Krönikor

Här hittar du våra krönikörers betraktelser, tankar, funderingar, kommentarer och åsikter ditt och datt. Förutom att vara skönt content i sig så handlar krönikorna om sådant som intresserar oss content-nördar.

Pnr This Old Marketing In The Making

Inför Content Marketing World 2014

2 500 mark­nads­fö­ra­re. Så många är vi som har tagit oss till Con­tent Mar­ke­ting World 2014 – kon­fe­ren­sen för alla som job­bar med con­tent mar­ke­ting. Majo­ri­te­ten kom­mer från före­tag som använ­der con­tent mar­ke­ting i sin mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Men det finns för­stås ock­så folk från den and­ra sidan – byrå­er och pro­gram­fö­re­tag. Och så finns Pia och jag här. Vi är här här för att se och lära och dela med oss av till dig som inte kun­de vara här. Så läs vida­re om du vill veta mer!

Läs artikeln »
Tube Of Toothpaste, Cream Or Gel Grayscale Silver White Clean By Pack Via Shutterstock

Annonsen som var för bra

Den kre­a­ti­va revo­lu­tio­nen kal­las peri­o­den när den moder­na reklam­by­rån upp­stod, med AD och copy­wri­ter som ett kre­a­tivt team. Peri­o­den är skild­rad i tv-seri­en Mad Men. Men var­för se påhit­ta­de histo­ri­er på tv, när du kan läsa de rik­ti­ga här?

Lars Falk, en av Sve­ri­ges främs­ta copy­wri­ters, var med på tiden det begav sig. Han var inte bara med. Han hör till den lil­la grupp som för­de och utför­de den kre­a­ti­ve revo­lu­tio­nen i Sve­ri­ge. Det har givit honom en djup brunn av både spän­nan­de och dråp­li­ga histo­ri­er, erfa­ren­he­ter och reflek­tio­ner att ösa ur.

Och du som föl­jer Knt­nts blogg har för­må­nen att en gång i måna­den få ta del det­ta. Och räc­ker inte det, så kan du ock­så läsa hans egen blogg.

Nu är han till­ba­ka efter ett som­marup­pe­håll. I dagens krö­ni­ka berät­tar han om annon­sen som var för bra.

Läs artikeln »
7533495970 00f5d3e4a8 O

Semester eller radioskugga?

Knt­nts åter­kom­man­de gäst­krö­ni­kör Johan­na Sten­mark är till­ba­ka med en betrak­tel­se om hur vi han­te­rar den digi­ta­la när­va­ron under semestertiden:

Det råder semester­ti­der. Sol, bad, grill. Lugn och ro – men hur är det med den digi­ta­la värl­den? Tar vi sems­ter från det digi­ta­la? Den stän­di­ga frå­gan som får soci­a­la medi­er att växa och växa: tänk om jag skul­le mis­sa någon­ting? I det här inläg­get fun­de­rar jag vida­re på frå­gan om en digi­tal semes­ter. Kan jag ha det – vill jag ha det – bör jag ha det. Läs vida­re för fortsättningen!

Läs artikeln »
75gr Of Canned Stimulation By Jose Diez Bey Via Shutterstock

Marknadsföra en ny företagssajt med #blogg100

En split­ter ny före­tags­sajt utan inne­håll, läsa­re eller syn­lig­het är både en utma­ning och en möj­lig­het. Valen är många: Vil­ket ton­fall ska använ­das? Hur sto­ra ska bil­der­na vara? Ska log­gan sit­ta till höger eller till väns­ter? Det är lätt att fast­na i fel frå­ge­ställ­ning­ar och inte kom­ma till skott att ska­pa innehåll.

Kan en bloggut­ma­ning ge en ny före­tags­sajt en kick­start? Skri­ben­ten och veten­skaps­kom­mu­ni­ka­tö­ren Kristi­na Svens­son är till­ba­ka på Knt­nt med en rap­port från ett expe­ri­ment att använ­da bloggut­ma­ning­en #blogg100 för att få läsa­re till en helt ny företagssajt.

Läs artikeln »
Swiming By Imagedepotpro Via Istock

Tvåan vann

Reklam­bran­schens grand old man, Lars Falk, upp­ma­nar oss i den­na krö­ni­ka att söka berät­tel­sen hos den som slog alla för­u­tom vin­na­ren. Där finns allt som en bra berät­tel­se behöver.

Läs artikeln »
11513367405 8d25b7b9bc O

Sociala medier och rekrytering – twittra dig till ditt nya jobb

Rekry­te­ring via nätet har fun­nits i fle­ra år. Bema­nings­fö­re­tag, plat­san­non­ser, sök­tjäns­ter. Det finns i alla for­mer. Nu spa­nar vår unga krö­ni­kör, Johan­na Sten­mark, en ny trend bland arbets­sö­kan­de och arbets­gi­va­re. Hetas­te rekry­te­rings­for­men just nu? Soci­a­la medi­er! Glöm CV och per­son­ligt brev för en stund – nu är det din digi­ta­la när­va­ro som ger dig job­bet. I det här inläg­get kan du läsa mer om Johan­nas spa­ning­ar och aningar.

Läs artikeln »
Tree With Roots Background By Watchara Via Shutterstock

Rötter

Hös­ten 2004. Jag är i bilen. På väg till Mal­mö för ett vik­tigt kund­be­sök. Min bror är i mobil­te­le­fo­nen. Vi pra­tar om en ny affärsidé. Vi är något på spå­ret. Utan­för schwis­sar det för­bi skyl­tar som skri­ker ut: ”Sista avfar­ten innan Öresunds­bron”. Men jag ser dem inte. Inspi­ra­tio­nen flö­dar. Och pus­sel­bit efter pus­sel­bit fal­ler på plats. Ända tills jag ser betal­sta­tio­ner­na och inser att jag har kört fel. Att det inte finns fler avfar­ter. Att jag inte skall till Köpen­hamn. Att jag är sen till det vik­ti­ga kund­mö­tet. Att jag har glömt kör­kort och peng­ar hem­ma i Göteborg…

Det­ta är en berät­tel­se om röt­ter. Knt­nts röt­ter. Om hur frö­et som såd­des den där höst­da­gen 2004 slog rot och på vind­lan­de vägar blev Knt­nt nio år senare.

Läs berät­tel­sen om hur vi uptäck­te kraf­ten i con­tent mar­ke­ting. En kraft som kan få ett före­tag at växa 3 346 % på tre år och bli super­ga­sell. Men fram­för allt, läs för en spän­nan­de historia.

Läs artikeln »
Arrrggghhhh! Triglav National Park By H Matthew Howarth Via Flickr Cc By Sa 2.0

Gränsen är nådd

I för­ra krö­ni­kan berät­ta­de Lars Falk hur han och kol­le­gor­na på Arb­mans lyc­ka­des väck­te femi­nis­ters vre­de och ena­de kris­ten­he­ten i slu­tet av 1960-talet. I den­na reflek­te­rar han över att bra reklam mås­te utma­na – och att det ibland går över­styr. Han berät­tar ock­så en följd­histo­ria till berät­tel­sen om Gulf från för­ra gången.

Läs artikeln »
Jessicahtam

Vem ser skogen för alla (nät)troll?

Nu är blog­gens unga röst Johan­na Sten­mark till­ba­ka med en krö­ni­ka om att se möj­lig­he­ter­na med att kun­na föra dia­lo­gen fram­åt i kom­men­tarsfäl­ten. Få saker har trig­gat så myc­ket dis­kus­sio­ner, debat­ter och käns­lor. Den bil­den som media målar upp är ofta fylld av troll, rasism, sex­ism och and­ra otrev­lig­he­ter. Johan­na för­ne­kar inte att sådant sker, hon hål­ler där­e­mot inte med den nega­ti­va medi­a­bil­den som kom­men­tarsfäl­ten lever med idag. Hon tror att många glöm­mer bort är dock möj­lig­he­ter som kom­men­tarsfäl­ten kom­mer med. Det är dags att vi läg­ger de nega­ti­va dis­kus­sio­ner­na på hyl­lan för en stund och foku­se­ra på möj­lig­he­ter­na med kom­men­tarsfält. Kon­tak­ten som ska­pas. Dia­lo­gen. Läs Johan­nas krö­ni­ka här och kom­men­te­ra gärna.

Läs artikeln »
Cherry Blossoms By Tanaka Juuyoh Cc By 2.0

Nu våras det för delandets ekonomi

Solen ski­ner från den blå him­len när vi går på bryg­gan från fär­jan till kon­to­ret. Inne vid datorn klic­kar jag upp mina flö­den i soci­a­la medi­er och ser direkt i mina vän­ners bil­der vil­ken års­tid det är. Blom­man­de körs­bärs­träd i varan­nan bild. Änt­li­gen är våren här! Tack vare de dela­de bil­der­na kan jag ta del av upp­le­vel­sen av spi­ran­de vår. 

Nu när begrep­pet sha­ring is caring är centralt delar vi med hjälp av inter­net med oss mer till fler. Utö­ver bil­der delar vi per­son­li­ga reso­ne­mang såväl som till­gång till resor, bilar och lägen­he­ter jäm­si­des i delan­dets eko­no­mi. Som ett väl­fyllt påskägg med sött, salt och syr­ligt bju­der jag idag på någ­ra inspi­re­ran­de exem­pel på delan­de. Låt dig sma­ka och dela sedan gär­na med dig med dina kommentarer.

Läs artikeln »
Gulf By Enar Nordvik Cc By Sa

Hädisk reklam

I mån­dags pub­li­ce­ra­de jag en arti­kel som yrt upp lite damm. Men det är ing­et mot vad Lars Falk och kol­le­gor på Arb­mans lyc­ka­des göra, inte bara en utan två gång­er, i slu­tet av 1960-talet. Läs den roli­ga berät­tel­sen om de nai­va kre­a­tö­rer­na som väck­te femi­nis­ters vre­de och ena­de kristenheten.

Läs artikeln »
Left On Left Path Come Back On Right Path By John Keane Via Flickr

Ärlig kommunikation varar längst

”Folk tror att pr hand­lar om att bluf­fa.” är rubri­ken på Berg­hs stu­den­ten Sofia Öster­löfs debattar­ti­kel i Resumé. Krö­ni­kör Johan­na Sten­mark hål­ler med hen­ne. Som kom­mu­ni­ka­tions­stu­dent möt­te Johan­na ofta sam­ma för­dom från sin egen omvärld. TV-seri­en ”Mad Men” visa­de upp en värld full med uppif­fa­de sek­re­te­ra­re, whis­kymö­ten, ciga­rett­fö­re­tag lögn­er. Mark­nads­fö­ring skall inte hand­la om att föra någon bakom lju­set. Och det hand­lar inte enbart om peng­ar. ”Mark­nads­fö­ring är att visa vad du erbju­der mark­na­den”, skri­ver Johan­na och fort­sät­ter: ”Det finns kre­a­ti­va och schys­ta sätt att göra det.” Läs hen­nes fun­de­ring­ar om ärlig marknadskommunikation.

Läs artikeln »