Upplevelse – den sjunde eran inom marknadsföring

Fredag den 13:e? Nej. Inte heller den 13 i månaden. Inte ens fredag. Men den 13 gången som Kntnt bjuder på frukost med innehåll. Och naturligtvis strulade det. Du och de drygt 150 andra som var där märkte det nog inte. Men strulade gjorde det. Rejält. Läs vad som hände när Robert Rose, Chief Strategy Officer på Content Marketing Institute (CMI), besökte Kntnt i Göteborg, och föreläste vid vår 13:e frukost.

Leva som vi lär

Vi ska leva som vi lär. Det bestämde vi oss för redan från början. Vår lära är kommunikation på mottagarens villkor. Därför består vår marknadskommunikation huvudsakligen av innehåll som du förhoppningsvis tycker om. Som vår blogg. Och våra frukostseminarier.

När vi avslutade den tredje säsongen med frukostseminarier har de hunnit bli 13:

  1. Maria Gustafsson: Skapa intresse med värdefullt innehåll
  2. Mats Rönne: Lönar det sig att arbeta med content?
  3. Joakim Eklund: Berättelser som bygger starkare varumärken och säljer fler produkter
  4. Åsa Marklund och Helena Bajlo: Trendspaning i jakten på nytt innehåll
  5. Magnus Äng: Öka din synlighet online
  6. Daniel Lägersten: Sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet – transmedial storytelling
  7. Sara Rosengren: Bygga kommunikationskapital för ökat genomslag
  8. Sara Öhman: Skruva till din content marketing
  9. Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh: Den digitala människan: Social by default
  10. Malin Sjöman: 7 steg till en content marketing-plan som funkar i praktiken
  11. Carin Fredlund: Vad du behöver veta om ditt varumärke
  12. Johan Ydring: Adaptive marketing. Vad gör man när allt förändras?
  13. Robert Rose: Upplevelse – den sjunde eran inom marknadsföring

Och fem nya är planerade och bokade för våren 2015. Prenumerera på vår blogg om du inte vill missa dem.

Återanvänd innehåll

En annan sak vi lär är återanvändning av innehåll: att använda samma innehåll i olika format i olika kanaler. Därför har vi ända sedan den första frukosten spelat in presentationen och gjort den tillgänglig.

I början, hösten 2013, var det mycket experimenterande. Vi hade stor hjälp av min gode vän Kepa Arizala och hans kollegor.

Efter en hel höst med experimenterande sökte vi tryggheten hos en stabil och prisvärd produktionsbyrå. Vi fick stor hjälp av John Areblad.

Men vi ska leva som vi lär. Och vi lär också att man ska våga prova att göra det själv – även om det inte blir lika bra som när de proffsen gör det. Därför köpte jag in en dosa som spelar in signalen på väg från datorn till projektorn och började redigera film själv. Det har fungerat riktigt bra. Men…

Panik

Två dagar innan Robert Rose håller höstens sista föredrag åker min kollega Pia och jag till hotell Scandic Rubinen mitt på Avenyn i centrala Göteborg. Det är där vi har hållit hus under hela hösten. Och filmat varje föredrag utan mankemang. Men den här gången skiljer det sig lite.

Istället för ett rum som rymmer 90 personer, har vi hyrt ett större med plats för 150+ åhörare. Därför ska vi för första gången använda högtalare. Så därför är Pia och jag där för att testa att vi kan spela in ljudet och få ut det i högtalaren. Och efter lite pyssel fungerade det.

Två dagar senare. Klockan är 6:45. En timme och en kvart kvar till Robert Rose ska tala, Gott om tid. Jag börjar rigga upp all inspelningsutrustning. Varje del fungerar som det ska. Allt under kontroll.

En halvtimme innan han ska tala kommer Robert Rose. Jag kopplar in hans dator. En sista check…

Det hörs inget i högtalarna. Det är tyst! Panik.

The show must go on

Efter några minuters omkopplingar och testande så kommer jag till slutsatsen att hotellets högtalarsystem är för smart. Det känner av en HDMI-kabel och kopplar ur det analoga ljud som kommer från min inspelningsutrustning. När vi testade hade jag en gammal hederlig VGA-kabel.

Vad göra? Nu är goda råd dyra. Jag tänker. Hmm… Om jag leder om ljudet så att det kommer i HDMI-kabeln… Då behöver jag den sladden… Skit också. Den finns på kontoret. Okej… Om jag kastar mig i en taxi så borde jag hinna fram och tillbaka… Sagt och gjort.

Jag sitter i en taxi från Avenyn i centrala Göteborg på väg till Lindholmspiren på Hisingen. Det är morgonrusning, men flyter på, om än trögt.

Efter Götaälvbron tänker taxichaffören smart. Istället för att fastna i köerna till påfarten till Lundbyleden, så tar han av vid Frihamnen och tänker följa samma väg som bussarna. Vad nu då?! Tvärstopp. Kö. Det visar sig att en buss har fått motorstopp och blockerar vägen.

Efter mycket trixande kommer vi så så småningom om fram till kontoret. Då är det bara fem minuter kvar tills Robert Rose ska börja. Skit också!

Jag panikringer Pia och ger henne instruktioner för att koppla om så att publiken får ljud och bild. Vi har ju trots allt en mer än 150-hövdad publik att tänka på i första hand. The show must go on.

Dumbo

När jag väl kommer tillbaka är Robert Rose igång. Jag kan naturligtvis inte avbryta honom för att börja mixtra med tekniken igen. Jag får helt enkelt göra det bästa av situationen. Jag tar vår ljudinspelare (Zoom H6 för den nyfikne) och monterar på en mikrofon och placerar den vid en av högtalarna.

Videon kan jag alltid skapa i efterhand. Bara jag får ljudet. Att spela in från högtalarna är bättre än inget.

När fördraget är klart går jag fram till inspelaren och ska stänga av den. Den röda inspelningslampan lyser inte. I mitt adrenalinstinna tillstånd glömde jag att trycka på Rec. Dumbo.

Robert Roses presentation

Så därför kära läsare kan jag inte erbjuda dig en inspelning av Robert Roses föreläsning. Jag är jätteledsen för det. Det bästa jag kan göra är att erbjuda hans presentation nedan. Och rekommendera dig att lyssna på hans, Pias och mitt mer än timslånga samtal i avsnitt 18 av Kntnt radio.

Missa inte vårens program

Denna tragikomiska historia visar varför du ska komma till våra frukostseminarium istället för att hoppas på att jag inte ska glömma att trycka på inspelningsknappen. Så du får inte missa när vi skickar ut vårens program.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

1 Kommentar

  1. Tony Hammarlund den 28 november 2014 kl 10.14

    Tack för ännu en lärorik frukostföreläsning. Ser fram emot våren med nya intressanta föreläsare.



commodo mattis dapibus Aenean massa sed ut mi, Nullam id
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest