Case: Så dubblerade han försäljning till nya kunder med content marketing Kntnt Radio 203 med Kristian Franzén

Den Örebro-baserade it-konsultbyrån Kontract har gjort content marketing sedan av slutet av 2010. Då var de bara ett drygt tiotal medarbetare. Idag är de närmare 60. Tillväxt har skett organiskt och med god lönsamhet. Vad är framgångsreceptet? Content marketing, enligt Kristian Franzén som är grundare och vd för bolaget. Redan efter ett år med content marketing kom hälften av alla nya kunder från content marketing. Och så har det varit sedan dess. I avsnitt 203 av Kntnt Radio delar han med sig av sina erfarenheter – båda positiva och negativa. Det här avsnittet vill du inte missa!

Läs hela artikeln »

SEO-checklista för den skrivande webbredaktören

30% klickar på den översta länken i sökresultatet. Endast 1% bryr som om stackaren längst ner på sidan. Det ger dig en god anledning att sökoptimera ditt innehåll! Och det behöver inte vara krångligt. Med relativt enkla åtgärder kan du som publicerar och uppdaterar innehåll på webben komma en bra bit på vägen. I dagens artikel har Alexandra Jung samlat användbara tips i en ”SEO-checklista” för dig som arbetar som webbredaktör. Läs, lär och kom igång!

Läs hela artikeln »

Inhousebyrå i ropet. Passar det dig? Kntnt Radio 202 med content-spanarna

Många företag verkar ha fått nog av externa byråer, och satsar istället på att göra mer själva. Drivkraften är behoven att komma närmare affärsverksamheten och vara ”always on”. Stora företag, som Scania, Telenor och Tele2, går så långt att de bygger upp en egen redaktion eller inhousebyrå. Men de flesta företag har inte resurser att göra det, utan måste fortsätta att jobba med byråer. Hur ska de göra för att också komma närmare affärsverksamheten och vara ”always on”? Det är dessa frågor som content-spanarna tar sig an i avsnitt 202 av Kntnt Radio.

Läs hela artikeln »

Vad gäller för användning av bilder på internet?

Stränga krav på samtycke för användning av någon annans bild på internet gäller. Men det kan finnas undantag. Advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand Advokatbyrå reder ut vad lagen säger. Läs deras artikel nu!

Läs hela artikeln »

Ny bok om den kreativa revolutionen: Öga mot Öga Kntnt Radio 201 med Lars Falk

Den kreativa revolutionen i Sverige inleds 1964 (15 år efter USA) och pågår fram till 1994. Under dessa år genomgår reklambranschen en drastiskt förändring. Och mitt i den stod Lars Falk, Claes Bergquist och Kurt Lundkvist. Nu berättar de tre mästarna om den kreativa revolutionen i svensk reklam i en ny bok: ”Öga mot öga”: Vad den innebar. Varför den behövdes. Vad som blev resultatet. Och kanske viktigast: Vad den har att lära dagens och morgondagens kreatörer. I avsnitt 201 berättar Lars Falk om boken och varför de tre kreatörerna har skapat den. Lyssna nu!

Läs hela artikeln »

ROI är inte ett effektmått

Att använda ROI som nyckeltal för marknadsföringsinsatser är förrädiskt. Forskning visar att det till och med kan skada företagets affär! Men väljer vi istället att fokusera på de effekter kommunikationen skapar kan vi börja tala ROI på riktigt. Mats Rönne, expert på effektmätning och dagens gästkrönikör, belyser problematiken och ger råd på vägen i dagens tänkvärda artikel. Läs och lär nu! 

Läs hela artikeln »

Gemensam målgruppsbild ger bättre samarbete mellan sälj och marknad Kntnt Radio 200 med content-spanarna

Kntnt Radio firar 200 avsnitt med ännu en content spaning. Denna gång tar vi avstamp i två skrämmande siffror: Enligt Forresters ”Q1 2018 Marketing Benchmark survey” har sälj och marknad endast hos 24 % av företagen en gemensam målgruppsbild. I mer än 3 av 4 företag så skiljer säljarnas och marknadsförarnas bild åt. Och det visar sig. En studie av LinkedIn visar att överlappet mellan de som marknad når och de som säljarna når är ynka 23 %. Dessa dystra siffror uppmärksammas i en artikel som föreslår att marknad och sälj ska söka en gemensam målgruppsbild. Thomas, Pia och Malin håller med och diskuterar hur det ska gå till.

Läs hela artikeln »

Kolla in er ”Om oss” – andra gör det Ett slag för en bortglömd sida på din webb

Varje webbplats har en ”om oss-sida”. Syftet med den är att bygga relation och förtroende: att övertyga besökaren om att det går att lita på dig och ditt företag. Det är en viktigt uppgift. Ändå slarvas det så mycket med innehållet som dessutom ofta faller i glömska. Det vill vår gästskribent Martin Modig Karlsson ändra på. Läs hans artikel nu!

Läs hela artikeln »

5 trendspaningar om personalisering och personlig integritet Kntnt Radio 199 med Eric Langenskiöld

Människor är bekväma. Desto mer personliaserad en vara eller en tjänst är, desto bekvämare för köparen. Därför är företag som erbjuder en super-personaliserad upplevelse vinnare (till exempel Netflix). Men personaliseringen kommer med ett högt pris: Din personliga integritet.

I avsnitt 199 av Kntnt Radio pratar Thomas och Pia med futuristen Eric Langenskiöld om den ömsom utopiska ömsom dystopiska framtid som redan är här.

Eric Langenskiöld ser fem tedenser: Personlig integritet är döende. Maskiner skapar alltmer och allt bättre innehåll. Filterbubblor ersätts av beslutsbubblor. Super-personalisering ökar. Och röststyrning är redo för ”prime time”.

Läs hela artikeln »

Vem tjänar egentligen på affiliatemarknadsföring?

Idéen med affiliatemarknadsföring är ganska enkel och grundtanken är god. Det handlar om att ta hjälp för att nå ut med sin produkt eller tjänst online och sedan betala för överenskommen prestation. Så långt, så gott men metoden har också skapat debatt. Inte minst när det kommer till vem den gynnar. I dagens artikel ger vår gästskribent Robin Pettersson, som är expert på digital marknadsföring, sin syn på affiliatemarknadsföring. Läs och se om du håller med!

Läs hela artikeln »
nec Donec porta. lectus mi, elementum dolor dapibus eget Phasellus venenatis libero
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest