Krönikor

Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.

Glory By Nosha By Sa 2.0

Samtal med: Therese Andersson

Det hän­der så myc­ket spän­nan­de inom kom­mu­ni­ka­tion, mark­nads­fö­ring och för­sälj­ning. Du vill hänga med. Men du hin­ner inte. Ruti­ner­na och det dag­li­ga och ope­ra­ti­va tar för myc­ket plats, på bekost­nad av den egna utveck­ling­en och det lång­sik­ti­ga och stra­te­gis­ka tän­kan­det. Kän­ner du igen dig? Du är inte ensam. Möt dina kol­le­gor, kom­mu­ni­ka­tö­rer och mark­nads­fö­ra­re, som brot­tas med sam­ma pro­blem. Hur gör de? Hur tän­ker de? Under rubri­ken ”Sam­tal med” kom­mer du få ta del av deras erfa­ren­he­ter och tankar.

I dag sam­ta­lar vi med The­re­se Anders­son som är erfa­ren i rol­len som för­sälj­nings- och mark­nads­an­sva­rig i en inter­na­tio­nell hotellkedja.

Läs artikeln »
First Research Laboratory Via Skf

Hälften är inte nog

Foku­se­rar du på fel hal­va av ditt före­tag? Den hal­va som är hard facts? Den hal­va som spe­ci­a­lis­ter bryr sig om? Det räc­ker inte. Hälf­ten är inte nog. Den and­ra hal­van, ditt före­tags berät­tel­se, kanske är den hal­va som dub­ble­rar vär­det. Om du kom­mu­ni­ce­rar det. Den­na månad skri­ver Lars Falk om den­na den and­ra hal­van. Läsvärt som alltid.

Läs artikeln »
Letter Men By Baltimore City Paper By Nd 2.0

Sälj böcker med content marketing

Genom att gene­röst dela med sig av sina lär­do­mar i sökan­det efter det tryc­ke­ri som skul­le få upp­dra­get att tryc­ka och dis­tri­bu­e­ra hen­nes förs­ta bok väck­te Kristi­na Svens­son intres­se kring sin per­son. När hon sedan möt­te fler för­fat­ta­re med utma­ning­ar i för­lags­värl­den skrev de en gemen­sam bok om ämnet. Kristi­na använ­der nu con­tent mar­ke­ting aktivt för att säl­ja böc­ker sam­ti­digt som böc­ker­na är en kanal för con­tent marketing.

Tack vare en bok och blog­gin­lägg eta­ble­ra­de sig Kristi­na som expert inom just bokut­giv­ning. Nu debu­te­rar hon som gäst­blog­ga­re hos oss. Läs hen­nes spän­nan­de berät­tel­se här.

Läs artikeln »
Buntstifte

Kommunikatörens (o)vanor på nätet

Knt­nt väl­kom­nar Johan­na Sten­mark som ny krö­ni­kör. Johan­na är nyutex­a­mi­ne­rad kom­mu­ni­ka­tör. Hon skri­ver om kom­mu­ni­ka­tions­var­da­gen ur sitt per­spek­tiv. I den förs­ta krö­ni­kan rik­tar hon fokus på kom­mu­ni­ka­tö­rens vanor och bete­en­den på webben.

På Knt­nts förs­ta fru­kost­se­mi­na­ri­um för 2014 fick jag lära mig mer om sök­mo­to­rop­ti­me­ring, SEO och om Goog­le som sök­mo­tor. Före­lä­sa­ren för dagen, Mag­nus Äng, berät­tar för oss att Goog­le lär sig våra sök­be­te­en­den. Både häf­tigt och lite läs­kigt enligt mig och det fick mig att bör­ja fun­de­ra vida­re på våra bete­en­de på nätet. Både som pri­vat­per­so­ner och som mark­nads­fö­ra­re. Om nu Goog­le lär sig hur jag fun­ge­rar, vad kan jag tän­kas ha för vanor och ovanor i hur jag ska­par mitt inne­håll? Hur är det med våra möns­ter när vi skri­ver och pro­du­ce­rar? I det här inläg­get kan du läsa mer om mina tan­kar kring inne­håll och text i oli­ka situ­a­tio­ner på nätet.

Läs artikeln »
sharing-is-caring-by-wlodi-via-flickr-CC-BY-SA-2.0

Attrahera med innehåll som läsarna vill dela

Soci­a­la medi­er erbju­der orga­ni­sa­tio­ner strå­lan­de för­ut­sätt­ning­ar att kom­mu­ni­ce­ra med sina mål­grup­per. Ett vär­de­fullt inne­håll kan tränga genom bru­set och väc­ka intres­se så att läsar­na attra­he­ras att dela inne­hål­let vida­re till sina nät­verk. Med någ­ra klick är tex­ten, bil­den, fil­men eller pod­ra­di­o­av­snit­tet delat med kun­der, kol­le­gor och vän­ner som valt att föl­ja i de digi­ta­la kana­ler­na. Men hur kan orga­ni­sa­tio­ner göra för att attra­he­ra till ökat delan­de? Jag har ploc­kat fem solvar­ma hal­lon som jag delar med dig. Låt dig inspi­re­ras av de mer eller mind­re kän­da exem­pel som med sina idéer nått genom inter­net­bru­set. Läs mer och dela gär­na med av dina bäs­ta tips.

Läs artikeln »
United We Stand By Antti T Nissinen Cc By 2.0

Samtal med Johanna Stenmark

Det hän­der så myc­ket spän­nan­de inom kom­mu­ni­ka­tion, mark­nads­fö­ring och för­sälj­ning. Du vill hänga med. Men du hin­ner inte. Ruti­ner­na och det dag­li­ga och ope­ra­ti­va tar för myc­ket plats, på bekost­nad av den egna utveck­ling­en och det lång­sik­ti­ga och stra­te­gis­ka tän­kan­det. Kän­ner du igen dig? Du är inte ensam. Möt dina kol­le­gor, kom­mu­ni­ka­tö­rer och mark­nads­fö­ra­re, som brot­tas med sam­ma pro­blem. Hur gör de? Hur tän­ker de? Under rubri­ken ”Sam­tal med” kom­mer du få ta del av deras erfa­ren­he­ter och tankar.

Först ut är Johan­na Sten­mark, helt nyba­kad kom­mu­ni­ka­tör, som bara för någ­ra dagar sedan läm­na­de JMG, och nu letar jobb.

Läs artikeln »
Old Car Renault R4 By Pkbg Via Istockphoto

Alf Mork: Skrytbil?

Knt­nts åter­kom­man­de krö­ni­kör, Lars Falk, själv stor reklam­man, skri­ver den­na gång om Alf Mork, norr­man­nen som blev en av de sto­ra för­ny­ar­na av den svens­ka reklam­for­men under 1960- och 70-talen, och vin­na­re totalt elva guld­ägg. Läs vida­re för en fasci­ne­ran­de histo­ria om en fasci­ne­ran­de epok i Svensk reklamhistoria.

Läs artikeln »
A Love Story By Seyed Mostafa Zamani Via Flickr Cc By 2.0

Content marketing i Sverige: Spira Rekrytering

Alla pra­tar om con­tent mar­ke­ting. Men är det någon som verk­li­gen gör det? I Sve­ri­ge? Ja! Under rubri­ken ”Con­tent mar­ke­ting i Sve­ri­ge” kom­mer Knt­nt pre­sen­te­ra exem­pel från både små och sto­ra före­tag. Först ut är Spi­ra Rekry­te­ring, där Susan­ne Hydén knå­par ihop ett myc­ket upp­skat­tat nyhets­brev som skil­jer sig från mäng­den. Läs hen­nes spän­nan­de histo­ria här!

Läs artikeln »
Montauk Point Lighthouse By Lars Falk Top

Julkrönika av Lars Falk– Pollocks hemlighet

Knt­nt kan stolt pre­sen­te­ra ännu en krö­ni­ka sig­ne­rad av Lars Falk, en av Sve­ri­ges mest kän­da och erkän­da copy­wri­ters. I den­na berät­tar han om någ­ra säll­sam­ma dagar i novem­ber 2013, när han åter­be­sök­te sina gam­la jakt­mar­ker i Hamp­tons ute på Long Island. Det är en under­bar berät­tel­se som blan­dar betrak­tel­ser från nutid med anek­do­ter från tiden på Falk & Pihl och DDB. Tag en stunds paus från jul­stö­ket och avnjut tex­ten i lugn och ro, eller spar den till en lugn stund under mel­lan­da­gar­na. Men läs den! God jul och gott nytt år!

Läs artikeln »
Checklist 1266989 By Ijmaki Via Pixabay Cc0 1.0

Vad vet Sveriges annonsörer om content marketing? Inget!

Sve­ri­ges annon­sö­rer pre­sen­te­ra­de på Con­tent Day i för­ra vec­kan en under­sök­ning som de har låtit Novus göra bland sina med­lem­mar. Syf­tet med under­sök­ning­en var att ta reda på vad Sve­ri­ges annon­sö­rer (allt­så med­lem­mar­na) kän­ner till om con­tent mar­ke­ting, vil­ka deras motiv är, hur de job­bar, i vil­ka kana­ler, och deras inve­ste­ring och fram­tids­tro i con­tent mar­ke­ting. Jag har läst rap­por­ten. Sve­ri­ges annon­sö­rer vet ing­et om con­tent mar­ke­ting. Läs varför!

Läs artikeln »
Thanksgiving Pia Tegborg

Macy’s Thanksgiving Day Parade – en personlig betraktelse

Det är fjär­de tors­da­gen i novem­ber. När­ma­re bestämt den 28:e i måna­den. Över 50 mil­jo­ner ame­ri­ka­ner har sla­git på TV:n ful­la av för­vän­tan. Ytter­li­ga­re 3,5 mil­jo­ner New York bor och turis­ter trot­sar de isi­ga vin­dar­na på Man­hat­tan och beger sig ut för att under ett par tim­mars tid under­hål­las längst parad­ga­tan Bro­ad­way. Stäm­ning­en är på topp. Jag vet för jag var där för att se ett av USA:s störs­ta årli­gen åter­kom­man­de event — varu­hu­set Macy’s Thanks­giving Day Para­de. Läs min betraktelse!

Läs artikeln »
Get Real By Pia K Töre Wallin

Egna bilder ger äkthet i din visuella kommunikation

Skro­ta ”stock photo”-bilderna. Använd egna bil­der på före­ta­gets webb­plats för att med äkt­het speg­la bola­gets tjäns­ter, varor och vär­de­ring­ar. Finns det någon anled­ning till att inte göra det? Låt din visu­el­la kom­mu­ni­ka­tion ska­pa vär­de och bygg rela­tio­ner, gör det genom att andas kva­li­tet med auten­ti­ci­tet ända ner till mins­ta bild. Läs mer om att våga vara kre­a­tiv och sann mot dig själv och dina kunder.

Läs artikeln »