Öka din synlighet online

Sökmotoroptimering. Sök. Motor. Optimering. Smaka på de orden. Vad betyder de för dig? Google. Ettor och nollor. Koder och annonser. Det skulle jag ha svarat innan jag hörde Magnus Äng. Han föreläste på Kntns första frukostseminarium 2014. Jag var där och förstod då att SEO (efter engelskans ”search engine optimization”) är mycket mer än så. SEO är synlighet. Och som vi vet så är synlighet marknadsföring. I denna artikel kan du ta del av Magnus visdom och mina lärdomar. Du kan också se en intervju jag gjorde med Magnus. Till sist hittar du länkar till hans presentation och en videoinspelning av hela hans föreläsning.

Magnus Äng

Magnus Äng vet vad han talar om. Han praktiserar sökmotoroptimering i framgångsrika e-handelsföretag som han själv är delägare i, till exempel SkickaTårta.se. Han hjälper genom TopVisible andra företag att placera sig bra hos söktjänsterna, till exempel Tetra Pak. Han undervisar elever vid Berghs School of Communication i konsten att få en bra placering i sökresultatet. Denna januaritorsdag är han dock Kntnts frukosttalare, här för att prata om SEO och synlighet på nätet.

”Nu kör vi”, tänker jag och sätter mig ned i stolen med anteckningsblocket i hand.

Marknadsföring och att synas på nätet

Seminariet är en resa där Magnus tar oss från Oculus virituella verklighet till tårtor och kolibrier. Att jobba med sin synlighet och SEO är ett långsiktigt arbete berättar han. Det finns mycket att vinna, framför allt för företag. SEO är nämligen ett bra sätt att generera konvertering. Genom sökmotorer som Google kan ditt företag vinna mark, öka sin försäljning och sitt innehållsvärde.

Skapa mervärde för både kunden och Google

Marknadsföring handlar om att skapa mervärde för kunden. Sökmotoroptimering är marknadsföring. Jag förstår att SEO handlar om att skapa mervärde för de som använder Google. Alltså att ditt företag, genom att jobba med ett intresseväckande innehåll, ger Google ett mer sökvänligt innehåll, och du förbättrar din synlighet på nätet.

Magnus återkommer gång på gång till vikten av egen kunskap och värdet av att ha koll. Som marknadsförare behöver du kunskap, inte bara om Google, utan även om dina kunder. Vilka sökord och sökfraser använder de? Vilken typ av sökbeteende har de? Google vet. Google lär sig. Du kan lära dig du också!

Intervju med Magnus Äng

Efteråt fångar jag Magnus utanför Visual Arena på Lindholmen Science Park, där Kntnts frukostseminarier hålls. Jag ställer honom fyra snabba frågor om SEO, Google och framtiden.

  • Vad med SEO och Google är viktigast att känna till för ett företag?
  • Vilka är de vanligaste fällorna och hur kan man skydda sig som företag mot oseriösa SEO-experter?
  • För mindre företag som utgår ifrån mindre resurser, vad är viktigt att tänka på och prioritera?
  • Google är i ständig förändring, vad är nästa steg i deras utveckling och vad är viktigt att hålla koll på som företag?

Hör och se honom svara i videon nedan.

Från teknisk SEO till content

Trettio miljoner sökningar per dag. Så många Google-sökningar görs det i Sverige idag. 30 000 000 sökningar endast i Sverige.

Google utvecklas och förändras ständigt berättar Magnus. Varje år genomförs omkring 400 förändringar av verktyget. Bland några av dessa större förändringar hittar vi Panda, Penguin och senaste Hummingbird.

Förutsättningarna för SEO förändras – från att handla om teknisk SEO till mer och mer handla om innehåll.

Googles algoritm, deras recept för framgång på nätet, liknar Magnus med Coca-Colas hemliga recept. Även om vi inte får ta del av facit så kan vi lära oss vissa saker om Google.

Lär dig mer om hur Google tänker

Bounce rate är en sak som vi vet påverkar Google. Magnus berättar att det inte räcker med att synas i sökresultaten, besökarna måste vilja utforska din webbplats också.

Bounce rate är andelen av dina besökare som bara ser en sida. Alltså den procenten av besökarna som klickar sig in på sidan, tappar intresset, och vänder tillbaka till sökresultaten. En bounce rate på 50% är bra, säger Magnus. Mindre än 50% är ännu bättre.

Om du har svårt att behålla besökare på din sida kommer Google att nedvärdera ditt sökvärde. Därför är det viktigt att erbjuda ett värdefullt innehåll. Som företag vill du så klart att de ska stanna hos er och inte vända om och ta nästa länk i sökresultaten.

Kräv transparens av SEO-experter

Länkar är en annan sak som påverkar och när det kommer till dem är sociala medier ett verktyg att dra nytta av.

Magnus ger ett exempel på hur SkickaTårta.se jobbat med bloggare för att öka sin synlighet. Länkar hos bak-bloggar som Sockerrus värderas högre av Google än länkar på orelaterade sidor.

Det finns även skadliga sätt att använda länkar menar Magnus. Som företag ska du alltid se till att begära transparens när du anlitar SEO-experter.

Sju punkter som hjälper dig att bli mer synlig på nätet

Magnus sammanfattar sina tips till dig som marknadsförare i sju punkter. Det handlar om att skaffa kunskap, skaffa koll. Utvärdera och omvärdera. Du kan själv se och höra Magnus sammanfatta dem i följande videoinspelning av hela hans föreläsning hos Kntnt. Vill du följa med i bilderna så hittar du presentationen här.

Eftertankar

Jag skrev i början att jag innan Magnus föreläsning tänkte på ettor och nollor, koder och annonser när jag hörde SEO. Jag fastnade i tanken på ”teknisk SEO”. Nu vet jag att det idag egentligen handlar om att skapa innehåll som fångar intresse, får besökare att stanna kvar på webbplatsen och får dem att vilja dela med sig i sociala medier. Du avgör om jag har lyckats skapa sådant innehåll med denna artikel. Tycker du om den, läs då något mer på denna blogg, till exempel vad Thomas har skrivit om SEO. Och tipsa gärna dina vänner och följare på LinkedIn, Facebook, Twitter och Google+.

Foto © chipstudio/iStockphoto.

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

justo Aenean vel, Donec facilisis tempus lectus libero
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest