskdagarna. För att vara ledig hade jag tidsinställt ett par inlägg men de publicerades inte när det var tänkt

Dialog, inte megafonerande

Teknikproblemen må ha varit droppen men det underliggande problemet var tidsbrist, eller snarare att jag inte prioriterade detta projekt tillräckligt högt. Ett framgångsrikt deltagande i en bloggutmaning bygger på att alla kommenterar, länkar och diskuterar varandras inlägg. Den som inte gör det blir bara en megafon som kräver andras uppmärksamhet utan att erbjuda något i gengäld.

Trots att jag bara deltog i halva och att antalet inlägg av dagbokskaraktär blev fler än jag hade önskat hade deltagandet ändå flera positiva effekter. Den mest oväntade var att jag på grund av det ivriga bloggandet inte hann publicera de texter om Lavas tjänster som jag hade planerat. Det kanske inte låter som en fördel men när vi startade hade vi en bild av hur dessa skulle presenteras. Under våren har vi dock kommit på delvis andra tankar. Istället för paket och priser är det medarbetare och service vi vill lyfta fram.

En fördel med att delta i en bloggutmaning som andra deltagare också lyfter fram, är att det avdramatiserar skapandet av innehåll. På grund av tidspressen blir det mindre tid på att fundera över tonalitet och vad bilderna ska signalera och mer att bara köra och testa sig fram. ”Den röda tråden syns efteråt” som Fredrik Wass  sa när jag träffade honom på Stockholmsträffen.

Något vi lärde oss på Lava tack vare #blogg100 var att vi generellt publicerade inlägg fel dagar. De inlägg som publicerades på helger fick generellt sätt bättre spridning än de som publicerades under vardagar. Det är inte så konstigt om man tänker att vi vänder oss till författaraspiranter och många av dem har ett annat jobb under vardagarna. En annan företagsbloggare som deltog i #blogg100 gjorde den omvända upptäckten, måndag till onsdag var de dagar då deras texter blev mest lästa. Den här insikten hade vi inte fått utan att blogga varje dag under en längre period.

Med dessa och andra lärdomar i bagaget fortsätter arbetet med att utveckla webbsajten. Välkommen att titta förbi.

Tips för att delta i bloggutmaningar

Totalt sett var det en vettig idé att använda en bloggutmaning som ett sätt att sätta en ny företagsblogg på kartan.

Några tips till den som funderar på att göra samma sak.

  1. Välj en bloggutmaning där de andra deltagare är bloggar du vill nå, eller som i sin tur har läsare du vill nå. Hittar du ingen bloggutmaning som passar, starta en egen och bjud in kollegor och kunder att delta. Kom ihåg att bloggutmaningar inte behöver vara dagliga, det går bra att blogga varannan också.
  2. Avsätt tid för deltagandet. Både för att ta fram material och för att ha dialog med andra deltagare.
  3. Publicera de längsta inläggen när din målgrupp har tid att läsa dem och inte när du har tid att skriva dem.
  4. Förbered ett antal inlägg på förhand som kan tas till när inspirationen tryter eller när dagarna försvinner iväg i möten.
  5. Material behöver inte vara artiklar, det kan lika gärna vara bilder, video eller podcast.
  6. Kontakta gästbloggare i god tid. Det kan ta nästan lika lång tid att administrera gästblogginlägg som att skriva själv men gästbloggarna bidrar med andra erfarenheter och dessutom kommer de att sprida sitt inlägg i sina kanaler vilket ökar antalet läsare av din sida.
  7. Skaffa ett lager av bilder av god kvalitet som du kan användas som illustrationer utan att bryta mot någon upphovsrätt.

Till sist

Och du, gillade du blogginlägget, visa det genom att dela med dig till vänner och bekanta på Facebook, Twitter. LinkedIn och Google+.

Foto © Jose Diez Bey via Shutterstock.

Kristina Svensson

Författare: Kristina Svensson

Kristina Svensson är skribent, grundare till föreningen Egenutgivarna och förlagschef på hybridförlaget Lava. Läs mer om Kristina. I september släpps Handbok för nya författare. Förutom om bokutgivning bloggar Kristina om Antibes på franska Rivieran, något som också ska bli en bok.

Läs mer av Kristina Svensson

Pin It on Pinterest

mautic is open source marketing automation502998497faa14cfca0edc3fee15727aAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!