Content marketing

Detta är en skattgömma för dig som har ansvar för content marketing (och alla andra intresserade). Här hittar du artklar om kommunikation och marknadsföring i allmänhet och content och content marketing i synnerhet.

Content är innehåll skapad med ambition att upplevas relevant, intressant och värdefullt av en definierad målgrupp.

Content marketing innebär att content tillhandahålls pågående, igenkänningsbart och regelbundet, på en plats och ett sätt som avsändaren fritt förfogar över, i syfte att förtjäna förtroendekapital för framtida kommunikation, inklusive sådan kommunikation som syftar till att påverka attityd eller beteende hos målgruppen.

Smygreklam

Nytt reklamlandskap framkallar ny juridisk spelplan

Kon­su­ment­om­buds­man­nen (KO) tar i med hård­hands­kar­na mot smygre­klam. Rege­ring­en tar kraft­tag mot”vilda väs­tern” i soci­a­la medi­er, och till­sät­ter en utred­ning med upp­gift att syna reklam­land­ska­pet och före­slå åtgär­der. Den juri­dis­ka spel­pla­nen hål­ler på att ritas om. Läs advo­kat Ceci­lia Torelm Torn­bergs beskriv­ning av läget.

Läs artikeln »
20a69c6cdbba 88384062

Effektiv marknadskommunikation förutsätter en sak. Vet du vad?

Har du tänkt på vad som är gemen­samt för all fram­gångs­rik mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Det är inte kre­a­ti­vi­tet, upp­rep­ning eller mål­grupp­san­pass­ning. Det är…

Läs artikeln »
781f9beb45bc 60008286

Övervinn reklamtrötthet

Forsk­ning visar att mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion behö­ver upp­re­pas fler gång­er än vad du tror för bäst effekt. Sam­ti­digt bre­der reklam­trött­he­ten ut sig. Så vad kan du göra för att nå ut med ditt bud­skap utan att tja­ta sön­der din målgrupp?

Läs artikeln »
Blonde 629726 1920

Vem äger bilden och vem äger bakgrunden?

Att ska­pa con­tent genom att foto­gra­fe­ra och dela bil­der är ett effek­tivt och bil­ligt sätt att mark­nads­fö­ra varor och tjäns­ter. Men vem äger egent­li­gen bil­den som du pub­li­ce­rar i soci­a­la medi­er och har du rät­ten att spri­da den vida­re? Och vad får avbil­das för att inte göra intrång i and­ras rät­tig­he­ter? Det är inte alls så själv­klart som du kanske tror. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel av advo­kat Ceci­lia Torelm Tornberg.

Läs artikeln »
Kanye West Mic Drop

”Mic drop opportunity”, säger Joe Pulizzi om kommunikationskapital

”I think this is a mic drop oppor­tu­ni­ty for con­tent mar­ke­ting”, säger Joe Puliz­zi om Sara Rosengrens forsk­ning om kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal. Han menar att ing­et ytter­li­ga­re behö­ver sägas för att för­kla­ra vad före­tag vin­ner på att göra con­tent marketing.

Joe Puliz­zi och Robert Rose ägnar näs­tan tio minu­ter åt att pra­ta om det­ta i avsnitt 133 av pod­den PNR With This Old Mar­ke­ting. Lyss­na på deras samtal!

Läs artikeln »
Social Media 1233873

Kommersiellt budskap eller inte – har du koll på var gränsen går?

Om den sud­di­ga grän­sen mel­lan kom­mer­si­ell och icke- kom­mer­si­ell kom­mu­ni­ka­tion och var­för du behö­ver veta vad som gäl­ler hand­lar dagens krö­ni­ka av jur. kand. Mireil­le Wildh. 

Läs artikeln »
Mcdonald's Drive Thru

Gör mindre och prestera mer med kanban

Hej! Trev­ligt att du tit­tar för­bi. Ska vi fort­sät­ta vårt sam­tal om lean con­tent mar­ke­ting?

Läs artikeln »
Kntnt På Lindholmen Göteborg

Kanban för marknadsförare

Kan­ban är en lean-metod som med för­del kan använ­das i det redak­tio­nel­la arbe­tet för att kor­ta tiden för att ta fram en arti­kel och mins­ka slö­se­ri. I den här arti­keln lär du dig mer om kan­ban och hur du kan använ­da det i ditt arbete.

Läs artikeln »
It's A Funky Cow Child By Agoxa Via Shutterstock

Kan du bevisa det du påstår?

Und­vik påstå­en­den du inte kan bevi­sa. Att dömas för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring kan näm­li­gen bli dyrt. Mireil­le Wildh från advo­kat­by­rån Mar­Law ger ett exem­pel på hur illa det kan gå och vil­ka kon­se­kven­ser det kan få. Läs hen­nes gästkrönika! 

Läs artikeln »
Uppgiftstavla

Visualisera din redaktionella process

Visu­a­li­se­ra var dina artik­lar befin­ner sig i den redak­tio­nel­la pro­ces­sen i var­je ögon­blick med hjälp av white­board och postit-lappar.

Läs artikeln »
Girl 1064664 1

Hårdare tag mot alkoholreklam

Mark­nads­fö­ring av alko­hol­dryc­ker i soci­a­la medi­er har ökat lavinar­tat de senas­te åren. Kon­su­ment­ver­kets rela­tivt nya rikt­lin­jer inne­bär hår­da­re tag och allt­fler ären­den grans­kas. Men vad gäl­ler egent­li­gen? Var går till exem­pel grän­sen mel­lan ytt­ran­de­fri­het och mark­nads­fö­ring? Sva­ren ger Mireil­le Wildh från advo­kat­by­rån Mar­Law i dagens gästkrönika.

Läs artikeln »
Redaktionell Process Och Artikel Med Artikeldelar

Detta är en redaktionell process

En redak­tio­nell pro­cess är för lean och agil con­tent mar­ke­ting vad blodom­lop­pet är för män­ni­skan. Men istäl­let för röda och vita blod­krop­par är det artik­lar och artikel­de­lar som flö­dar i den redak­tio­nel­la pro­ces­sen. Om du pla­ne­rar att infö­ra lean eller agilt arbets­sätt i din con­tent mar­ke­ting så behö­ver du för­stå pro­ces­ser i all­män­het och den redak­tio­nel­la pro­ces­sen i syn­ner­het. Den här arti­keln hjäl­per dig en bit på väg.

Läs artikeln »